Sida 1 av 2

Konverterat till E85.

InläggPostat: 03 apr 2009 19:02
av JohanMossfeldt
Är det någon som kör något fordon, verktyg, gräsklippare eller motor av något slag på E85?
Då syftar jag på ovanstående som är konverterade till drift på E85.

Började idag med att konvertera vår gräsklippare, en Major Collector.
Munstycket borrat till strax över 0.7mm gjorde den mer lättstartad och grymt jämn i varvtalet. Dock fick jag problem med luftspjället då det kärvar (dessa idiotiska fjäderkonstruktioner) men den går grymt med startspjället stängt. :D Ska fixas imorgon.

Re: Konverterat till E85.

InläggPostat: 03 apr 2009 19:21
av Jernet
Som du säger innebär en konvertering till e85 på en gräsklipparmotor endast i att sätta i ett större munstycke.
Det finns en firma i karlstad som gick ut i annons om denna "konvertering" och skulle ha 900:- för detta.
Det har dom dock slutat med idag då "någon" förklarade hur den "ombyggnaden" gick till väga :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jag kan dock INTE rekommendera att bygga om toppventilade gräsklipparmotorer på detta viset, då ventilerna ofta fastnar(bränner fast) i styrningen.
Enklast är att beställa ett justerbart munstycke (finns ej i något sortiment) genom en handlare som "vet" vad som skall beställas.

Re: Konverterat till E85.

InläggPostat: 04 apr 2009 01:07
av Michael
Jag körde min fiesta 1,1i -90 den bilen gick att köra utan konvertering.
på bensin drog den 0,43 l/m toppfart 130-140km/t på e85 drog den 0,52 l/m toppfart 160km/t
Just nu kör jag inte Fiesta för jag bulade till en BMW med den.

Re: Konverterat till E85.

InläggPostat: 04 apr 2009 03:37
av Sven
Att ventilerna bränns är troligen av den aledningen att E-85
brinner saktigare äe bensin, och då blir avgaserna varmare.
Försök med att ställa tändningen tidigare.
:roll:

Re: Konverterat till E85.

InläggPostat: 04 apr 2009 07:04
av Jernet
Försök med att ställa tändningen tidigare.


Tyvärr är det så att gräsklipparmotorer inte har den lyxen med justerbar tändning :wink:

Re: Konverterat till E85.

InläggPostat: 06 apr 2009 15:36
av L-J
Jag har kört min MTD klippare på E85 sen det fanns att tillgå, 12hk B&S.
Det enda jag gjorde var att öka munstycket med 20-25% samt justera tändningen.
Man kan fuska med att öka gnistgapet på brytaren, glöm inte att byta stiftet till ett som passar till förbränningstemperaturen.
Jag använde även den till snöröjning på vintern, inga problem.
Stod den bara i varmgarage när jag startade så....
L-J

Re: Konverterat till E85.

InläggPostat: 06 apr 2009 16:14
av Jernet
L-J skrev:Jag har kört min MTD klippare på E85 sen det fanns att tillgå, 12hk B&S.
Det enda jag gjorde var att öka munstycket med 20-25% samt justera tändningen.
Man kan fuska med att öka gnistgapet på brytaren, glöm inte att byta stiftet till ett som passar till förbränningstemperaturen.
Jag använde även den till snöröjning på vintern, inga problem.
Stod den bara i varmgarage när jag startade så....
L-J


Hmmm? Har du brytarsystem på din gräsklipparmotor så är den äldre än 1984.
Det finns ingen justering så som tändplattan på en moppemotor.
Enda justering du kan göra på dagens motorer (B & S) är gapet mellan tändmodul och magneten på svänghjulet.

SÅ! Nu är jag hemskt nyfiken på hur du lyckats justera tändningen på din MTD (som för övrigt är en mycket bra maskin) :mrgreen:

Re: Konverterat till E85.

InläggPostat: 06 apr 2009 17:19
av L-J
Hej, Jernet. Självklart menade jag i allmänna ordalag, det där med brytaren.

Vad gäller min MTD, fräste jag ner det gamla fästet,
och tillverkade en justerbar adapterplatta, som jag monterade tändmodulen på.
Fick tipset av en skogskille som trimmar motorsågar för tävling.
L-J

Re: Konverterat till E85.

InläggPostat: 06 apr 2009 18:00
av Jernet
L-J skrev:Hej, Jernet. Självklart menade jag i allmänna ordalag, det där med brytaren.

Vad gäller min MTD, fräste jag ner det gamla fästet,
och tillverkade en justerbar adapterplatta, som jag monterade tändmodulen på.
Fick tipset av en skogskille som trimmar motorsågar för tävling.
L-J


I see! Händiga karln` :mrgreen:
Småmotorer är jävligt roligt att trimma å dona med, mycket tacksamma objekt är just briggs & stratton.
Var med och togfram en motor till en kille för många år sedan som skulle köra minidragracing vilket dom gör med just B&S.
Vi plockde till sist ut nästan 45Hk ur ett 5Hk-block :mrgreen:
Ska du fortsätta dona med gräsklipparmotorer så finns det betydligt enklare sätt att få en justerbar tändning, men det är överkurs just nu.

Re: Konverterat till E85.

InläggPostat: 06 apr 2009 21:29
av KennethE
Apropå trimmad motorsåg:
Bild

Re: Konverterat till E85.

InläggPostat: 10 sep 2009 00:09
av JohanMossfeldt
Blev visst ingen uppföljning gjord av mig i denna tråden, ursäktar mig så mycket. Här kommer lite information kring projektet.
Gräsklipparen fixades och har gått hela sommaren helt klanderfritt sedan dess, endast på ren E85. Startar utan problem, går jämnare och känns verkligen piggare och starkare. Klipper ofta hela gräsmattan på lägre varvtalet nu och den orkar med sig mycket bättre.

Jag fick en aning blodad tand så nu är även bruksbilen mer miljövänlig. :lol: En Opel Astra från 94 med 21500 mil på mätaren. Gick inte alls bra innan konverteringen men går nu mycket jämt och fint. Har kört den i snart en månad nu och är otroligt nöjd!

Re: Konverterat till E85.

InläggPostat: 10 sep 2009 00:53
av deepforest
Min förra bil, en Toyota Celica 2,0 GTI 1991 års modell gick utmärkt på E85 utan någon åtgärd alls, drog knappt något mer heller. Min nuvarande, Audi 100 går bra på upp till 60% E 85, sen börjar den bråka lite på vintern och dra mer soppa.

Re: Konverterat till E85.

InläggPostat: 10 sep 2009 10:33
av McB
Glöm inte korta ner serviceintervallerna med, bara halva längden jämfört med bensinare.

Re: Konverterat till E85.

InläggPostat: 11 sep 2009 00:13
av JohanMossfeldt
Varför skulle jag serva bilen oftare bara för att jag bytt bränsle? :?

Re: Konverterat till E85.

InläggPostat: 11 sep 2009 09:13
av KennethE
Jag skulle kunna tänka mig att t.ex. smörjningen kan bli något mindre effektiv så att man måste byta olja lite oftare. På några enstaka bilmodeller och årsmodeller har jag även hört talas om packningar som löses upp av etanol eller på annat sätt åldras i förtid.