Konverterat till E85.

Ved, pellets, gengas, m.m.

Re: Konverterat till E85.

Inläggav JohanMossfeldt 11 sep 2009 09:51

Varför skulle etanolen påverka smörjningen? Oljan i fyrtaktsmotor kommer aldrig i kontakt med bränslet så som den gör i en tvåtaktsmotor så det påståendet måste jag ställa mig emot. Möjligen kan det bli mer fukt i oljan via vevhusventilation vid drift på E85 men om man inte enbart kör bilen korta sträckor så kan det ju inte skapa problem då det ångar ur så fort oljan blir riktigt varm.
Slangar, packningar mm som inte tål etanol slutade förmodligen bilindustrin att använda innan jag blev tilltänkt för denna värld. ;) Kanske kan det finnas något litet undantag kvar, men jag har svårt att tro det.
JohanMossfeldt
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 14 aug 2008 13:04
Ort: Hagfors, Värmland

Re: Konverterat till E85.

Inläggav KennethE 11 sep 2009 11:05

Smörjningen av kolvarna i en fyrtakts bensinmotor sker främst genom bränslet, det var därför man hade bly i bensinen. I dag har man andra smörjämnen i bensinen. Jag misstänker även att etanolen lättare kommer ut i oljan än bensinen, med etanolen kommer även vatten. Etanolen blandar sig också sämre med oljan.

Det finns många frågetecken vilket innebär att det är en bra idé med lite tätare serviceintervall för att hålla ett öga på sådant som det ännu inte finns tillräcklig kunskap och erfarenhet om. Det är billigare att serva lite oftare än att ev. behöva byta motor.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Konverterat till E85.

Inläggav McB 11 sep 2009 12:27

Etanol har lägre förbränningstemp vilket ger en lägre motortemp vilket ställer högre krav på oljan,
får du för låg oljetemp kommer vattnet inte dunsta ur oljan, den kommer smörja sämre då viskositeten ändras med temperaturen.
Men håller du koll på oljan under den kalla årstiden och kanske kör med lägre viskositet så blir det nog inga problem.

Tror inte tillverkarna halverar serviceintervallen för skojs skull (men kanske för pengar :( ).
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Konverterat till E85.

Inläggav Emil 07 apr 2010 23:02

Vet inte om det är så mycket aktivitet i den här tråden men jag gör ett försök i alla fall :)

I fall ni ska bygga om småmotorer till E85 så går det bra att använda sig av en lambdasond från en bil att mäta syrehalten i avgaserna så slipper man gissa om man har borrat upp munstycken i förgasaren tillräckligt mycket.

Jag satte fast en rörstump ca 100mm lång där ljuddämparen (stor som ett halvt mjölkpaket) blåser ut avgaserna på åkgräsklipparen ( motorn en B&S I/C 8hk ), borrade ett hål i rörstumpen och satte sonden där.

Lambdasonden vill ha minst 350-400 grader varmt innan den ger någon utsignal. Den jag använde hade inbyggt 12Volts värmeelement (den kommer igång tidigare vid kallstart av bilen).

Mät spänningen som kommer från lambdasonden, helst med ett oscilloskop så man får en högohmig belastning. Digitala multimetrar är ok ur belastningssynpunkt men besvärliga att läsa av pga att siffrorna håller på och "bläddrar".
Gamla hederliga analoga visarinstrument har inte alls så hög ingångsimpedans så då kommer nog inte siffrorna att stämma. Men de är lätta att läsa av vid varierande signaler, visaren rör sig bara lite fram och tillbaka.

Spänningen från lambdasonden varierar från ca 50-100mV vid mager blandning till typ 800mV vid fet blandning. "Lagom" är mitt i mellan ca 400mV.
Bäst att justera in förgasaren då motorn går på det vanligaste driftsförhållandet med belastning på.
(gräset ska vara 10cm högt :D )

Det man reagerar på först är hur usel en förgasare är på att hålla bränsle / luft blandningen rätt
Inte så konstigt att bränsleinsprutningen har tagit över..... :!:

Har kört åkgräsklipparen i 3år på E85 utan några problem förutom kallstarterna där man får hjälpa till med startgas.
Har ingen elstart :(
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Föregående

Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron