Vet inte om det är så mycket aktivitet i den här tråden men jag gör ett försök i alla fall
I fall ni ska bygga om småmotorer till E85 så går det bra att använda sig av en lambdasond från en bil att mäta syrehalten i avgaserna så slipper man gissa om man har borrat upp munstycken i förgasaren tillräckligt mycket.
Jag satte fast en rörstump ca 100mm lång där ljuddämparen (stor som ett halvt mjölkpaket) blåser ut avgaserna på åkgräsklipparen ( motorn en B&S I/C 8hk ), borrade ett hål i rörstumpen och satte sonden där.
Lambdasonden vill ha minst 350-400 grader varmt innan den ger någon utsignal. Den jag använde hade inbyggt 12Volts värmeelement (den kommer igång tidigare vid kallstart av bilen).
Mät spänningen som kommer från lambdasonden, helst med ett oscilloskop så man får en högohmig belastning. Digitala multimetrar är ok ur belastningssynpunkt men besvärliga att läsa av pga att siffrorna håller på och "bläddrar".
Gamla hederliga analoga visarinstrument har inte alls så hög ingångsimpedans så då kommer nog inte siffrorna att stämma. Men de är lätta att läsa av vid varierande signaler, visaren rör sig bara lite fram och tillbaka.
Spänningen från lambdasonden varierar från ca 50-100mV vid mager blandning till typ 800mV vid fet blandning. "Lagom" är mitt i mellan ca 400mV.
Bäst att justera in förgasaren då motorn går på det vanligaste driftsförhållandet med belastning på.
(gräset ska vara 10cm högt

)
Det man reagerar på först är hur usel en förgasare är på att hålla bränsle / luft blandningen rätt
Inte så konstigt att bränsleinsprutningen har tagit över.....

Har kört åkgräsklipparen i 3år på E85 utan några problem förutom kallstarterna där man får hjälpa till med startgas.
Har ingen elstart
