Jag ska dubbelkolla, men jag är rätt säker på att utg. varv är 180 rpm, den har snäckväxel. Fördelen är väl att den aldrig monterats!HJFF1969 skrev:PM, har du någon 4-5,5kW med växel utg varv på ca 300-400?
Ja, jag tror man kan ha en fördel där. Även att veden får en större yta som brinner i pannan (tack vare sprickorna), så att man tjänar lite där också.deepforest skrev:Största fördelen med en klipp är att det blir en massa sprickor i veden och den torkar blixtsnabbt.
Jag gissar att det var för lågt varvtal..... Såg du SMS'et?PowerMizer skrev:Jag ska dubbelkolla, men jag är rätt säker på att utg. varv är 180 rpm, den har snäckväxel.
Okej... Motorn är på 4kW. Snäckväxeln har en utväxling på 17:1. Varvtalet på motorn är 1480 rpm och utgående varvtal är 87 rpm. Det är ett genomgående hål med kilspår i snäckväxeln.HJFF1969 skrev:Nej, jag såg inget SMS
PowerMizer skrev:Det känns som att det inte finns tid för montering av extrapump just nu i alla fall.
För att kunna ha traktorn tuffande på förhöjd tomgång och ändå få bra fart på kolven.RÖD@nörd skrev:Varför extrapump?
Ärligt talat har jag aldrig kopplat ur den, jag tycker att man använder hydraliken mest hela tiden. Jag har själv funderat på att bara byta till en större pump. Det är ju lite "special", för pumpen drivs ju via en liten splinesaxel och tanken jag hade var att köpa en standardpump med adapter liknande denna:RÖD@nörd skrev:Borde vara bättre byta pump till en med större kapacitet då de är ur- och inkopplingsbara på Buster-traktorn. Bra slippa pump som stjäl kraft då den inte används.
Är det föregångaren till 218?? Jag är lite dålig på LM... Har haft en LM 840, men den var mest tung och törstig... Men brutal.RÖD@nörd skrev:Jag har en variant av Buster-traktorn. Den heter LM 422 och är en lastmaskin byggd på en modifierad traktorkropp från BM Buster 400.
Då är det kanske stora pumpen från en LM 422 jag ska leta?! Den borde ju passa direkt!RÖD@nörd skrev:På lastmaskinen driver istället samma pump servostyrningen och är då inte frånkopplingsbar. Lastaggregatet drivs av en större pump som monterats på motorns främre kraftuttag (vevaxeln).
Nej, det är ett prototypbygge/första provserien från THORDAB i Ö-vik. Pappa var kollega till Thord och köpte den av honom när han slutat på Pappas jobb och startat THORDAB.RÖD@nörd skrev:Intressant klyv/klipp. Har aldrig sett någon sådan tidigare. Är det ett hembygge?
Inte vet jag?!?!? Vi kör ju väldigt blandat med pellets, briketter, ved och lite el, men ett år körde vi bara pellets och höll 24-25 grader i hela huset. Ja vi blåste på rätt bra faktiskt med varm barnpool ibland på sommaren och annat onödigt... Då gick det motsvarande 60.000 kWh!RÖD@nörd skrev:Hur mycket ved förbrukar du på ett år?
Okej, då är jag med på banan igen! Jag har inte hört om LM 244, men H 10 är bekant... H 10 var en Ford med vändlåda, eller??RÖD@nörd skrev:LM 218 var efterföljaren till Br. Lundbergs H10 efter det blev uppköpt av Volvo.
LM 422 var en något mindre variant av LM 218. Tillverkades endast åren -66 till -67 tror jag och i en mindre serie.
Kolla efter en sajt som kallas "Baklastaren". Där får du veta "allt". Även många bilder, gamla broschyrer m.m.
Jag behövde en "tung" maskin som stod stadigt och orkade lyfta, och det gjorde den! Tror den tog 5 ton. Den blev "överflödig" och var lite av en nödfalls-traktor, men den var kul att ha! Nackdelen är att den inte alls gick att ha på tomten, det blev diken på gräsmattan... När jordbrukstraktorn skottat hela vintern och drivorna växte in mot vägen brukade jag ta baklastaren och skotta bort hela drivorna. Till sånt var den perfekt!RÖD@nörd skrev:Kul du haft en LM 840. Det är en rejäl fyrhjulsdriven pjäs som klarar det mesta men den är alldeles för stor mina behov.
Jo, det är mycket teknik att slänga sej in och ut ur både baklastare och BM 230'n!RÖD@nörd skrev:Nackdelen är att komma in och ur hytten. Precis lika tokigt som att kliva på en BM Victor. Annars är det många fördelar. Den är allround. Man kan göra mycket med den. Som att plocka stora stenar med gafflarna, bryta upp en stubbe, lyfta tunga saker, skotta snö, schakta jord och massor m.m.
Ett tips: gör inte det. Det är provat här på gården med gafflarna tätt ihop för att lägga en elkabel: dom gafflarna är förstörda. Får jag tid ska jag försöka repa dom, men det är inte lätt. Det var iofs vår BM 840 som pressade på. Om du ska prova så plocka fram maskinkänslan. Någon sådan hade inte han som körde här, det var milt våld som start och sen ökade han bara på våldet när maskinerna inte lydde order!RÖD@nörd skrev:En annan sak jag ska prova är att gräva ett smalt dike med en gaffel eftersom jag ska lägga ner ett rör till en stupränna vid min verkstad någon gång framledes.
Intressant! Jag ska kolla upp detta lite mera noga, för det låter mycket enklare! Vet du hur högt tryck man törs ha utan att skjuta ventilpaketet till trepunkten i bitar?? Mja, man kan ju reducera trycket dit iofs... Flödet känns väldigt primärt, särskilt om man ska bygga en servo i framtiden.RÖD@nörd skrev:Angående pumpen,
Kugghjulsdrivningen på motorn ska klara belastningen med råge. Samma motortyp satt i gaffeltruckar och där var oftast en stor pump till gaffelstativet på samma plats som din pump sitter och pumpen till servostyrningen på den andra sidan motorn. Den pumpen kunde även vara remdriven.
Hur stor belastning in- och urkopplingsanordningen klarar vet jag dock ej då den förmodligen är av BM:s tillverkning och inte Perkins.
Och bultmönstret kanske passar rakt av, t.o.m.....RÖD@nörd skrev:Rätt storlek är grejer från Volvo PV eller Amazon.
Hmmmm... jag tror jag klev och snubblade på en sån i förrgår.... *tänker så det knakar*RÖD@nörd skrev:Hydraulpumpar till gamla lastbilskranar eller -tippar är heller inte fel. De har stor kapacitet och fordrar inte högre varvtal än du kan koppla den till kraftuttagsaxeln.
Vissa hade en växelspak på höger sida ratten nere i jämnhöjd med kopplingen till hydralpumpen där man kunde ändra från 540 rpm till... jag tror det var 750 rpm. Riktigt smidigt bl.a. när det är lätt snö och man kör slunga.RÖD@nörd skrev:Vad menar du med "ekonomiläge på PTO:n"?
Detsamma! Det bryter av tankarna lite, och man får nått nytt att tänka på! Sussa gott!RÖD@nörd skrev:Det här var roligt PowerMizer!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst