På förmiddagen tog jag en filtallrik som tidig lunch och åkte sen till en av mina vänner i en grannby (4 mil bort). Vi var ute och gick på skaren med våra hundar. Efter 1,5-2 timmar på myrar, över diken, genom granskog och längs åkrar så kom vi hem till honom och tog en macka och kaffe. Sen vi reflekterat över livet och snackat om gemensamma funderingar så åkte jag in "på plass'n" (lokal benämning på Vilhelmina tätort) och köpte krav-mjölk, krav-fil, krav-frukt och kebabsplit med kort datum. Hemma var det dax för middagsstök så jag skalade potatis och klyftade den för snabbt genomkok medan frun gjorde en gryta med kebabsplit, gul lök, grönsaker, kokosmjölk. Ner med potatisen och fram på bordet till våra tre kidz som var vrålhungriga! Efter det hämtade jag 7 SJ-pallar (med bustern) som frun ska bygga en kompost av, och sen lyfte jag (också med bustern) ner flera lådor kläder som vi ska skicka till PMU Interlife. När traktorkörningen var klar och inget barn ville åka skopan upp och ner mera så justerade jag ner tomgången löjligt lågt och satt och småsjöng till bastakterna! Sen var det läxdax och sånt, och nu äntligen börjar lugnet lägra sej i södra Lapplands glesbygd. Frun är i tvättstugan, vissa sover medan andra laddar ner spännande spel till sin dator....
Så har min dag varit, och det känns som jag flängt runt och hunnit en del!
Här på forumet ser jag att under samma dag som jag druckit kaffe, handlat, ätit middag och lagt ett barn har du hunnit skriva en hel roman här!!!
Det är därför jag inledde med ett gapskratt!
Vi fick tag i en del originalbroschyrer och dekaler av någon "Alm" där nere..RÖD@nörd skrev:Carl ALm MOtorfabrik, Målilla
Vet du hur dom ska monteras och kopplas in? Jag fattar hur den på maskinisten är gjord, men inte hur dina ska monteras.RÖD@nörd skrev:Hittade inte en hjälpservo utan två istället. Den blå har jag köpt "lös" för länge sedan. . . . Den "svarta" hjälpservon vill jag minnas att jag demonterade från en skrotad gaffeltruck.
Nej, den ena är från en 1977 års Ford Granada 2.6 GL och den andra från nån 80-tals Fiat. Det kanske är allt för klena grejor?! Din är säkert mera avpassad för traktorbruk!RÖD@nörd skrev:Är det en servopump liknande den här du har? I så fall är det rätt.
Ja.RÖD@nörd skrev:Mina ögon föll på en äldre kugghjulspump modell "något större" och med koppling typ Volvo "personbilskardanknut".
Med den pumpen tror jag du kan få tillräcklig oljemängd för snabb klyvning strax över tomgångsvarvtal på traktorn.
Dock måste du ta i beaktelse att den hela tiden pumpar runt stora mängder olja så snart du startar traktorn. Det tar effekt och gör traktorn något mer tungstartad vid kall väderlek.
Kan du tänka dig ha det så?
Låter som den passar mej bäst.RÖD@nörd skrev:Hittade även ett par korta kardanaxlar för hydraulpump.
. . .
Den andra är jag säker på att den varit till hydraulpumpen på en äldre lastbil. Kanske någon liten Scania eller Volvo Starke - Viking.
Om du kan tänka dej att skiljas från dessa grejor så skulle jag gärna köpa dom av dej! Eftersom jag inte har någon ekonomi att oroa mej över så måste jag börja med att spara pengar, och sen köpa av dej. Bara för nyfikenhetens skull: Hur långt har du till Stockholm? Jag har en ohängd bror där som gillar när jag tittar förbi..... Det kunde vara en bra mellanlandning på vägen till dej kanske??