Okej, då förstår jag. Du menar "två-varvs" kraftuttag. Ja, det var nog extra utrustning mot pristillägg. I norra Sverige används nog snöslunga betydligt mer. Här har de flesta på landet endast en snöskopa till traktorn eller lastaren.
Det ser ut att vara en ganska kraftig hydraulcylinder på klyv/klippen. Jag gissar på runt 80 mm i cyl. diameter. Det är nog tillräckligt flöde som gäller i första hand. Trycket kanske räcker omkring 100 bar.
Kollade lite snabbt om hydraultrycket på BM 400. Någon på maskinistens sida påstod det skulle vara drygt 130 bar. På modell 430 höjdes sedan trycket till 160 bar.
Jag har inget alls emot traktor och lastare men för min egen del passar baklastaren bättre.
Mer än 500-600 kg bör man nog inte försöka lyfta med en "rörqvicke" på en Buster. Det fanns varianter på framaxlar. Vet ej vilken du har.
Kommer inte ihåg vad LM 422 lyfter vid redskapsfästet men jag gissar på 1500 kg.
På min LM 422 är hydraultrycket endast 60 bar. Stora kolvar gör att det inte behövs så högt tryck. Större flöden gör manövreringen lugnare och det gillar jag. Ingen "hets" i mina spakar, tack! Nej, lugnt och säkert ska det gå.
Mitt förslag:
Gör en egen hydraulik till klyv/klippen men tank, reglage och pump. Pumpen ansluter du sedan till kraftuttaget med en vanlig (gul) kraftöverföringsaxel av teleskoptyp. Då slipper du slangar, oljespill och dylikt och kan enkelt koppla ifrån den när du inte behöver den.
Försök sedan hitta en komplett begagnad "hjälpservo" till styrningen. De finns, bara man söker tillräckligt.
Bygga om traktorhydrauliken kan kanske vara lockande men kan också bli långt dyrare i slutänden.
Vad tror du?
Här är lite data på 422 som jag hittade "där ute":
BM-Volvo LM 422
LM 422 was a smaller version of LM 218, and was based on tractor T 400.
LM 422 specifications
Engine D 913
Engine output (SAE), kW (hp) 35 (47)
Tip. load, kg 1800
Bucket volume, m3 0,5-1,8
Tires front 14.9-28/10
Tires rear 7.50-18/10
No. of driven wheels 2
Weight, kg 4600
Production no. 611
Production year 1966-1970
Tydligen endast 611 stycken tillverkade och då mellan åren 1966-1970.
Här är min LM 422. Jo, den behöver ses över både här och där men jag har inte hunnit med det än. Tänker också att den ska få ny gul färg för den gamla har bleknat i solen. På maskinen ligger spett och spadar som jag använde vid det tillfället. Tomten har jag grävt och ändrat en hel del. Det mesta för hand och lite i taget. Jag tycker om att handgräva därför resultatet blir bra. Nackdelen är att det tar lång tid. Är stenen alltför stor tar jag 422 och kör gafflarna rätt ner i jorden under stenen och vips är stenen väck! Den envisa stubben likaså!
Framför maskinen är en del av smedjan. Den äldsta delen. Vidare kan man se att landskapet omkring är flackt och öppet. Det blåser nästan jämt här. Förutsättningar borde finnas för ett vindkraftverk.
Bilderna är tagna för något år sedan. När jag fotograferade kom grannens katt....