Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Ved, pellets, gengas, m.m.

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 17 apr 2010 23:32

Okej, då förstår jag. Du menar "två-varvs" kraftuttag. Ja, det var nog extra utrustning mot pristillägg. I norra Sverige används nog snöslunga betydligt mer. Här har de flesta på landet endast en snöskopa till traktorn eller lastaren.

Det ser ut att vara en ganska kraftig hydraulcylinder på klyv/klippen. Jag gissar på runt 80 mm i cyl. diameter. Det är nog tillräckligt flöde som gäller i första hand. Trycket kanske räcker omkring 100 bar.

Kollade lite snabbt om hydraultrycket på BM 400. Någon på maskinistens sida påstod det skulle vara drygt 130 bar. På modell 430 höjdes sedan trycket till 160 bar.

Jag har inget alls emot traktor och lastare men för min egen del passar baklastaren bättre.

Mer än 500-600 kg bör man nog inte försöka lyfta med en "rörqvicke" på en Buster. Det fanns varianter på framaxlar. Vet ej vilken du har.

Kommer inte ihåg vad LM 422 lyfter vid redskapsfästet men jag gissar på 1500 kg.

På min LM 422 är hydraultrycket endast 60 bar. Stora kolvar gör att det inte behövs så högt tryck. Större flöden gör manövreringen lugnare och det gillar jag. Ingen "hets" i mina spakar, tack! Nej, lugnt och säkert ska det gå.


Mitt förslag:

Gör en egen hydraulik till klyv/klippen men tank, reglage och pump. Pumpen ansluter du sedan till kraftuttaget med en vanlig (gul) kraftöverföringsaxel av teleskoptyp. Då slipper du slangar, oljespill och dylikt och kan enkelt koppla ifrån den när du inte behöver den.

Försök sedan hitta en komplett begagnad "hjälpservo" till styrningen. De finns, bara man söker tillräckligt.

Bygga om traktorhydrauliken kan kanske vara lockande men kan också bli långt dyrare i slutänden.

Vad tror du?


Här är lite data på 422 som jag hittade "där ute":

BM-Volvo LM 422
LM 422 was a smaller version of LM 218, and was based on tractor T 400.

LM 422 specifications
Engine D 913
Engine output (SAE), kW (hp) 35 (47)
Tip. load, kg 1800
Bucket volume, m3 0,5-1,8
Tires front 14.9-28/10
Tires rear 7.50-18/10
No. of driven wheels 2
Weight, kg 4600
Production no. 611
Production year 1966-1970

Tydligen endast 611 stycken tillverkade och då mellan åren 1966-1970.

422_1.JPG
422_1.JPG (78.83 KB) Visad 10750 gånger

Här är min LM 422. Jo, den behöver ses över både här och där men jag har inte hunnit med det än. Tänker också att den ska få ny gul färg för den gamla har bleknat i solen. På maskinen ligger spett och spadar som jag använde vid det tillfället. Tomten har jag grävt och ändrat en hel del. Det mesta för hand och lite i taget. Jag tycker om att handgräva därför resultatet blir bra. Nackdelen är att det tar lång tid. Är stenen alltför stor tar jag 422 och kör gafflarna rätt ner i jorden under stenen och vips är stenen väck! Den envisa stubben likaså!

422_2.JPG
422_2.JPG (106.72 KB) Visad 10746 gånger

Framför maskinen är en del av smedjan. Den äldsta delen. Vidare kan man se att landskapet omkring är flackt och öppet. Det blåser nästan jämt här. Förutsättningar borde finnas för ett vindkraftverk.

katt_3.JPG
katt_3.JPG (127.48 KB) Visad 10763 gånger

Bilderna är tagna för något år sedan. När jag fotograferade kom grannens katt....
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 18 apr 2010 15:26

RÖD@nörd skrev:Okej, då förstår jag. Du menar "två-varvs" kraftuttag. Ja, det var nog extra utrustning mot pristillägg. I norra Sverige används nog snöslunga betydligt mer. Här har de flesta på landet endast en snöskopa till traktorn eller lastaren.
Högre varv på PTO'n är nog bra till mera än slungan. Man slipper t.ex. varva motorn så mycket när man drar en hövändare, slåtterbalk e.t.c.

RÖD@nörd skrev:Det ser ut att vara en ganska kraftig hydraulcylinder på klyv/klippen. Jag gissar på runt 80 mm i cyl. diameter. Det är nog tillräckligt flöde som gäller i första hand. Trycket kanske räcker omkring 100 bar.
Kollade lite snabbt om hydraultrycket på BM 400. Någon på maskinistens sida påstod det skulle vara drygt 130 bar. På modell 430 höjdes sedan trycket till 160 bar.
Jag har aldrig mätat cylindern, men den har aldrig givit upp när BM 2254:an (dom som alltid tappar framhjulen) var klyvartraktor. Men det var höga varv på den för att få upp kolvhastigheten.... Bustern är det nog inte bättre fart (flöde) på.... :roll:
Trycket är inte så högt, och det är ganska bra, för du har ju rätt i att det blir mera harmoniskt med stort flöde istället (och man slipper moderna pilotventiler och annat nippon-pippon...)
Skärmbild-8.png
Skärmbild-8.png (95.56 KB) Visad 10746 gånger
Skärmbild-6.png
Skärmbild-6.png (69.75 KB) Visad 10655 gånger


RÖD@nörd skrev:Mer än 500-600 kg bör man nog inte försöka lyfta med en "rörqvicke" på en Buster. Det fanns varianter på framaxlar. Vet ej vilken du har.
Jag vet inte själv, men nån har sagt att det är den stadigare modellen?! :? Någon har svetsat på ett stående plattjärn (ca: 5x50 mm) under framaxeln, så den är nog rätt stadig nu iaf! :) Lastaren är sned, krokig, lagad och svampig i armarna så den har nog fått bekänna färg! :roll: Jag rätade upp den och kapade ena lyftarmen för att få den rak. Skopan låg snyggt ända till vårvintern, nu har något annat blivit krokigt. Svårt att hitta svaga punkten då den är krokig och lagad överallt. :(

RÖD@nörd skrev:Gör en egen hydraulik till klyv/klippen men tank, reglage och pump.
Det är också ett alternativ, men jag skulle så gärna ha "riktig" hydralik på Bustern. Helst dubbelverkande på en spak och sen originalet men med en retur. Till huggarvagnen duger enkelverkande med retur, men inte till vissa andra saker som man vill reglera inifrån traktorn.

Förresten: Du vet inte av någon skrotad Buster med dubbelverkande paket???? *dräglar*
Skärmbild-7.png
Skärmbild-7.png (95.67 KB) Visad 10651 gånger

Jag har enligt övre bilden.

Det är en fin liten lastmaskin du har! Möjligen lite malätna hydralslangar( :? ) men det är ju mönster på däcken och den ser inte risig ut! Lite blästring och gulfärg skulle göra den jättefin! Min buster ser ut som sju svåra år i jämförelse...

Är det du som gjort en "lämna-företräde-skylt" av LGF-skylten?? :mrgreen: Den är ju enormt upp-å-ner! :lol:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 18 apr 2010 15:42

Servostyrning till Bustern funderar jag ju på, och här är lite info:

Servo till gammal BM 400

Servostyrningar till Volvo BM, Ford, MF m.fl
Bild
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 20 apr 2010 00:36

Jodå, det är precis en sådan hjälpservo jag menar. Dock har jag inte tänkt på att man kan tillverka en sådan själv som länken till "maskinisten" visar.

Hjälpservostyrningar brukar inte har höga oljetryck. Tror det rör sig om c:a 60 bar.

När jag tänker efter har jag faktiskt en hjälpservocylinder liggandes i min källare. Skicket på packningarna i den är okänt för mig men kolvstången ser mycket bra ut.

På "Motorns Dag" i Målilla förra sommaren köpte jag en dito servopump med remskiva och oljebållare ovanpå som liknar den på bilden.

Finns intresse?

I så fall kan jag infoga ett par bilder på delarna.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav Martin 20 apr 2010 01:32

Hej Röd@nörd,
Kan du inte berätta lite mer om motorns dag i Målilla. Kan man köpa och sälja gamla traktordelar där?
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 20 apr 2010 01:38

Angående ombyggnad av hydrauliken på Bustern kanske du bör tänka till innan du byter ut den befintliga pumpen mot en med större kapacitet.

Vill du ha "fart" i klyv/klippen kanske det t.o.m. fordras en pump med betydligt högre kapacitet och då uppstår plötsligt frågan:

Har befintlig säkerhetsventil, "överströmmaren", tillräcklig kapacitet?

Dito sugrör?, sugsil?, reglage?, tryckrör? m.m.

Sänker du samtidigt hydraultrycket så kommer trepunkten få lägre lyftkapacitet.

Det blir m.a.o. komplikationer.


Kanske du borde montera extra frontpump istället?

Möjlighet att använda traktorns befintliga hydraulolja kanske finns?

Samt att montera valfritt utbyggt ventilreglage med inbyggd överströmningsventil passande till frontpumpen.


Om jag ändå måste ner i min källare och rota efter styrservodelarna är det mycket troligt att jag även hittar detaljer som väl kan passa i den här ombyggnaden.

Hos mig finns mycket delar till fordonshydraulik och till mekanik överhuvudtaget. Tyvärr kan det vara utspritt här och där. Länge sedan jag höll på.

Kommer ihåg att jag har prylen - men var?????

Den här svårigheten räcker dock ej. Nästa kommer efter jag minns för då ska allt flyttas runt till jag äntligen kommer fram till det där stället...

Resultatet brukar bli klimax eller antiklimax:

Jepp, jag har ordning på mina grejer! 8)

eller...

Åh nej! Där var den inte... Jag samlat ihop mitt eget h-e.... :(

Samtidigt kan jag då inte släppa tanken. Jag fortsätter leta och fundera och funderar och letar och oftast hittar jag det till slut.

Lyckligtvis händer inte det här varje dag, men någon gång ska jag få ordning på mina grejer och det har jag tänkt sedan länge.

Kanske dags att börja innan det är för sent. :roll:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 20 apr 2010 01:47

Martin skrev:Hej Röd@nörd,
Kan du inte berätta lite mer om motorns dag i Målilla. Kan man köpa och sälja gamla traktordelar där?


http://www.malilla.com/motdag/motdaff.htm

Jag räknar med att komma dit. Kul om vi kunde träffas. :P
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav Emil 20 apr 2010 07:45

Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav Göran 20 apr 2010 12:12

Vilken himla trevlig film. Det är nästan så jag skulle kunna tänka mig att åka ända ner till Målilla för att vara med om detta.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 20 apr 2010 12:47

För det första så var filmen fantastisk!! Nu inser jag att jag är gubbsjuk, men inte på fruntimmer utan på gammal teknik!!! :lol:
Sedan 10+ år har jag längtat ner till Målilla. Började bli lite råolje-skadad när jag blev delägare i en 60 hk Calmo.. :oops: Bara ljudet ger mej ståpäls!

RÖD@nörd skrev:När jag tänker efter har jag faktiskt en hjälpservocylinder liggandes i min källare.
Den skulle jag vilja se, om det inte är för stort besvär.. :) Det kan ju bespara mej en del byggande. Jag har själv en servopump liggande. Om flödet räcker vet jag inte, men det finns säkert mindre remskivor att sätta dit!

RÖD@nörd skrev:Angående ombyggnad av hydrauliken på Bustern kanske du bör tänka till innan du byter ut den befintliga pumpen mot en med större kapacitet.
Det är precis så jag känner också! Isåfall ska man nog sätta en tryckreducering och extra överströmmare före traktorns inbyggda system. Då är det nog ändå lika bra med en frontpump enbart till ett dubbelverkande uttag. :?

Det kan ju inte vara märkvärdigt att löda in några extra anslutningar i bef. hydraultank kan man tycka..

Om du har så mycket "godis" hos dej så kan jag gott tänka mej att åka ner och handla av dej direkt! Kanske när det är dax för "motorns dag", kanske tidigare.

RÖD@nörd skrev:. . . någon gång ska jag få ordning på mina grejer och det har jag tänkt sedan länge.
När jag ser hur det ser ut här hemma så brukar jag fundera på att i alla fall dela upp sakerna i "direkt omsättbara i pengar" och "övrigt". Om man nu skulle bli allvarligt sjuk eller dö så kan de stackare som ska ta reda på skiten på ett lätt sätt kasta saker som bara är "bra-å-ha" och ligger i övrigt-högen, oavsett dom vet vad det är eller ej. I högen med "övrigt" hamnar nog ungefär 97% av allt jag har! :roll:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 21 apr 2010 02:22

PowerMizer skrev:...Började bli lite råolje-skadad när jag blev delägare i en 60 hk Calmo..


Carl ALm MOtorfabrik, Målilla

Måste varit en av de största de tillverkade.


I högen med "övrigt" hamnar nog ungefär 97% av allt jag har! :roll:


Jodå, det förhållandet känner jag igen. Hos mig finns många "lik" i lasten... och det som är gångbart idag kan vara helt ointressant en annan tid. Har inte haft LM 422 mer än ett par år men i det fallet vet jag med säkerhet att "Volvos värde varar". Den kostade 20 papp och då följde skopa, gafflar, sprillans nya snökedjor och ett nytt batteri. Köpte den av en äldre verkstadsägare som skulle sluta verksamheten och därför sålde av allt. Behövde inte ens köra hem den. Dagen efter jag bestämt mig fanns den redan på plats. När jag fick se det åkte jag hem till honom och betalade. Det var före lågkonjunkturen och efter jag sålt iväg en del skrot. Nu väntar jag på att skrotpriserna ska gå upp igen och då ska mer "lik" iväg...
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 21 apr 2010 03:53

I kväll har det varit busväder här. Regn, snö och blåst på en och samma gång. Lämpligt väder till att göra en rajd i källaren tyckte jag.


P4200149.JPG
P4200149.JPG (55.1 KB) Visad 10497 gånger

Hittade inte en hjälpservo utan två istället. Den blå har jag köpt "lös" för länge sedan. Då tog jag isär den, tvättade, målade och satte ihop den igen. På den tiden hade jag sprudlande arbetslust. :P Har dock inget minne av att jag hade isär själva "hydraulikdelen" utan bara den delen som rör de mekaniska "kulbultarna". Kan därför ej garantera funktionen.

Den "svarta" hjälpservon vill jag minnas att jag demonterade från en skrotad gaffeltruck. Är så gott som säker på den är helt OK.
Det står "Hydrosteer" på den och något nummer.


Fanns också en styrsnäcka med rattstång och med servon inbyggd i styrsnäckan men jag tror ombyggnaden då blir för omfattande. Hur som helst har den en gång suttit på en Stocka 2550 gaffeltruck.

Även några orbitroler finns. Men jag gillar inte helservo. Tycker man förlorar kontakten med styrhjulen.


P4200151.JPG
P4200151.JPG (51.01 KB) Visad 10489 gånger

P4200153.JPG
P4200153.JPG (39.04 KB) Visad 10513 gånger

Är det en servopump liknande den här du har? I så fall är det rätt. Oljebehållaren behöver förvisso inte vara påbyggd. Såg att hydrauloljetrycket var 70 bar på just den här. Bilden på typskylten blev tyvärr lite suddig. Slutartiden var lång och jag kunde ej hålla kameran stilla. Fabrikatet på pumpen är ZF och jag är nästan säker på den suttit på en gammal lastbil. Den dubbelspåriga remskivan vittnar om det och så hade pumpen en mörkgrön färg på sig liknande den som motorn hade på t.ex. en gammal Volvo Viking.

Nu orkar jag inte skriva mer. Åter kommer i morgon!
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 21 apr 2010 16:30

Tänker lite...

Jo, så här var det...

Mannen jag köpte LM 422 av var inte bara duktig mekaniker vid sina svarvar och fräsar och alltvaddetnuvar. Han var även innovatör och uppfinnare och hade haft som huvudsaklig verksamhet att konstruera och tillverka maskiner för automatisering av tillverkningsprocesser åt industrier runt om kring trakten. Under årens lopp hade han emellertid burit på en dröm:

Att få tillverka ett eget vindkraftverk och det bästa som världen någonsin skådat!

Nu efter pensioneringen skulle det här bli verklighet och när jag var hos honom och tittade på lastmaskinen så berättade han om en helt ny sorts vindrotor han skulle bygga men eftersom jag inte var så intresserad just då så gick den informationen in genom ena örat och ut genom det andra...

Hur det har förlöpt med vindkraftprojektet har jag ingen aning om. Minns ej heller hans namn men det kan jag ta reda på och sedan kontakta honom och fråga hur det gått med vindkraftverket.

Om han fått i ordning något kanske jag skulle kunna fara dit och göra ett litet reportage.

Vore det intressant här på forumet?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 21 apr 2010 17:04

Jaha, så var det då frontpumpen.

Har ett antal pumpar. Totalt något 30-tal skulle jag tro. Från en liten att stoppa i byxfickan till någon stor man knappt orkar lyfta.

Mina ögon föll på en äldre kugghjulspump modell "något större" och med koppling typ Volvo "personbilskardanknut".

Med den pumpen tror jag du kan få tillräcklig oljemängd för snabb klyvning strax över tomgångsvarvtal på traktorn.

Dock måste du ta i beaktelse att den hela tiden pumpar runt stora mängder olja så snart du startar traktorn. Det tar effekt och gör traktorn något mer tungstartad vid kall väderlek.

Kan du tänka dig ha det så?

Hittade även ett par korta kardanaxlar för hydraulpump. Den svarta är ny och är av något kraftigare typ. Tror det är Ford och då "typ" Ford Transit.

Den andra är jag säker på att den varit till hydraulpumpen på en äldre lastbil. Kanske någon liten Scania eller Volvo Starke - Viking. Volvo "personbilskardanknut" i den ena änden och för slät axel 30 diam. + kilspår 8 mm i den andra. Kan finnas mer sådant längre in i hyllan. Jag orkade bara skumma lite längst fram.

P4200159.JPG
P4200159.JPG (54.34 KB) Visad 10481 gånger


P4200165.JPG
P4200165.JPG (51.67 KB) Visad 10460 gånger
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav Martin 21 apr 2010 17:07

Jo, det vore mycket intressant att få se hans vindkraftverk.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

FöregåendeNästa

Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster