Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Ved, pellets, gengas, m.m.

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 21 apr 2010 21:55

Oj, oj, oj!!!!! *gapskratt*

På förmiddagen tog jag en filtallrik som tidig lunch och åkte sen till en av mina vänner i en grannby (4 mil bort). Vi var ute och gick på skaren med våra hundar. Efter 1,5-2 timmar på myrar, över diken, genom granskog och längs åkrar så kom vi hem till honom och tog en macka och kaffe. Sen vi reflekterat över livet och snackat om gemensamma funderingar så åkte jag in "på plass'n" (lokal benämning på Vilhelmina tätort) och köpte krav-mjölk, krav-fil, krav-frukt och kebabsplit med kort datum. Hemma var det dax för middagsstök så jag skalade potatis och klyftade den för snabbt genomkok medan frun gjorde en gryta med kebabsplit, gul lök, grönsaker, kokosmjölk. Ner med potatisen och fram på bordet till våra tre kidz som var vrålhungriga! Efter det hämtade jag 7 SJ-pallar (med bustern) som frun ska bygga en kompost av, och sen lyfte jag (också med bustern) ner flera lådor kläder som vi ska skicka till PMU Interlife. När traktorkörningen var klar och inget barn ville åka skopan upp och ner mera så justerade jag ner tomgången löjligt lågt och satt och småsjöng till bastakterna! :oops: Sen var det läxdax och sånt, och nu äntligen börjar lugnet lägra sej i södra Lapplands glesbygd. Frun är i tvättstugan, vissa sover medan andra laddar ner spännande spel till sin dator....

Så har min dag varit, och det känns som jag flängt runt och hunnit en del!

Här på forumet ser jag att under samma dag som jag druckit kaffe, handlat, ätit middag och lagt ett barn har du hunnit skriva en hel roman här!!! :lol: :lol:
Det är därför jag inledde med ett gapskratt! :D


RÖD@nörd skrev:Carl ALm MOtorfabrik, Målilla
Vi fick tag i en del originalbroschyrer och dekaler av någon "Alm" där nere..

RÖD@nörd skrev:Hittade inte en hjälpservo utan två istället. Den blå har jag köpt "lös" för länge sedan. . . . Den "svarta" hjälpservon vill jag minnas att jag demonterade från en skrotad gaffeltruck.
Vet du hur dom ska monteras och kopplas in? Jag fattar hur den på maskinisten är gjord, men inte hur dina ska monteras. :oops:

RÖD@nörd skrev:Är det en servopump liknande den här du har? I så fall är det rätt.
Nej, den ena är från en 1977 års Ford Granada 2.6 GL och den andra från nån 80-tals Fiat. Det kanske är allt för klena grejor?! Din är säkert mera avpassad för traktorbruk!

RÖD@nörd skrev:Mina ögon föll på en äldre kugghjulspump modell "något större" och med koppling typ Volvo "personbilskardanknut".

Med den pumpen tror jag du kan få tillräcklig oljemängd för snabb klyvning strax över tomgångsvarvtal på traktorn.

Dock måste du ta i beaktelse att den hela tiden pumpar runt stora mängder olja så snart du startar traktorn. Det tar effekt och gör traktorn något mer tungstartad vid kall väderlek.

Kan du tänka dig ha det så?
Ja.

RÖD@nörd skrev:Hittade även ett par korta kardanaxlar för hydraulpump.
. . .
Den andra är jag säker på att den varit till hydraulpumpen på en äldre lastbil. Kanske någon liten Scania eller Volvo Starke - Viking.
Låter som den passar mej bäst.

Om du kan tänka dej att skiljas från dessa grejor så skulle jag gärna köpa dom av dej! Eftersom jag inte har någon ekonomi att oroa mej över så måste jag börja med att spara pengar, och sen köpa av dej. Bara för nyfikenhetens skull: Hur långt har du till Stockholm? Jag har en ohängd bror där som gillar när jag tittar förbi..... Det kunde vara en bra mellanlandning på vägen till dej kanske??
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 21 apr 2010 22:56

PowerMizer skrev:Vet du hur dom ska monteras och kopplas in? Jag fattar hur den på maskinisten är gjord, men inte hur dina ska monteras. :oops:


(Du har hunnit betydligt mer än jag idag. Tyvärr tvingas jag konstatera det. :oops: )


Okej, jag väntade mig den här frågan. Inte så lätt men jag ska försöka förklara med ord:

På hjälpservocylindern finns normalt tre (3) fästen. På den svarta cylindern finns ett fäste till, alltså fyra fästen.

Ett fäste är i ena änden av hjälpservon. På den svarta cylinder består det av: Gängad skruv, två kraftiga gummikuddar, bricka och mutter. Jämför fästpunkten med en bilstötdämpare. På den blå cylindern består detta fäste i stället av en kula av stål med dito kulskålar. Här saknas en kulskål.

Det här fästet är en ände av kolvstången och fästes i traktorns chassie. Vanligtvis på "störtbågen" och nere vid golvet framför kopplingspedalen.


På cylindern finns två (2) kulbultar. En är stumt förankrad. Den andra påverkar en riktningsventil som fästes i styrväxelns pitmanarm. Nu är alltså styrservon fäst i bägge ändar på traktorn. Den "fasta" kulbulten fästes på styrstaget som går fram till styrarmen på framaxeln.

Som du nu förstår är det alltså bara cylindern som flyttar sig när du vrider ratten. Kolvstången är fast förbunden vid traktorn.

Det "fjärde fästet" på den svarta cylindern har används som upphängning då pitmanarmen på trucken varit förbunden med hjälpservocylindern med ett långt stag och således ej samtidigt kunnat verka som upphängning av servocylindern.


Nå, var beskrivningen till din hjälp? :roll:


Jag tror någon av dina servopumpar kan fungera ihop med någon av dessa hjälpservos. Kanske får du sätta lite mer "sprutt" på den med hjälp av högre utväxling. Fördelen med dina servopumpar är att de är lättare att placera därför de är mindre till formatet.

Nu ska jag koka en kopp kaffe och fixa ett par smörgåsar. :D

Återkommer om en stund!
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 21 apr 2010 23:50

RÖD@nörd skrev:Nå, var beskrivningen till din hjälp? :roll:
Japp, nu sitter det klockrent! (-"Det tar sej!" sa mordbrännaren.)
Det är ju exakt samma princip som hemmabygget på maskinisten och lika lösning som skissen jag la in från "www.traktordelar.com"! Nu fattar jag den skissen också! :oops:

RÖD@nörd skrev:Jag tror någon av dina servopumpar kan fungera ihop med någon av dessa hjälpservos.
Då får jag leta reda på Ford-pumpen. Den ligger exakt.... exakt.... exakt där jag la den! :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 22 apr 2010 01:53

PowerMizer skrev:Låter som den passar mej bäst.


Grattis! :D
Du har gjort ett mycket bra val då den här axeln följer lämplig SAE industristandard. Är säker på att jag kan hitta mer detaljer så du kan få något som passar direkt och precis. Skulle något kors paja i framtiden så gäller PV eller Amazon dito.

Nu får du som läxa att utse lämplig placering av pumpen i traktorns front. Bäst om den rymms innanför traktorns kylarmaskering.

Nu till något jag har haft koll på men tyvärr glömt. På vevaxelremskivan bör finnas ett bultmönster med fyra gängade hål.

Mät bultcirkeldiametern. Det är enkelt när det är fyra hål. Alltså måttet mellan insidan av det ena hålet och utsidan på det andra.

Håldiam och gänga. Är det 5/16 UNF?

Centrumhål i vevaxelremskivan. Mått? Har hålet svarvad yta strax innanför kanten?

Angående de båda hjälpservona skulle jag definitivt själv välja den "svarta" men valet är ditt eget.

Jag måste påpeka att det inte är säkert att de koniska hålen i traktorns pitmanarm respektive styrstag passar överens med det koniska tapparna på hjälpservona. Här finns nämligen olika standard. Är du duktig med rundfil och slipstift kanske du ordnar det ändå om det skulle behövas.



Fraktkostnad

Jodå, du är givetvis välkommen hit men är du införstådd med vad en sådan resa kostar????

Mellan Vilhelmina och Kalmar är det 107 mil. Om bilen drar 0,8 liter milen skulle det då gå åt c:a 86 liter bensin. Räknat på ett bensinpris om 14 kronor litern blir då kostnaden c:a 1.200 kronor.

Ska du sedan hem igen blir det lika mycket till och då har det inte blivit några "extra" utflykter.

Menar du allvar? :shock:

Ett eller ett par "bussgods" borde stanna vid femhundringen.


Japp, leta reda på Fordservopumpen. Den blir nog bäst.

Har du passande riktningsventil (ventilpaket) till frontpumpen?

Jag har mer sådana här grejer i min verkstad. Måste dock ha lite tid på mig att leta igenom alla ställen, lådor och kartonger.

Även om du kommer hit kan det bli problem. Tiden rinner iväg du vet.... och har vi bråttom är det lätt att något glöms bort.

Kan vi ha den här diskussionen öppen för att reda ut begreppen i någon månad till?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 22 apr 2010 13:08

Ja, nu blev det rörigt i skallen.... :roll: Läxa... Gänga.... Uj, uj..... :lol:
RÖD@nörd skrev:Du har gjort ett mycket bra val då den här axeln följer lämplig SAE industristandard.
Ja, och den är mindre skadlig att bygga om, smäckrare och ser mera passande ut.

RÖD@nörd skrev:Nu får du som läxa att utse lämplig placering av pumpen i traktorns front. Bäst om den rymms innanför traktorns kylarmaskering.
Det är tveksamt... Måttet mellan remskivan och kylarmaskeringen är 250 mm. Lite väl trångt med två knutkors, splines och en pump tror jag.. :? Kylaren går att höja 90 mm utan att ta hål i huven om öppningen för startveven är för liten, men kylarslangarna måste bytas om man höjer den så mycket. Jag ser dock inga hinder (mer än estetiskt, då) att sätta den i/utanför maskeringen. Det finns stål att sätta en skyddsbåge i.

RÖD@nörd skrev:Nu till något jag har haft koll på men tyvärr glömt. På vevaxelremskivan bör finnas ett bultmönster med fyra gängade hål.
Mät bultcirkeldiametern. Det är enkelt när det är fyra hål. Alltså måttet mellan insidan av det ena hålet och utsidan på det andra.
Håldiam och gänga. Är det 5/16 UNF?
Centrumhål i vevaxelremskivan. Mått? Har hålet svarvad yta strax innanför kanten?
Det är fyra hål med bultcirkeln 79 mm (med förbehåll att jag kan ha varit korsögd).
Invändig gängdiameter är 6,7 mm mätt med skjutmått. Det jag inte blir klok på är att jag inte tycker att det stämmer med 5/16.... :? Tyvärr har jag ingen tapp hemma. Jag har en gängtolk, så hittar jag en bult som passar får jag kolla så. Jag tror jag vet i vilken låda tolken ligger.. Ah! Gängfilarna kanske går att använda om jag hittar en passande bult?! :P
Centrumhålet är 73 mm och verkar vara svarvat. Muttern på veven har spår för startvev!! :lol: Häftigt!

RÖD@nörd skrev:Fraktkostnad
. . .
Menar du allvar? :shock:
Ja, det är klart!
Allt är relativt. Man kan räkna som du gör och lägga till husrum och mat eller så räknar man såhär:
Min bror gillar när jag kommer till fjållträsk. Jag gillar min bror. Resan dit t.o.r. är 137 mil, tar 16 timmar (+ pisspauser) och kostar 980 kr. Det är helt på nöjeskontot och direktavskrivs.
En resa till Kalmar är en extrasväng på 82 mil, 9 timmar och kostar 580 kr. Man ser nått nytt (avdrag: xxxx kr) och träffar förmodligen en ny kompis (avdrag okänt, kan vara ovärderligt). Dessutom får man se din LM 422 live!
Om jag inte ser nått intressant under resan, och om vi verkligen otrivs med varandra och du sålt baklastaren så kostar frakten 580 kronor.. I annat fall så har jag defacto tjänat pengar på frakten! 8)

RÖD@nörd skrev:Har du passande riktningsventil (ventilpaket) till frontpumpen?
Nej. Jag har inget sånt. Hydraulrör, kopplingar och slang kan jag fixa, tror jag.

RÖD@nörd skrev:Kan vi ha den här diskussionen öppen för att reda ut begreppen i någon månad till?
Ja, givetvis! Jag är inte stressad! :D
Vi har massor att göra här hemma, och med mej på halvfart tar det också sin rundeliga tid. Hjärnan och tanken är snabb, men där nånstans börjar brottningen i sirap. :(

Jag har faktiskt inte tid att stressa! :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 22 apr 2010 13:10

RÖD@nörd skrev:Angående de båda hjälpservona skulle jag definitivt själv välja den "svarta" men valet är ditt eget.
Den sneglade jag också på.... :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 22 apr 2010 13:21

Glömde ju bilderna!! :roll:
Foto 0131.jpg
Remskivan
Foto 0131.jpg (41.28 KB) Visad 7607 gånger
Foto 0132.jpg
Under kylaren
Foto 0132.jpg (47.18 KB) Visad 7474 gånger
Foto 0133.jpg
Överblicksbild
Foto 0133.jpg (65.43 KB) Visad 7459 gånger
Foto 0144.jpg
Vårt tjuvlarm i "stand by mode"
Foto 0144.jpg (21.86 KB) Visad 7479 gånger
Foto 0148.jpg
Hela vår dörr
Foto 0148.jpg (45.08 KB) Visad 7472 gånger
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 22 apr 2010 22:09

Hej på dej PowerMizer!

Det var bra uppgifter och mycket bra bilder. :P De hjälper mig verkligen och jag har ägnat den här dagen så gott som helt åt det här projektet. Nej, känn ingen skuld. Det är helt mitt eget initiativ och det har varit ganska kasst väder här, blåst och någon regnskur, så den här sysselsättningen har passat bra.

Det är nämligen så att om jag får sådana här problem att lösa har jag svårt att släppa tanken förrän det är klart. Min hjärna går igång på industristandards, hålbilder, mått, gängsystem och liknande. Enkelt uttryckt: "Få ihop något som passar problem" engagerar mig.

Ni har en mycket fin dörr tycker jag. Innanför dörren tror jag finns en kvinna som medverkar till det. Sådan saknas hos mig och därför kommer min dörr helt på skam om jag skulle visa den här. Såldes avstår jag.

Hund har jag inte heller men jag tycker om husdjur. Gärna katt eller hund.

Jag återkommer senare under kvällen med nya rön och bilder.

Jag kommer bl.a. visa några pumpar. Problemet är vilken kapacitet de har och vilken kapacitet du vill ha. Det blir nog ett experiment tror jag. För min egen del måste jag ledas av erfarenhet och "känsla" i det här fallet.

Vissa pumpar (Sperry Vickers) finns det nummer på som visar pumpens data i kodad form. Har kunnat lite om det förut men i dag tyvärr bortglömt.

Inte så lätt heller bara prova och byta för de måste ordnas drivning, fäste, anslutningar m.m.

Här har du avgörandet. Jag kan bara ge råd om vad jag "tror".

Min tanke är att allt ska vara klart tills du kommer. Finns roligare att göra en sommardag än hålla på med sådant här. :wink:

Bättre göra lite utflykter, gå med händerna i byxfickorna, och kolla in kul grejer. :mrgreen:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 22 apr 2010 22:43

Gokväll!

Jag vet inte vart dagen tagit vägen... Har mest varit slö. Inte blev det bättre av middagen som var Pizza: Calsone special med extra fyllning. Den sista pizzabiten fick jag ner med flaskborsten.... Nja, inte riktigt, men jag gick i däck! Sov 2 timmar. Tyvärr utsätts jag för förtal: Dom säger att jag snarkar, men det har jag aldrig hört! :roll:

Jag är trött nu (igen) och ska sova.

Inatt ska jag drömma om Bustrar, pumpar och SHS 32. Imorgon har vi fullt upp mitt på dagen, men sen återkommer jag!
Bild
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 23 apr 2010 01:11

Sådärja, nu har jag avslutat den här "Busterdagen". Lite kallt här för tillfället men det brinner i värmepannan och jag har just ätit en tallrik färdigkokt risgrynsgröt.

Sova?

Ack ja, om jag kunde det. Nej, det går inte alls. Alldeles för mycket snurrar i kupan just nu. Måste skriva ner lite först.


Det här inlägget tillägnas helt kraftöverföringsaxeln.

Jag har nu konstaterat att du måste tillverka din kraftöverföringsaxel själv med hjälp av lösa delar. Att hitta någon färdig med rätt längd torde bli ytterst svårt.

Det är nämligen så att den änden av kraftöverföringsaxeln som är fäst vid vevaxelremskivan har den lite större dimensionen. Alltså samma dimension som den "svarta" axeln och som motsvarar storleksordningen "lätt lastbil".

Den andra änden som fästes på pumpen har den mindre dimensionen som motsvarar "personbil".

Delar att bygga på kan du hitta på en bilskrot. Jag kan också skaffa fram lämpligt material men det är onödigt om du har möjlighet att ordna det själv.

Tillgång till svarv är givetvis bra men jag är övertygad om att du är så pass kunnig och noggrann att du ordnar det ändå med hjälp av vinkelslip och svets.

När du ska "friska upp" gängorna i vevaxelremskivan så prova först 5/16 UNF för jag så gott som säker att det är den gängan men jag kan krypa under LM 422:an och lossa en bult och kolla om du vill. Invändigt 6,7 mm stämmer med 5/16 i alla fall. UNF eller UNC är dock frågan men jag tror på det förra.

Skrapa också bort färgresterna som finns på vevaxelremskivan där axelkorsets medbringare skall vila mot.

De här flänsförbanden på axelkorsen har en industristandard. Med all säkerhet en SAE beteckning med bokstäver och något nummer. Vanlig tillverkare var "Hardy Spicer".

Tips:
"Lilla korset": PV eller Amazon som vi tidigare talat om.

"Större korset": Ford Transit, Volvo typ "sugga", riktigt gamla jänkebilar osv. Du kanske kommer på något mer själv.

En kille en bit bort har en "sugga" och en massa delar till den. Jag kan fråga honom om du vill. En annan kille jag känner har gamla Volvo personbilsdelar. Kan fråga honom också.

Den ena delen måste ha splinesförbandet. Den andra delen fogas mot splinesförbandets hylsa eller på en bit av "kardanaxeln" beroende på vilken längd du behöver.

På "Forslundpumpen" som visas längre ned finns en "kardanklo" som motsvarar PV eller Amazon dito.
Senast redigerad av RÖD@nörd 23 apr 2010 03:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 23 apr 2010 02:38

PowerMizer skrev: :? Tyvärr har jag ingen tapp hemma.


Jag föreslår om du kan komma första helgen i augusti då det är Motorns Dag. På veteranmarknaden där finns gängtappar och dito gängsnitt i parti och minut. Dyrt är det inte heller. Jag har kunnat kompletterat mina uppsättningar på så vis.

Förslagsvis kan vi träffas där och du sedan följer med hem till mig efteråt. Jag själv brukar vara ganska slut efter sådan dag men en stunds samvaro på kvällen kanske jag klarar av. Innan du kommer har jag fixat någon sovplats åt dig och hela dagen efter kan vi ägna åt Busterhydrauliken och andra upptåg. Kanske du sover här en natt till och sedan åker dagen därpå, vad vet jag?

Mat behöver du inte tänka på. Det fixar sig. Jag måste ju också äta och då kan vi äta samtidigt och gärna i min trädgård.

Kanske kan jag fixa något rum privat eller kan du tänka dig sova över på vandrarhemmet nedan? Har inte ringt och kollat vad en natt kostar men ska göra det. Vandrarhemmet finns i närheten där jag bor.

P4220155.JPG
P4220155.JPG (53.31 KB) Visad 7351 gånger
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 23 apr 2010 03:05

Är inte särdeles berest av mig. Det längsta jag varit uppåt landet är Hudiksvall. Det var någon gång i slutet av sjuttiotalet. Ack, den första kärleken. 8) Du milde vilken kraft som kan föra en så långt... Minns hemresan. Åkte själv och körde nästan i ett sträck. Bara stannade någonstans och åt och kanske en och annan paus för "behov". Skulle nog inte fixa det idag. Bilen jag hade då var en Fiat 128 -71.

Har du varit södra delen av landet tidigare?

Något jag skulle vilja se är Harsprångets Kraftverksmuseum. Har sett bilder därifrån på nätet. Otrolig puts på grejerna och mäktigt så det förslår.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 23 apr 2010 09:36

Det blir ett snabbt meddelande före all jäkt:
Hudik... Det är ju bara en bit söder om Sveriges mitt..
Du har mycket att se! E 45 går ju upp till norr via inlandet och den gillar många att köra! Annars kanske en tur efter inlandsbanan kan vara nått. Härifrån och upp till Kiruna är det ca 60 mil. Till Sthlm är det 69 mil.

Jag har inte varit runt så mycket söder om fjållträsk, men Oskarshamn, Jönköping, Linköping, Norrköping, Finspång o.s.v. har jag spanat in... Sista gången jag stannade till där nere var när vi kom från Polen (via Gdynja-Karlskrona) med ett sågverk. Då tog vi en fikapaus på den låååånga soffan i Oskarshamn och tittade ut över vattnet.

RÖD@nörd skrev:Något jag skulle vilja se är Harsprångets Kraftverksmuseum.
Du menar nog Porjus. Harsprånget är inte mycket att se.. I Porjus stannar inlandsbanan, det finns hotell, och Porjus gamla kraftstation är ofta öppen för visning. I Porjus nya jag jag gjort rökdykarprov. Vi var 10-15 pers. som fick placera oss på ogästvänliga ställen i stationen (olika våningsplan, rum, e.t.c.) sen hade dom kopplat bort all nödbelysning och släckte sedan stationen så att vår enda räddning (om det varit skarpt läge) var självlysande markeringar. På tid skulle vi hitta andningsaggregat, ta på oss detta och hastigt ta oss upp för tillfartstunneln till marknivå (och "säkerhet").

Bild
Vattenkraftsutbyggnaden i Stora Luleälv inleddes 1910, då kraftverket i Porjus började byggas. Gamla ställverksbyggnaden är ett imponerande nationalromantiskt bygge. 1980 togs den ur bruk och används idag bl a som museum. Foto: Sunna Kuoljok.


Bild

Norrbotten är vackert, både inlandet med sina fjäll och kusten med sin vackra skärgård.
Bild
Okej, mitt Västerbotten är också vackert. Ja,ja..hela Sverige är vackert! :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav Karro 23 apr 2010 12:45

Det mesta norrut jag har varit är Kukkolaforsen norr om Haparanda, dit vi åkte för att köpa rökt sik, tror jag, när jag som barn följde med mina föräldrar till släkten i Haparanda.
Bild
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 23 apr 2010 21:20

Karro skrev:Kukkolaforsen norr om Haparanda
Vackert ställe! :D

RÖD@nörd skrev:Enkelt uttryckt: "Få ihop något som passar problem" engagerar mig.
Hmmm... Jag är nog lite åt samma håll. Kanske lite mera "övergripande" så att jag inser att det är tekniskt möjligt, men kanske inte i detalj hur man löser alla små steg i processen. Jag kan ju inte allt, men är ganska bred i kunskapen. Det är en för- och nackdel, men jag trivs med att kunna lite om mycket! :D

RÖD@nörd skrev:Jag kommer bl.a. visa några pumpar. Problemet är vilken kapacitet de har och vilken kapacitet du vill ha. Det blir nog ett experiment tror jag. För min egen del måste jag ledas av erfarenhet och "känsla" i det här fallet.
Det är lite svårt att säga... Jag tror jag ska mäta cylindern mera noggrannt och försöka räkna ut vilket flöde jag vill ha vid vilket varv. Om man vet det så får man kompromissa sej till något acceptabelt. Jag måste också räkna ut effektbehovet och jämföra med motorns effektkurva så att jag inte gör någon tankevurpa med för lågt motorvarv för uttagen effekt. Tabbar har jag inte lust med..

RÖD@nörd skrev:Det här inlägget tillägnas helt kraftöverföringsaxeln.
Huvvaligen... Nu måste jag tänka, också... :roll:

RÖD@nörd skrev:Jag har nu konstaterat att du måste tillverka din kraftöverföringsaxel själv med hjälp av lösa delar. Att hitta någon färdig med rätt längd torde bli ytterst svårt.
Det är nog inte så stora problem. Sätter man upp grejorna i en svarv så kan det ju t.o.m. bli rakt! :lol: Jag har aldrig kortat mellanaxlar, men det är väl "bara" att kapa de delar man vill ha och svetsa ihop det rakt antar jag. När jag sitter och "måttar" med fingrarna så tror jag det är svårt att komma under 300 mm mellan medbringarna, eller flänsförband som kanske är korrekt benämning. Jag har aldrig kollat så noga på splines-delen hur den är gjord, men det sitter väl nån form av packbox som stjäl utrymme antar jag..

Okej, allt detta är egentligen sekundärt, för jag tror ändå att pumpen kommer att sitta utanför kylarmaskeringen på grund av bygglängden på grejorna.

RÖD@nörd skrev:De här flänsförbanden på axelkorsen har en industristandard. Med all säkerhet en SAE beteckning med bokstäver och något nummer. Vanlig tillverkare var "Hardy Spicer".
Jag ska mäta och kolla runt lite... Jag har kompisar som skruvar i jänkare från 40-talet och framåt, så det löser sej!
Är du säker på att det är amazon-fläns på pumpen?


RÖD@nörd skrev:Jag föreslår om du kan komma första helgen i augusti då det är Motorns Dag.
Det är inte alls en dum tanke! Det har som sagt varit en dröm länge!

Jag har talat med min bror, och dom kommer upp hit veckan före midsommar.
Jag kan komma ner två veckor före midsommar och sen eventuellt fara ner i augusti med några kompisar på motorns dag.

Alternativet är att det får vänta till i augusti, men då måste jag nog ragga med några kompisar så att vi åker raka vägen ner, för min otrolige bror har semester då också! Vissa vet hur man ställer det för sej! :lol:

Det går säkert att lösa på annat sätt och andra resedatum också, men det skulle inte vara lika trevligt med bussgods som att blåsa ner själv. :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

FöregåendeNästa

Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster