Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Ved, pellets, gengas, m.m.

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 24 apr 2010 03:21

PowerMizer skrev:
Karro skrev:Kukkolaforsen norr om Haparanda
Vackert ställe! :D


Jojomän, men låt oss säga att en av dessa stugor med en bit mark här är värda X kronor på fastighetsmarknaden, hur många gånger X kronor vore den då värd om den här platsen låg c:a en mil utanför Stockholm?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 24 apr 2010 03:50

Innan jag påbörjade det här inlägget åt jag tre kroppkakor som jag köpt precis innan köpcentrat stängde för dagen. En sådan måltid är god, enkel att få iordning och billig. En förpackning innehåller nio stycken kroppkakor och kostar c:a 40 kronor. De är runda och inte särkskilt små. Jag mätte dem med ett skjutmått och efter uppvärming blev diametern 65-70 millimeter. Det är lagom med tre men är man riktigt hungrig gäller fyra. Företaget som tillverkat just de här heter "Blekingekroppkakan" och har mycket gott rykte. Folk allmänhet tycker de är goda. "Färdigmat" kanske någon säger och rynkar på näsan men på det här företaget tycker jag man lyckats och en färdig middag för 12-15 kr passar min ekonomi.

Rätt tillbehör är en smörklick, lingonsylt samt en skvätt mjölk eller grädde. Till måltiden dricker jag oftast vanligt vatten.

Anledningen till det förhållandevis låga priset är att de numera kan göras i en maskin. De står således inte folk i fabriken och rullar kroppkakorna för hand längre. Jag har aldrig sett en sådan maskin i verkligheten men jag kan föreställa mig att råvaror fylls i ena änden av maskinen och ur den andra änden av maskinen kommer sedan färdiga kroppkakor: Plupp, plupp, plupp....

Kanske något för PowerMizer när han kommer eller önskas något annat?

Vad sägs om sill och färskpotatis? :roll:



Tidigare under kvällen gjorde jag mig ett ärende till min verkstad. Har bl.a. städat ur min bil. Mina bilar tenderar bli "vedbilar". Så frestande lägga bräda mellan tröskel och mark sedan rulla stora klumpar in i bilen då släpet dessförinnan blivit fullt. Kombiutrymmet fylles lämpligen med grenar som inte är fullt så tungt. Hemresan blir då "lowrider". 8)


När jag ändå var där passade jag på att ta lite bilder på LM 422 och dess kraftöverföring till hydraulpumpen. Uppmärksammade då att man mellan remskivan och knuten minskat minskat SAE flänsen med en adapter.

P4230238.JPG
P4230238.JPG (56.33 KB) Visad 12332 gånger

En fågel har lämnat något på knuten och splinesförbandet ser misstänkt rostigt ut. Här finns m.a.o arbete.

En sådan adapter är krånglig att tillverka varför jag föreslår att du gör en kraftöverföringsaxel med olika stora knutar. Fördelen är att du då får knuten närmast motorn i "Heavy Duty" utförande vilket bör vara en fördel om du vill ha kraft vid lågt motorvarvtal samtidigt som du eliminerar arbetet med att tillverka adaptern eller "mellanbiten". En kedja är dock inte starkare än sin svagaste länk men ändå. Den knuten bör i alla fall hålla.

Jag tror för min del att det kan vara bra med en kraftig axel då det lär bli "moment" när du drar i spaken om vedbiten är stor, kvistig och vresig.

P4230241.JPG
P4230241.JPG (47.44 KB) Visad 12279 gånger


P4230243.JPG
P4230243.JPG (77.2 KB) Visad 12265 gånger

Den här bilden är tagen från undersidan. Oljetanken befinner sig direkt över pumpen som delvis fylls av självtryck. Här var det oljigt och smutsigt. Har aldrig kollat här tidigare. Längre tillbaka hade jag tvättat men inte nu längre. Har minskat mina ambitioner betydligt på senare år.


P4230245.JPG
P4230245.JPG (66.02 KB) Visad 12310 gånger

Här ser du "din" hydraulpump som här istället fungerar som servopump. Reglaget till kopplinganordningen saknas och armen är fastlåst inifrån.


P4230251.JPG
P4230251.JPG (64.75 KB) Visad 12307 gånger

Helbild på motorn som både är gammal och orörd. Här kan du också skönja "traktorramen" invid motorn. På äldre lastmaskiner, och jag tänker då på Br. Lundbergs i synnerhet, utgjorde den en bärande del av hela maskinen. Så ej här. "Traktorramen" tjänstgör endast som motorfäste. Maskinens bärande delar ser du utanför.


P4230247.JPG
P4230247.JPG (67 KB) Visad 12282 gånger

Här är hjälpservon till styrningen. Riktigt hur armar och stag är kopplat vet jag ej och hade svårt att kolla då det var regnskurar, blåsigt och hade lite bråttom. Dock är den större än den "svarta" som jag tidigare visat men den här maskinen väger också mer. Enligt uppgift 4600 kg och en del av vikten består av en motvikt som finns direkt över styraxeln.

Här är våra maskiner helt olika. På min blir styrningen lätt vid full last. Din tvärtom. Å andra sidan gör mina styrhjul fåror i marken om underlaget är mjukt och ingen last.


Tiden hann före mig och kunde då inte leta efter lämpligt ventilpaket om det samtidigt skulle bli kroppkakor. Ventilpaket får därför bli vid nästa tillfälle och i morgon blir det pumpar på kvällen för på dagen har jag annat fix. Ska då också besvara en del i dina inlägg.

Anmärkning: Införandet blev kraftigt försenat då jag fick problem med min anslutning.

Telia Supportassistent fixade dock lätt problemet. :D

Tack Telia!
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 24 apr 2010 16:15

Känner mest för bilder nu:
Foto 0151.jpg
Trångt med en växelströmmare när det sitter en lastare på traktorn.
Foto 0151.jpg (60.75 KB) Visad 12252 gånger

Foto 0155.jpg
Rostskydd (eller fruktansvärt skitig motor)
Foto 0155.jpg (84.14 KB) Visad 12257 gånger

Foto 0157.jpg
Hit ska styrservon!
Foto 0157.jpg (71.64 KB) Visad 12257 gånger

Foto 0161.jpg
Har slipat lite till på anhållet till klippen också. Nu stämmer tjockleken på plattjärnen.
Foto 0161.jpg (42.19 KB) Visad 12294 gånger
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 24 apr 2010 22:30

För min del är det bra du visar bilder om förhållandena för jag har ej hela Bustertraktorn i mitt huvud. :lol:

Det ser ut som styrväxeln och pitmanarmen sitter inne i traktorhytten?

Om så fallet borde servon monteras med det fasta fästet någonstans på ÅLÖ-fästjärnen och då hamnar den delen av servon med ventilen och kulbultarna på delvis inne i hytten.

Är det till besvär?

De hjälpservos jag hittills sett har som regel varit monterade på Boxer 350. Kan inte minnas om jag sett någon på Buster 320/400.

Lite nytt för mig känns det som...

Ut på nätet och leta efter info och bilder? :?

Gör gärna det om du vill. Länka hit sedan.


När jag ser dina styrleder säger min "magkänsla" att de har en annan konicitet på tappen än de på min hjälpservo.

Jag är dock inte säker men det "känns" så.

Då hjälpservot har två koniska tappar måste då styrstaget ändras så du får en kulled och ett vinkelrätt koniskt hål. Kanske jag har någon styrstagsände med sådant koniskt hål. Måste leta ordentligt i så fall.

Du ser själv nu. Allt är inte så "pissenkelt" som man först vill tro. :wink: :mrgreen:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 02 maj 2010 00:17

Verkar som kontakten (tillfälligt?) brutits men jag gör ett försök igen...

PowerMizer skrev:Jag måste också räkna ut effektbehovet och jämföra med motorns effektkurva så att jag inte gör någon tankevurpa med för lågt motorvarv för uttagen effekt. Tabbar har jag inte lust med..


Jag tror jag förstår hur du tänker men just i det här fallet tror jag snarare att det är motorns momentkurva du bör titta lite närmare på eftersom det rör sig om momentana kraftbehov. Kraft - vila, kraft - vila osv. Skillnad hade varit om kraften behövts kontinuerligt som t.ex. ett traktordrivet elverk.

Fördelen med det här resonemanget blir att du då inte behöver varva motorn mer än tillräckligt i dina beräkningar.

Jag sökte lite på nätet om data på motorn men utbudet var ganska magert men jag hittade en scannad engelskspråkig verkstadshandbok på motorn som egentligen heter Perkin's D3.152 och är en mycket bra motor enligt mitt tycke. Enkel, pålitlig, slitstark, lättstartad, billiga reservdelar m.m. Precis som en Volvo B18. Kanske därför Bolinder Munktell valde den?

Jaa, jag har bara gott och säga om den motorn och det är väl inte utan anledning att Perkins är världsberömt inom dieselmotorkretsar. Skulle inte förvåna mig alls om just den här motorn fortfarande tillverkas på ett eller flera ställen runt vårt klot.

Nåväl, i verkstadshandboken angavs följande prestanda på motorn och då enligt SAE normen:

Effekt: 49 hp @ 2500 r/m

Högsta vridmoment: 160 Nm @ 1400 r/m

Som du ser så har motorn högsta vridmomentet vid ganska lågt varvtal och det är ju glädjande för din del. Då vridmomentkurvan är ganska flack så kan jag våga tänka mig att det kan räcka med ett varvtal på c:a 1200 r/m och då blir det ju kanske "strax över tomgång" precis som du önskar.

Observera att "hp" och "hk" skiljer sig åt något. Idag används inte dessa beteckningar längre utan man talar om "kW" istället. Kanske för det skulle bli gemensamt.

Hur många kilowatthästkrafter har din bil? :lol:

Att motorn håller det inställda varvtalet är den inbyggda pendelregulatorns uppgift sköta om. Det är bara att hoppas den fungerar tillfredsställande.


Eftersom jag tyckte utbudet av uppgifter på nätet var lite magert om den här motorn så gjorde jag en koll om vad jag hade själv i pappersformat och hittade då en gammal försäljningbroschyr gällande Bolinder Munktell BM 320 Buster. Det är alltså föregångaren till din traktor och den hade en motor med något sämre prestanda. Bara "något" vill jag tillägga. Ingen större skillnad alltså. Den motorn var av "virvelkammartyp" och hade beteckningen A3.152. "D:et" på den senare versionen står för "Direct injection" vilket förbättrade motorns prestanda och även sänkte bränsleåtgången.

Här nedan ser du ett utdrag ur broschyren som jag scannat in gällande motorns prestanda. Vill du ha broschyren i sin helhet så kan du skicka mig din mejladress i ett PM.

CTC017a.JPG
CTC017a.JPG (25.41 KB) Visad 12180 gånger
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 02 maj 2010 01:39

Jag måste erkänna att de första bilderna du fick på hjälpservon inte var särskilt lyckade. De togs nere i källaren och i all hast. Därför har jag nu tagit några fler bilder som kanske kan vara till hjälp. Jag är mycket nöjd med digitalkameran. Den är helt suverän. Det går t.o.m. att filma med den vilket jag lärt mig nu.

Nästa digitalkamera vill jag kunna filma i HD-format så det blir helskärm på datorn. Finns sådana idag för överkomligt pris?


På bilderna kan man lätt förvillas tro att hjälpservon har genomgående kolvstång. Det har den inte. Den vänstra delen som ser ut som en del av kolvstången är endast "det fjärde fästet" och går enkelt att skruva bort. Hjälpservon kan helt enkelt inte ha genomgående kolvstång för då skulle ju inte kulbultarna få plats. Eller hur?

P4220224.JPG
P4220224.JPG (75.99 KB) Visad 12198 gånger


P4220214.JPG
P4220214.JPG (77.66 KB) Visad 12209 gånger


P4220215.JPG
P4220215.JPG (77.56 KB) Visad 12168 gånger


P4220218.JPG
P4220218.JPG (54.84 KB) Visad 12132 gånger
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 03 maj 2010 07:05

Ja, hej å ursäkta... :oops:

Ibland är jag som en alkoholist när det gäller datorn; jag tar en vit vecka. Så har det varit nu.
Veckan i övrigt: Riktigt förkyld, snöfall och äckelväder (-4,5 grader nu på morgonen), grottat in mej i en massa projekt, m.m.

Vi har pratat kompost nått år, men jag har inte kunnat bestämma hur den ska byggas för att vara "bra". Om man hela tiden ska vela och fundera så slutar det med att inget blir gjort. En morgon i veckan ledsnade jag: Kastade ut en bit sträckmetall på marken, travade 4 gamla bildäck på höjd och lade ett trälock över. Tog ca 10 minuter inklusive hämtning av delar och nu har vi en gnagarsäker kompost! :mrgreen:

Sen har jag drabbats av ännu ett projekt: nummer femtioelva i ordningen. Jag lägger in lite bilder så får det bli en gissningstävling!
Foto 0196.jpg
En bit tunnt stålnät.
Foto 0196.jpg (78.02 KB) Visad 13411 gånger

Foto 0200.jpg
Fyra trälister och sex 5 mm galvade stålpinnar.
Foto 0200.jpg (61.92 KB) Visad 13405 gånger

Foto 0203.jpg
Nätet på plats! 15 mm mellan nätet och pinnarna.
Foto 0203.jpg (70.37 KB) Visad 13472 gånger

Foto 0204.jpg
Hela första delen av skapelsen: ca 40x40 cm. pinnarna och dess träbitar går att skjuta över nätet.
Foto 0204.jpg (87.69 KB) Visad 13447 gånger

Till detta projekt ska jag använda en gammal värmefläkt ombyggd till ca 160 Watt, en digital temperaturregulator med PT100-givare, en liten form i rostfritt stål, ett 40 Watts element och en 140 mm datorfläkt.


RÖD@nörd skrev:Det ser ut som styrväxeln och pitmanarmen sitter inne i traktorhytten?
Om så fallet borde servon monteras med det fasta fästet någonstans på ÅLÖ-fästjärnen och då hamnar den delen av servon med ventilen och kulbultarna på delvis inne i hytten.
Jo, det sitter i hytten. Min tanke har varit att sätta servons fasta del i hyttbalken där styrstaget kommer ut och helt enkelt kapa av styrstaget och montera kulbultar så att det passar. Liknande dessa bilder:
Bild
Bild
Tyvärr blir bilderna "avklippta" på höger sida av Görans forum, men här finns dom: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=4443&highlight=430

RÖD@nörd skrev:När jag ser dina styrleder säger min "magkänsla" att de har en annan konicitet på tappen än de på min hjälpservo.

Jag är dock inte säker men det "känns" så.

Då hjälpservot har två koniska tappar måste då styrstaget ändras så du får en kulled och ett vinkelrätt koniskt hål. Kanske jag har någon styrstagsände med sådant koniskt hål. Måste leta ordentligt i så fall.
Jag ser egentligen inte problemet: Det är ju en "kolvstång" på andra sidan servotuben som med lätthet kan svetsas direkt på styrstaget till framhjulet. Då sitter servot monterat i ändarna mellan styrhytt och framhjulets styrarm med befintlig kulbult där framme. Enda kulbulten blir den på styrstaget från pitmanarmen till servots ventil.
Tänker jag rätt eller fel nu?! :?

Nu måste jag väcka barnen och skicka dom till skolan, sen ska jag "på plass'n" och handla. Jag återkommer....
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav deepforest 03 maj 2010 10:05

Jag gissar på att du ska torka kött eller fisk :roll:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 03 maj 2010 10:55

PowerMizer skrev:. . . sen ska jag "på plass'n" och handla.
Jag slapp åka in till civilisationen idag! 8)

RÖD@nörd skrev:Jag tror jag förstår hur du tänker men just i det här fallet tror jag snarare att det är motorns momentkurva du bör titta lite närmare på eftersom det rör sig om momentana kraftbehov. Kraft - vila, kraft - vila osv. Skillnad hade varit om kraften behövts kontinuerligt som t.ex. ett traktordrivet elverk.
Ja, som vanligt är det du som tänker, och jag som pladdrar! :lol:
När jag tittat på diagrammen ur din broschyr så känner jag mej lugn. Jag gissar på 14-15 hk och 13 kpm vid 750 v/min på en BM 320. Det bör räcka för att klippa ved tycker jag. :?

I verkstadshandboken till BM 400 står följande:
Buster-motor.png
Buster-motor.png (79.94 KB) Visad 12065 gånger


RÖD@nörd skrev:På bilderna kan man lätt förvillas tro att hjälpservon har genomgående kolvstång. Det har den inte. Den vänstra delen som ser ut som en del av kolvstången är endast "det fjärde fästet" och går enkelt att skruva bort. Hjälpservon kan helt enkelt inte ha genomgående kolvstång för då skulle ju inte kulbultarna få plats. Eller hur?
Den vänstra "kolvstången" kan ju svetsas på styrstaget så blir det enkelt, smäckert och snyggt. Jag vet inte om du fattar hur jag menar, men jag har klåpat till en skiss i "OpenOffice Draw":
Skärmbild-16.png
Skärmbild-16.png (7.66 KB) Visad 12000 gånger

Det röda är original-styrstången på traktorn.

deepforest skrev:Jag gissar på att du ska torka kött eller fisk :roll:
Fel. :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 03 maj 2010 19:06

Hej PowerMizer och välkommen tillbaka! :D

Jaha, här har du jobbat ser jag och jag återkommer i ärendet framåt kvällen men först vill jag bara framföra något som nu uppenbarar sig efter den här grundliga analysen.


PowerMizer!

Nu ser jag klart och tydligt att du inte alls behöver köpa en färdig hjälpservo. Du kan ganska enkelt sätta ihop en alldeles själv med hjälp av endast en lämplig hydraulkolv och en enspolig dubbelverkande rikningsventil som fastsättes på hydraulkolven. Gör du det här från grunden kan du då få en hjälpservo som passar just för dina förhållanden med fästpunkter osv. och lämplig servopump har du ju redan.

Lämpligt bör då vara att välja en lite större riktningsventil som pallar för de mekaniska belastningar som blir av rattrörelserna.

Vad tror du om det här? :P
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 03 maj 2010 19:30

PowerMizer skrev:Jag ser egentligen inte problemet: Det är ju en "kolvstång" på andra sidan servotuben som med lätthet kan svetsas direkt på styrstaget till framhjulet. Då sitter servot monterat i ändarna mellan styrhytt och framhjulets styrarm med befintlig kulbult där framme. Enda kulbulten blir den på styrstaget från pitmanarmen till servots ventil.
Tänker jag rätt eller fel nu?! :?


Vi tänker på olika sätt. :) Jag tänkte mig hjälpservon monterad i motsatt riktning med kulbulten till riktningsventilen monterad direkt på pitmanarmen inne i hytten och kolvstångsfästet framåt någonstans på ÅLÖ-fästjärnen samt den "fasta" kulbulten monterad på styrstaget.

Med den konstruktionslösning som du ovan nämner tror jag uppstår problem med min hjälpservo:
Om du ser lite närmare på min hjälpservo så kommer hydraulikanslutningarna i konflikt med styrstaget mellan kulbulten för ventilen och pitmanarmen. Dessutom finns risk för att cylindern "vrider" sig när pitmanarmen verkar tryckande på ventilen.

Är min hjälpservo verkligen lämplig för din traktor? :roll:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 03 maj 2010 21:04

RÖD@nörd skrev:Vi tänker på olika sätt. :)

Ärligt talat vet jag inte riktigt OM jag tänker..... :roll: Nu känns det som att styrservofunderingen börjar gå över....styr! :lol:
Hjärnan är inte lika briljant nu (utbrändhet+förkylning+flera saker på gång) som den brukar vara, så det känns faktiskt som att jag inte förstår detta?!
Kan vi lägga styrservon på hyllan ett tag, så att jag hinner med att få hjärncellen från konvalecenshemmet. :oops:

RÖD@nörd skrev:Lämpligt bör då vara att välja en lite större riktningsventil som pallar för de mekaniska belastningar som blir av rattrörelserna.
Man kan säkert göra en slid för styrstaget från ratten som har mekaniska ändlägen och montera manöverspaken till denna slid. Då bryter man inte sönder något.

RÖD@nörd skrev:Är min hjälpservo verkligen lämplig för din traktor? :roll:
Jag vet inte... Det kan vara bättre med nån annan lösning. Den har ju t.ex. fungerat med muskelservo sedan 1960-talet. :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 03 maj 2010 21:25

PowerMizer skrev:Kan vi lägga styrservon på hyllan ett tag,...


Japp, då gör vi det. Jag tycker vi tillsammans nått nästan ända fram i de här funderingarna. De har faktiskt lärt mig en hel del.

Hade ändå tänkt övergå till hydraulpumpar. Orkar du det just nu?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 03 maj 2010 21:48

RÖD@nörd skrev:Orkar du det just nu?
Bara det inte blir ett för högt tryck i diskussionen eller att det blir ett enormt flöde av ord... Vips så står jag där med min okunskap alldeles BAR.

Vi ser väl när jag däckar... :lol:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 03 maj 2010 22:42

PowerMizer skrev:Bara det inte blir ett för högt tryck i diskussionen eller att det blir ett enormt flöde av ord... Vips så står jag där med min okunskap alldeles BAR.


Okej!
Jag tror jag fattar. Bra att du säger i från så jag har något att rätta mig efter. Sådant gillar jag och bör kallas bra kritik. Hur som helst så tycker jag vår diskussion har varit givande och kan den sedan även vara till praktisk nytta så är det bara bra.

Alla har vi väl ett sätt att uttrycka oss. Du ditt och jag mitt men jag är inte sämre än jag i alla fall kan försöka ändra mig. Få se om det lyckas.

Få se också om det hinner bli några pumpar ikväll. Måste elda nu och sedan måste jag även skriva ett mejl till en som hade funderingar om att bygga småskalig vattenkraft i en gammal kvarn (liten). Tyckte han gjorde något som för mig pekade åt glädjekalkyler. Får se hur jag kan uttrycka mig så han inte blir "putt".
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

FöregåendeNästa

Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster