Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Ved, pellets, gengas, m.m.

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 03 maj 2010 23:23

RÖD@nörd skrev:Hur som helst så tycker jag vår diskussion har varit givande
Helt klart! Det är alltid bra att utbyta erfarenheter!
Jag har inga stora traktorkunskaper om hydraulik och sånt, men sånt intresserar mej och jag kan "översätta" det med min ellära så att en backventil blir en diod och så. Kunskapshungern är nog också till nytta. :roll:

RÖD@nörd skrev:Alla har vi väl ett sätt att uttrycka oss. Du ditt och jag mitt men jag är inte sämre än jag i alla fall kan försöka ändra mig. Få se om det lyckas.
Du, jag tycker att du uttrycker dej jättebra! Ändra inget, utan var som du är! :D Ärlighet och transparens, du vet....
Jag är en knäppgök, och det är inget att hymla om. :lol:

RÖD@nörd skrev:Få se också om det hinner bli några pumpar ikväll. Måste elda nu . . .

. . . Får se hur jag kan uttrycka mig så han inte blir "putt".
Ja, jag är helfärdig och ska dra mej tillbaks. Hade tänkt få bli förkylningsfri snarast och sömn är nyttigt!

Som jag har övat på att inte få folk "putt" på mej!!!! I mina yngre dagar var det mera en sport att provocera och få folk att reagera. Med åldern så inser man ju det värdelösa i den taktiken, men att lära om.... Huvvaligen! Det är jättesvårt att tala om för någon att han/hon är ett otorkat rövahål på ett sånt sätt att dom uppriktigt tackar för upplysningen! :lol:

Nja, inte riktigt så, men drömmen är att kunna uppnå någon form av vishet när det gäller att möta folk. Sen är det lustigt: Nästan alla människor jag möter finner jag något intressant och trevligt hos! Bara man är ärlig och tranparent och investerar tid i folk så vinner man guldklimpar här och där! :D

Nä, nu får det vara nog med sentimentalt dravel här i herrklubben! :mrgreen: Nattinatti!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 05 maj 2010 00:47

PowerMizer skrev:Jag gissar ... hk och ... kpm vid 750 v/min



Jaa, du PowerMizer, de här prestandauppgifterna vid så pass låga varvtal på dylika motorer är jag själv mycket intresserad av men är synnerligen svåra att hitta. Dels är motorerna gamla och dels har utbudet varit litet. Möjligen går de att finna genom prestandadiagram i gamla försäljningsbroschyrer som också är svåra att få tag på. Jag har några stycken men bara en över Perkins och då på en motor som hette 4.108V och som var: "Specially designed for light van and car applications". Bland annat monterades den ofta i engelska taxibilar. Dom där "svarta och höga" du vet. Till Sverige importerades de bl.a. av Volvo-Penta som konverterade den till marinmotor. Jag har ett sådant exemplar.

perk4.108V.JPG
perk4.108V.JPG (41 KB) Visad 12432 gånger


perk4.108V_diagram.JPG
perk4.108V_diagram.JPG (54.33 KB) Visad 12399 gånger

Betrakta diagrammet så ser du karaktären med effekt och högsta vridmoment en bra bit upp i varvtalsregistret. En högvarvig motor för en bil helt enkelt.


Den andra uppgiften som jag fann på nätet gäller Bolinder's dieselmotor typ 1051 där momentet uppgavs till 45 lb feet @ 800 r/m. Motorn gjordes även i en två-cylindrig version och hette då 1052. Det är en motor som är välkänd för dig och som bl.a. är monterad i traktorn BM 230 Victor men som från början istället utvecklades som marinmotor.

Efter diverse omräkningar, bl.a med hjälp av 24volt:s kalkylator kan jag då anta att "Victormotorn" utvecklar 13-14 hk vid 800 r/m. Vidare faller det troligt att Buster 400 och BM Victor kan anses likvärdiga under de här förhållandena så slutsatsen blir då att jag inte skulle bli så förvånad om din gissning hamnar ganskar rätt! :P

Dock säkrare att inte spekulera för högt.

Du vet det där med "glädjekalkyler" som sedan inte stämmer med verkligheten....
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 05 maj 2010 02:21

Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 05 maj 2010 09:07

RÖD@nörd skrev:. . . slutsatsen blir då att jag inte skulle bli så förvånad om din gissning hamnar ganskar rätt!
Tack! Det är bara lite bondförnuft och att följa moment-/effektkurvorna baklänges som användes vid gissningen...

Nu hojtar frun att vi ska åka! Hej, hej....
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 06 maj 2010 01:05

Jaha, då var denna dag till stjärt... Nä, till ända ska det ju vara!

Det blev en tur på "plass'n" idag. Hittade en primärswitchad nätdel 12VDC/3,8A, några datorminnen och en 8-ports nätverksswitch på elektronikåtervinningen.

Igår läste jag "Lilla röda traktorn" för lillgrabben och i denna episod skulle Herr Jonsson sälja Stor Blå och köpa en ny, större traktor. Efter lite listighet så lyckades Sven, Valter, Nicola, Stora Blå och Lilla Röda Traktorn få Herr Jonsson att inse sitt misstag:
Foto 0249.jpg
Foto 0249.jpg (53.24 KB) Visad 12442 gånger

Det är ungefär så jag känner för min Buster... Lite som en kompis att lita på. :oops:

Jag hade ingen aning om att Perkins motorer även satt i dom taxibilarna! Tror du inte att dom bytte kamaxel innan dom stoppade ner motorerna i båtar? Jag tycker att effektkurvan är så brant och linjär... Men det kanske ska vara så i båtar.

En "typ 1051" har precis hamnat på min önskelista! Vilken störtskön motor! :D Tänk att göra ett elverk med en sån! Lite mera roterande massa så att den håller ett mera konstant varvtal mellan kolvslagen är nog på sin plats. :? Ljudet i videoklippet när varvtalet är lågt är bättre än bröllopsmarschen! :lol:
Det jag skulle jobba extra med är ett grovt avgassystem och lagom ljuddämpning så att ljudet blir "tyst men brutalt".

Jag har inte tagit mej tid att hålla på med traktorn (Min Lilla Röda Traktor) något nu, för nu är jag helt uppe i äggkläckningsmaskinen. Allt har sin tid, och Bustern ligger trea på listan efter kläckaren och klyv/klippen.

Jo en sak ska jag göra direkt: Mäta upp cylindern på klippen! Att motorn orkar vid 7-800 v/min är jag rätt säker på, så då är det flödesberäkningen kvar.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 07 maj 2010 02:56

PowerMizer skrev:Jag hade ingen aning om att Perkins motorer...


Perkins är en motortillverkare som utvecklar och tillverkar s.k. "inbyggnadsmotorer" i olika storlekar som används till mycket och som licenstillverkas över hela världen. Exempelvis satt 4.108:an även i äldre Ford Transit Diesel innan Ford utvecklade en egen motor. Perkins första motorer kom efter kriget och hette då Perkins P3, P4 och P6 beroende på cylinderantal. Din motor är en vidareutveckling av Perkins P3 som till det yttre ser likadan ut.

Här är en gammal Perkins P6. Har själv haft en sådan och köpte nya delar som packningssats, filter m.m. men härom året åkte den till skroten.... De nya delarna har jag däremot kvar.

http://www.youtube.com/watch?v=F11CnNm8DEM


Den här "motormannen" ger mig förtroende och likadan motor som i din Buster:

http://www.youtube.com/watch?v=dELDHLansGg

Här är det provkörning:

http://www.youtube.com/watch?v=B-OG35cxpXw


PowerMizer skrev:Tror du inte att dom bytte kamaxel innan dom stoppade ner motorerna i båtar? Jag tycker att effektkurvan är så brant och linjär... Men det kanske ska vara så i båtar.


Inte nödvändigtvis är motorn ändrad. Som den är kan den passa ypperligt i en liten snabbgående båt där man värdesätter hastighet och acceleration. Det är skillnad mellan båt och båt på samma sätt som på land. En 160 hästars aktersnurra funkar inte på en bogserbåt lika lite som en Formel 1 motor funkar i en traktor. Som att jämföra oxe med travhäst. Båda kan ha samma effekt men helt olika dragkraft.


PowerMizer skrev:Jag hade ingen aning...


Hade du någon aning om att "Victormotorn" från början var en båtmotor? Det hade inte jag förrän jag läst det här:

http://munktellmuseet.volvo.com/product.aspx?PageId=4&ProdId=32


Om BM Victor tycker jag: Härlig motor men resten skit... Har själv haft två och helrenoverade den första och gjorde motorrenovering på den andra. Här är en bild av motorn på min första "Victor". Jag ändrade luftrenarens placering till innanför motorhuven och bakom motorn då jag monterade en gammal Källve lastare som jag hittat någonstans.

victor_1.JPG
victor_1.JPG (37.57 KB) Visad 12212 gånger



PowerMizer skrev:Vilken störtskön motor! :D


Jo, de finns många goa motorer. Här är några filmer jag tycker är helt okej.

Den här är tillverkad i Kristdala strax utanför Oskarshamn. Filmen kanske är lite väl lång men OK ändå:

http://www.youtube.com/watch?v=zMl8uJBIh-c


Den här uppstarten gillar jag skarpt men filmen har tyvärr ganska dålig kvalitet.

http://www.youtube.com/watch?v=cY7hTT-Zk5M


Wow, det här lilla elverket skulle jag gärna vilja ha.... Med ett jättesvänghjul som motverkar olikformighetsgraden som du så riktigt påpekar. :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=HVY3P19bMJc


Mersmak? Här är ett elverk med Gardnermotor till:

http://www.youtube.com/watch?v=ZC2qUzxKUl0


Här är en sista men det motorljudet går mig på nerverna....

http://www.youtube.com/watch?v=GoawU3cOD10
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 07 maj 2010 04:21

PowerMizer skrev:Att motorn orkar vid 7-800 v/min är jag rätt säker på, så då är det flödesberäkningen kvar.



Åkej, då har du bestämt dig förstår jag. Vid det varvtalet kommer det att fordras en rätt stor hydraulpump och pump i motorns kraftuttag kan du nog då glömma helt. Alltså gäller frontmonterad pump på vevaxelns remskiva. Tyckte du nämnde tidigare att du snubblat på en lastbilspump i din verkstad? Leta fram den och lägg upp några bilder så jag får se vad det kan vara för någonting.

Pumpars kapacitet mäts i levererad volymenhet per varv. Alltså borde man ganska enkelt kunna kolla upp det genom att ansluta pumpen till en behållare med olja och sedan "veva" runt exempelvis tio varv och därefter mäta mängden olja pumpen lämnat.

Med alla uppgifter klara kan du sedan räkna ut tidsåtgången för varje klyv/klipp.

Tja, det är väl bara att sätta igång när du får tid över....


Även jag har en gammal lastbilspump om du är intresserad. En "Forslund" som du ser på bilden. Företaget hette egentligen Forslund & Co. Varumärket var "FOCO" som du känner igen från gamla lastbilskranar. Det är en kugghjulspump. Enkla pumpar som man kan lita på. Pumpen är av gjutjärn och tung. Den väger 22 kilo.

På axelkopplingen ser du att du inte behöver någon "SAE-fläns". Halva kardanknuten till PV/Amazon finns redan där.

Är säker på att jag haft den isär, tvättat, putsat och sedan satt ihop den igen. Radialtätningen för axeln saknas men jag kan säkert leta fram en sådan. Finns en del sortiment på det också här...

P4220175.JPG
P4220175.JPG (46.14 KB) Visad 12261 gånger


P4220173.JPG
P4220173.JPG (45.3 KB) Visad 12228 gånger
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 07 maj 2010 04:40

Det här måste väl ändå vara fel?

41 hk vid 1050 r/m, det kan bara inte stämma! :o

http://munktellmuseet.volvo.com/product.aspx?PageId=4&ProdId=39
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 08 maj 2010 01:47

http://www.icer.se/publikationer/tfpOlofE.pdf

En avhandling i ämnet "Tidiga Förbränningsmotorers Prestanda" för den som är intresserad. Enligt Statens Maskinprovningars tester som redovisas här är inte BM 230 Victor så bränslesnål som ryktena gjort gällande. Hade mina aningar eftersom jag faktiskt behövde tanka den också när det var ett 5 tons gruslass på tippvagnen. Ser ut som BM 400 Buster är mer bränslesnål än "Victor".



http://www.llaurin.se/motor_71DS.htm

En sådan här motor finns hos mig och som jag köpte för länge sedan på en bondgård några mil från Kalmar. Den är sönderplockad, rengjord, målad och färdig för hopsättning någon gång i framtiden. Av "Tedden" köpte jag lite delar och en original instruktionsbok för ett tjugotal år sedan. Jag träffade "Tedden" förra sommaren på Motorns Dag i Målilla och fick då höra historien om firman som hans far startade för att ge service åt fiskefolkets behov av reservdelar till sina båtmotorer.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 08 maj 2010 17:13

Ytterligare en Gardner 1L2 men här kan du ser hur motorn beter sig med betydligt mindre svänghjul. Betrakta oljetrycksmätaren och du direkt kan se olikformighetsgraden.

Lovely Gardner 1L2 diesel engine at the Bucks County Show 2008:
http://www.youtube.com/watch?v=B2KSa7f0DYg&NR=1


Oansenlig men helt i min smak.
Petter AVA1 Generator:
http://www.youtube.com/watch?v=uqzqa05LAWs&NR=1

In the U.S.
http://www.youtube.com/watch?v=zrHBfIu9t0c
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 09 maj 2010 18:26

RÖD@nörd skrev:Här är en gammal Perkins P6.
Med en Bosch-pump! :shock: Åhå!

RÖD@nörd skrev:Den här "motormannen" ger mig förtroende och likadan motor som i din Buster: . . . Här är det provkörning:
Motorn låter som renoveringen verkligen lyckats! Bra "kompa-ljud" och den går jämnt och fint. Man blir nästan renoveringssugen, ju! :lol:

RÖD@nörd skrev:Hade du någon aning om att "Victormotorn" från början var en båtmotor?
Japp, det visste jag! BM låg lite efter på marknaden och behövde en "folktraktor" som kunde ta marknadandelar. Tid för utveckling fanns inte, men nått snille insåg att dom hade en bra båtmotor liggande! :D

När det gäller Victorn så håller jag med dej. Jag brukar säga 100% charm, 5% traktor. Lite som en Belarus: Letar man oljepluggen så hittar man den baktill på hytten! :roll: Ergonomi var nog ett okänt begrepp. Sen saknas verkligen en lägre 1:a. Är slåtteskniven det minsta slö så går traktorn för fort. :( Det märks här där vi även klipper sly med den, och det sliter rätt bra på skärpan.

Du hade fått till din Victor, den är fin på bilden! Smart att sätta luftburken där inne! Man skulle bara fått stoppa undan batteriet också. Den lådan är inget smycke, precis!

Motorn från Kristdala är tuff, men jag tycker inte om dessa frislagsregulatorer, dock var mannen duktig på sköta den! 8)
Elverken med Gardnermotor var riktigt läckra! Jag gillar roterande massa! Mer sånt åt folket! :D

RÖD@nörd skrev:Tyckte du nämnde tidigare att du snubblat på en lastbilspump i din verkstad?
Näe, snubblat har jag, men den är bara att glömma så länge. Lite kryptiskt, men den kan eventuellt bli tillgänglig någon gång.

RÖD@nörd skrev:Tja, det är väl bara att sätta igång när du får tid över....
Ja, just nu tar jag andningspaus några dagar.
RÖD@nörd skrev:Även jag har en gammal lastbilspump om du är intresserad.
Den ser både fin ut och att vara i gott skick! Eventuellt kan det vara något som passar mej, men vi tar det lite piano några dagar.

RÖD@nörd skrev:Det här måste väl ändå vara fel?
41 hk vid 1050 r/m, det kan bara inte stämma! :o
Inte är det då en sån Buster 400 som jag har!
Skärmbild-26.png
Skärmbild-26.png (21.71 KB) Visad 11994 gånger
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 10 maj 2010 00:38

PowerMizer skrev:....vi tar det lite piano några dagar.


Låter som ett bra förslag. Det mesta är väl genomgånget nu... :roll:

En liten läxa har jag dock kvar att göra för jag känner en kille som kan ha passande kardanaxeldelar. Har inte varit hos honom än men det är på gång.


Jo, de första Perkinsmotorerna hade radpump. På min var det en Bosch och den har jag kvar. Det fanns även tillverkning på pumparna i England och de hette då CAV. Fördelarpumpen är nog en senare konstruktion och en egenskap de har som jag inte först kände till var att de inte får ligga tömda och oanvända för länge. Då kan det uppstå den olägenheten att de helt enkelt inte fungerar när man monterar dem igen. Den erfarenheten har jag själv gjort.

Ett par andra väsentliga skillnader var att de första Perkinsmotorerna hade transmission med en duplexkedja vilket senare ersattes med spiralskurna kugghjul. En annan skillnad var att de tidiga motorerna hade oljetråg och ventilkåpa i gjuten aluminium vilket jag tycker är mer gediget än pressad plåt.

Vad säger du om bränsleåtgången på eran "Victor" då?

Drar den "knappt något alls" som ryktet förtäljer?

Har du någon förklaring i så fall?

Har varit bedrövligt väder här i en veckas tid nu. Regn och blåst om vartannat hela tiden. Kallt för årstiden också. Har fått elda som i mars ungefär. Inte en tillstymmelse till sol heller. Nä, nu får det verkligen ändra på sig...

Någon vacker vår blev det inte här i sydöstra delen av landet tyvärr. Tror ni haft betydligt mer sol i Norrland än här.

Förvisso försvinner vintern betydligt fortare här men ändå...

Lite solsken vill jag ha annars... :evil:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 10 maj 2010 01:34

RÖD@nörd skrev:de inte får ligga tömda och oanvända för länge
Konstigt. :?
RÖD@nörd skrev:oljetråg och ventilkåpa i gjuten aluminium vilket jag tycker är mer gediget än pressad plåt.
Ja det är mera kvalitet. Sen vet jag inte vad som är bäst, för ett oljetråg i plåt spricker t.ex. inte direkt man kör på en sten. :?

RÖD@nörd skrev:Vad säger du om bränsleåtgången på eran "Victor" då?

Drar den "knappt något alls" som ryktet förtäljer?

Har du någon förklaring i så fall?
Svårt att säga... Det blir inte många timmar per år med den. Lite ved och timmer, lite slåtter. Det är ju inte mycket att ha i praktisk användning, så det blir Buster, Belarus (4WD) eller Deutz-Fahr DX 3.90 (4WD)...
Jag tycker dock att den inte verkar så törstig. Vi har aldrig plågat den, utan den får bara lufsa fram. Dom som kör snöslunga med sina Victor's menar att den är billig i drift. Det skulle inte förvåna mej, för om man räknar ut bränsleåtgången på en gammal råoljemotor (med modernare typ av insprutningspump) så är det faktiskt så man höjer på ögonbrynen! Dom tar inte mer än en modern traktor vid samma last. I alla fall inte Calmon som jag ägde... En Victormotor är ju nästan en sån motor: lågvarvig, få krav, enkel, mycket roterande massa och tålig.

RÖD@nörd skrev:Tror ni haft betydligt mer sol i Norrland än här.
Kan hända. Det har varit fint i flera dagar nu. Nu ser jag ca 25% av gräsmattan, så det går framåt! Jag längtar tills tjälen går, för vår tomt är så blöt nu. Vi bor så att vi får smältvatten från berget rakt över gården. Inte så praktiskt... :roll:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 10 maj 2010 04:00

PowerMizer skrev:Dom tar inte mer än en modern traktor vid samma last. I alla fall inte Calmon som jag ägde...


Kan säkert vara så.

Hoppas du tittat lite i "Tidiga förbränningsmotorers prestanda" som jag länkade till. Har själv bara gjort en snabbkoll men det som överraskade mig var den stora skillnaden i verkningsgrad mellan de olika fabrikaten och det fanns heller inget klart samband över tiden. En viss tidig motor kunde var mycket ekonomisk medans en senare av annat fabrikat kunde vara mer oekonomisk.

Har själv en (1) tändkulemotor. En liten 3 hästars "Westervik" för stationärdrift. Ej iordninggjord som den på bilden utan i orört originalskick. Dock har motorn används mycket litet för det ser jag på den. Reservdelar följde också och jag tror de levererades med motorerna när de köptes på den tiden. Ett par extra "tändkulor", en sats kolvringar, en extra remskiva i annan diameter samt lite verktyg följde motorn när jag köpte den på en lantgård några mil utanför Kalmar för några år sedan. Det var mitt senaste av köp av gamla motorer och kanske det sista. Går inte handla dem för överkomlig peng längre. Har haft ett antal gamla motorer under årens lopp. Några stycken finns kvar och dem ämnar jag behålla. Storleken på dem varierar mellan tre och tio hästkrafter.

Så här ser den ut:

http://www.vasterberg.se/vmotor/images/modell_3B.jpg


Fors-motor_2hk_1976.JPG
Från min "källarverkstad" i mitten av sjuttiotalet. Var väl lite drygt tjugo år då och gillade gamla motorer...
Fors-motor_2hk_1976.JPG (20.88 KB) Visad 12015 gånger



PowerMizer skrev:En Victormotor är ju nästan en sån motor: lågvarvig, få krav, enkel, mycket roterande massa och tålig.


Jag tror den upplevda "goda bränsleekonomin" på "Victortraktorn" beror på motorns stora svänghjul. Energi "lagras" - "används" - "lagras" - "används" osv. Motorn i sig behöver därmed inte vara särskilt bränslesnål.

OBS! Bara min "teori" :oops:


PowerMizer skrev:Jag längtar tills tjälen går, för vår tomt är så blöt nu.


Tjälen???

Minns inte riktigt när den gick här. Var det någon gång i mars?

Men vad hjälper det när det bara blåser, regnar och är mulet. I morgon och på tisdag har dom i alla fall "lovat" vacker väder här men efter det regn igen.... :cry:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 10 maj 2010 04:35

Hittade idag en film på "Tuben" som jag tyckte var intressant och som skiljde sig från de övriga. Det är en film, amerikansk skulle jag tro, om en tid då "tillväxten" var på topp och "ny teknik" var lösningen på all världens problem.

En tid då tidningar som "Teknikens Värld" och "Teknik för alla" var vanlig läsning i det svenska folkhemmet.

Följ historien som börjar med 1800-talet ångmaskiner och slutar med 50-talets moderna dieselmotorer till lands och till sjöss...

Filmen gjord av Shell?

Tja, det är ju ett oljebolag som säljer bränslet! :mrgreen:

YouTube - The Diesel Story 1952 History of the Diesel Engine Film Presented by Shell

Filmen är rätt lång, c:a 20 minuter, och klart sevärd tycker jag.

Jag ger den här nostalgitrippen fyra glada leenden! :D :D :D :D
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

FöregåendeNästa

Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster