Vedeldad varmluftspanna ritning.

Ved, pellets, gengas, m.m.

Vedeldad varmluftspanna ritning.

Inläggav LM840 19 jan 2009 21:45

Hej.Först och främst måste jag få gratulera till en mkt bra sida.

Nu till frågan.

Var hitta ritning till en vedeldad varmluftspanna någonstans.
LM840
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 jan 2009 21:42

Re: Vedeldad varmluftspanna ritning.

Inläggav PowerMizer 20 jan 2009 10:42

Ta en uttjänt villapanna och kapa upp luftintag nedtill i vattenmanteln och kapa upp ett hetluftsuttag upptill! Billigt och bra!

Nån ritning har jag inte sett.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Vedeldad varmluftspanna ritning.

Inläggav walle106 24 jan 2009 18:05

Låter lite osäkert att använda en vanlig vedpanna tycker jag, vattnets uppgift är bland annat att kyla metallen i pannan. det skulle dessutom bli svårt att reglera värmen. mitt förslag är att använda pannan som vattenpanna eventuellt med en acctank för att lagra mer värme. sedan koppla till ett vattenbatteri till luftkanalen.
mvh Walle

ps varför inte investera i en allolje luftvärmare, det finns nästan obegränsat med gratisolja för den som söker.....
walle106
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 okt 2008 14:07

Re: Vedeldad varmluftspanna ritning.

Inläggav Jernet 24 jan 2009 18:16

walle106 skrev:Låter lite osäkert att använda en vanlig vedpanna tycker jag, vattnets uppgift är bland annat att kyla metallen i pannan. det skulle dessutom bli svårt att reglera värmen. mitt förslag är att använda pannan som vattenpanna eventuellt med en acctank för att lagra mer värme. sedan koppla till ett vattenbatteri till luftkanalen.
mvh Walle

ps varför inte investera i en allolje luftvärmare, det finns nästan obegränsat med gratisolja för den som söker.....


Nej nej nej! Det funkar oerhört bra!
Jag har en kompis som gjort detta i sitt garage, och den pannan har han eldat i sedan 1987, dvs i över 20 år.
Har satt en fläkt i taket vid utloppet av avgaserna i form av en värmeväxlare och tvingat luften därifrån ned genom röret och via pannan ut i verkstaden med ett mycket gott resultat, (jag har själv varit där och sett konstruktionen.)
Så att "klä av" en gammal panna är ett mycket bra concept!

Kan kan ta bilder av "objektet" om så önskas!
Jernet
 

Re: Vedeldad varmluftspanna ritning.

Inläggav LM840 04 feb 2009 16:24

Hej Har köpt en varmluftspanna som jag tar bort oljebrännaren ur och monterar någon vedeldad historia i.Har dock ej tänkt ut hur den skall se ut.
Funderde på en förugn men vet ej.Någon som har nått tips.
brännaren som sitter i idag är på ca 50 kw så vedhistorien bör ge 40-50 kw.
LM840
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 jan 2009 21:42


Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron