Sida 1 av 1

Vattenmantling

InläggPostat: 14 sep 2008 21:08
av jonasforssell
Nu kommer snart hösten och det är dags för nästa projekt.

Jag har en gammal Futura braskamin i vardagsrummet som jag tänkte vattenmantla på plats och koppla till min accumulatortank för solfångaren. Tanken är redan förberedd för andra energikällor så det blir enkelt.

Tänkte lägga in ett rör i braskaminen och ha en vattenslinga i det.

Frågor:
1. Måste man ha rostfritt rör i eldstaden eller kan det räcka med kopparrör?
2. Om jag vill gå igenom kaminväggen, hur tätar man genomföringen?
3. Hur löser man eldning vid strömavbrott. Då kommer vattnet i röret att koka eftersom cirkulationen upphör.

mvh Jonas

Re: Vattenmantling

InläggPostat: 14 sep 2008 23:05
av PowerMizer
jonasforssell skrev:1. Måste man ha rostfritt rör i eldstaden eller kan det räcka med kopparrör?
2. Om jag vill gå igenom kaminväggen, hur tätar man genomföringen?
3. Hur löser man eldning vid strömavbrott. Då kommer vattnet i röret att koka eftersom cirkulationen upphör.


1. Näe, inte rostfritt, det är nog "over-kill"... Koppar ska du nog inte använda, det kan ju slå sej av värmen misstänker jag. Vanligt svart stål borde funka. En vanlig villapanna kör ju med svart... Diom har väl bara 3 mm, tror jag. Mammas HS Perifal har 8 mm där rökgaserna passerar, men den är på 60 kW... Jag skulle nog svetsa in ett lite mera (3-5 mm) tjockväggigt rör i kaminen. Tänk på att inte kyla där det brinner, utan att placera rören mera mot skorstensanslutningen. Där det brinner ska det vara så hett som möjligt.

2. Svetsen eller kanske med lucktätningslist bakom en bricka som bultas mot kaminen?!

3. Försök att bygga systemet med självcirkulation! Med grova rör och genomtänkt mockning kan det gå beroende på avstånd, höjdskillnader och annat.... Fördelen med självcirkulation är ju uppenbar: idiotsäker, inga pumpar att oroas över och helt underhållsfritt. Funkar inte det så kan du alltid köra en konventionell pump med UPS / inverter. Det finns 12 Volts cirkulationspumpar, men dom kostar fläsk, och är svåra att hitta när dom pajjar kl. 15:00 på julafton... :wink:

Re: Vattenmantling

InläggPostat: 15 sep 2008 00:17
av deepforest
Du ska ta ut värmen ur rökgaserna, inte ur elden! Men om du tar ut för mycket så kan du få problem med syrafällning i skorstenen. Du bör inte understiga 180 grader i rökgastemt in till skorstenen.
Funkar inte det så kan du alltid köra en konventionell pump med UPS / inverter. Det finns 12 Volts cirkulationspumpar, men dom kostar fläsk, och är svåra att hitta när dom pajjar kl. 15:00 på julafton...

Det får inte paja då! Det är ju Kalle då ju.......

Re: Vattenmantling

InläggPostat: 15 sep 2008 00:21
av PowerMizer
deepforest skrev:Du bör inte understiga 180 grader i rökgastemt in till skorstenen.

...eller 80 grader 1 meter ner i skorstenen, om jag minns rätt....

Re: Vattenmantling

InläggPostat: 15 sep 2008 09:19
av PowerMizer
Om du har tid över så rekommenderar jag att du läser denna tråd på maskinisten. Författaren finns ju redan här på forumet! :D

Det är ju en lite annan konstruktion, men det framgår hur man kan göra, och hur han tänker... Jag vet inte hur pannan funkar idag, men jag tycker det ser helt okej ut!

Re: Vattenmantling

InläggPostat: 05 okt 2008 18:09
av jonasforssell
Tack för intressanta tips.

Jag har bestämt mig för att prova en grej.

Först köper jag 10m rostfritt rör:
http://www.nn-energy.se/catalog/index.php/cPath/30?osCsid=skt4ge1225mb7te5tul0ckhoh2

Sedan tänkte jag böja till en lång sprial med snabb återledare som jag sänker ner i rökröret uppifrån taket.
Därigenom blir det ingen åverkan på kaminen.

En u-böj och sedan ner och in på vinden igen där jag ansluter mot isolerade rör från accumulatortanken.
Slingan kompletteras med en cirkulationspump.

Skulle strömmen gå, så kommer vattnet i röret att koka.
Ångan trycker undan vattnet in i expansionskärlet på tanken. Eftersom jag har en krök så får jag ett effektivt ånglås (det är i alla fall min teori - kommentera gärna).

Kompletterar sedan med rökgastermostat som kör cirkulationspumpen automatiskt när jag eldar.

Sotning? Anläggningen får dras ur röret innan sotning.

Vad tror ni?
/Jonas

Re: Vattenmantling

InläggPostat: 05 okt 2008 19:29
av TimPellet
Har jag fattat fel eller skall röret gå hela vägen genom skorstenen upp på taket och sen ned genom ett hål i taket igen?

Kommer det i så fall inte att frysa? Typiskt är väll rör ganska hårda och svåra att handskas med vilket skulle kunna vara ett problem om de skall upp och ned ur skrostenen med viss regelbundenhet. Är det så farligt med lite åverkan pp skorstensröret från kaminen?



Tim

Re: Vattenmantling

InläggPostat: 05 okt 2008 23:50
av Göran.W
Hej det enklaste måste väl ändå vara att lägga rör på sidorna av kaminen på en höjd som alltid ligger över glödbädden för den får inte kylas men resten av utrymmet gör det inget för det sänker bara rökgas temperaturen.
Sen kan man ta upp hål i fram ändan av luckan eller på någon annan lämplig plats så rören får plats att komma ut.
Gör man så ska koppar rör funka fint för lågorna håller bara ett par hundra grader mot glöden som ligger på 1000-1100 grader dessutom så kyls dom av vatten.
Skorstenen ska man övehuvudtaget inte pilla på för ser sotaren det så kan det bli himla liv med eldningsförbud på stuts.
Alla förändringa på en skorsten\rökrör och kamin ska anmälas sen ska det besiktiga och provtryckas.
Men några rör inne i kaminen tror jag inte en normalt funtad sotare bryr sig om mer än att han blir nyfiken på om det funkar bra.

Göran.W

Re: Vattenmantling

InläggPostat: 02 dec 2008 19:27
av richard
Jag har en vattenmantlad kamin 16 kW,14 till vatten och 2 till luften,under kaminen blir det över 300 grader varmt,så om man inte pyreldar gar det rätt bra att ha en värmeväxlare på botten.
Igentligen är det så att man kan ta ut värme så mycket man vill ,så länge man har en hög lufthastighet i skorstenen.
En skorstensfläkt skulle funkar.Eller en fläkt som blåser in luft i kaminen.
jag själv funderar på en fläkt som tar luften utifrån .