jonasforssell skrev:1. Måste man ha rostfritt rör i eldstaden eller kan det räcka med kopparrör?
2. Om jag vill gå igenom kaminväggen, hur tätar man genomföringen?
3. Hur löser man eldning vid strömavbrott. Då kommer vattnet i röret att koka eftersom cirkulationen upphör.
1. Näe, inte rostfritt, det är nog "over-kill"... Koppar ska du nog inte använda, det kan ju slå sej av värmen misstänker jag. Vanligt svart stål borde funka. En vanlig villapanna kör ju med svart... Diom har väl bara 3 mm, tror jag. Mammas HS Perifal har 8 mm där rökgaserna passerar, men den är på 60 kW... Jag skulle nog svetsa in ett lite mera (3-5 mm) tjockväggigt rör i kaminen. Tänk på att inte kyla där det brinner, utan att placera rören mera mot skorstensanslutningen. Där det brinner ska det vara så hett som möjligt.
2. Svetsen eller kanske med lucktätningslist bakom en bricka som bultas mot kaminen?!
3. Försök att bygga systemet med självcirkulation! Med grova rör och genomtänkt mockning kan det gå beroende på avstånd, höjdskillnader och annat.... Fördelen med självcirkulation är ju uppenbar: idiotsäker, inga pumpar att oroas över och helt underhållsfritt. Funkar inte det så kan du alltid köra en konventionell pump med UPS / inverter. Det finns 12 Volts cirkulationspumpar, men dom kostar fläsk, och är svåra att hitta när dom pajjar kl. 15:00 på julafton...