Rocket Stove

Ved, pellets, gengas, m.m.

Rocket Stove

Inläggav TonyMontano 28 dec 2015 20:02

Jag och en kompis har länge pratat om hur vi skulle kunna gå Off grid längre fram i tiden, men att bo ovanför Polcirkeln innebär lite problem under dem mörka tiderna!

Rocket.jpg
Rocket.jpg (234.49 KB) Visad 5485 gånger


Vi har testat denna lilla rackaren Rocket Stove heater av gamla rör vi hade på gårdarna våra :)

Ca 70 Kubikcentimeter (cm3) får man i pellets magasinet och det brinner över 1h mindre puffar av små svart rök förekommer dock! Kommer bygga en mindre monterbar för att ta med till fjällen samt göra mer mätningar på men kanske en del i ett Off-Grid system?! Har någon annan testa Rocket Stove här inne?
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Rocket Stove

Inläggav McB 29 dec 2015 13:43

Var det inte någon som byggde en rocket mass heater???
Hur funkar den med andra bränslen? Kvistar, grenar och annat löst man kan få fyr på.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Rocket Stove

Inläggav TonyMontano 29 dec 2015 16:25

Ser att jag missade en 0 ska vara 700 cm3 men ska ta fram vågen istället. Sen ska jag även mäta primärluften, förbränningen samt utgående luft från skorstenen:) Man måste ju upp till 1000 grader för att få förbränning på allt, Askan som blir får jag nu till grå å svart så jag är nästan där lite mörkbruna pelles som ej tagit eld blir också kvar :)

Hur funkar den med andra bränslen? Kvistar, grenar och annat löst man kan få fyr på.
Fungerar lite bättre då jag kan lättare reglera hur mycket luft jag vill ha med storleken på pinnarna/kvistar. Ska skicka upp fler bilder efter nästa eldning med den!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Rocket Stove

Inläggav TonyMontano 20 jan 2016 19:06

Ca 600g pellets brinner mellan 45 - 60min.
10.jpg
10.jpg (117.06 KB) Visad 5065 gånger


Har dock ännu för mycket flöde i primärluften tror jag.. får riktigt röda eldflammor på 20cm från skorstenen ca 50cm från förbränningsrummet/magasinet... Blir även ännu lite rök som kommer ut från skorstenen men jag vet inte ifall de kan bero på minus graderna här -35c!
11.jpg
11.jpg (144.08 KB) Visad 5065 gånger
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare


Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster