Turbulatorer

Ved, pellets, gengas, m.m.

Turbulatorer

Inläggav McB 06 jan 2012 23:36

Går och lurar på en turbulator till pannan?
Rökgasen ligger ju lite högt när det är fullsula i pannan :(

Vilka typer/utförande finns det idag på turbulatorer?
Det man hittar på nätet är inte det jag söker. Bara en massa fasta till liggande konvektorer eller kedjor, hönsnät eller andra konstiga påfund.

Har tänkt mig en spiral som snurrar fritt i tuben, likt det gamla julpyntet som fanns förr och hängdes i gardinen :P
En lätt konstruktion som genom obalans och centrifugalkraft stryker mot väggarna och sotar lite hela tiden.

Frågan är ju om jag tänker rätt?

Några andra förslag eller ideér som kan fungera?
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Turbulatorer

Inläggav deepforest 07 jan 2012 12:05

Sådana spiraler du skriver om hade jag i min panna, Perifal. Fungerade utmärkt.
Men att få dem att snurra, njae. Tänk om, tänk rätt. KISS :roll: :mrgreen:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Turbulatorer

Inläggav McB 07 jan 2012 12:25

Om man tar en plåtremsa och tvinnar den, hänger den lite lite ocentrerat i en lagrad swivel så borde den snurra.
Får bli ett test i en av dom yttre tuberna som man kan se från nedre luckan under drift.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Turbulatorer

Inläggav McB 07 jan 2012 15:59

Första prototypen sitter i pannan nu, jo den snurrar ganska lätt får se hur länge bara.
IMAG0179.jpg
IMAG0179.jpg (16.67 KB) Visad 10056 gånger

I toppen sitter en liten kullagrad swivel som jag vanligtvis använder i mitt fiske för att minska lintvinning, längst ner sitter en bit ståltråd med en bricka som vikt för att skapa obalans om varvtalet blir högt.

Förhoppningen är att den ska varva upp, vikten går ut och spiralen skrapar i väggen tappar farten och om igen.

Tror ni det kan funka?
Får se vad som händer sen när jag tänder upp!
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Turbulatorer

Inläggav RÖD@nörd 07 jan 2012 19:19

Det är en väldigt kul idé men om du hindrar rökgaserna i tuberna är inte det samma som att strypa spjället något och få lägre intensitet på fyren? Jag tror sådant leder till minskat energiutbyte ur bränslet och då är ju vinsten borta. Hur högt går din rökgastemperatur förresten?

Det kan nog vara en viss vinst om spiralen kan hålla tubröret rent från sot, frågan är bara om det blir så i hela tuben eller bara fläckvis.

Jag vet inte hur det är hos dig men här står murstocken mitt i huset så den hjälper till att värma den också. Med rökgastemperaturen tänker jag så att lagom är nog bäst så temperaturen får inte vara för låg så det blir fukt i murstocken. En granne fick byta hela murstocken av den anledningen för något tjugotal år sedan. Grannen finns inte längre men huset är kvar och numera fjärrvärmeuppvärmt. Min ekonomi klarar vare sig fjärrvärme eller byta murstock så jag låter rökgastempen ligga på sådär 200-350 grader men det är jättelängesedan jag kollade senast. 350 grader kan det gå upp i någon gång ibland men då måste det vara särskilda förutsättningar med temp och väder ute, torr ved osv.
Senast redigerad av RÖD@nörd 08 jan 2012 04:36, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Turbulatorer

Inläggav McB 08 jan 2012 19:49

Sotaren säger att det inte bör vara under 80 grader 1 m ner från toppen när jag diskuterat detta med honom.
Under 80 grader riskerar man kondens med allla problem som det kan ge.
Sen är det ju smaksak vilken rökgastemp man ska ha, det bör ju anpassas efter topptempen.

Tanken med turbulatorerna är inte att sänka flödet genom pannan utan skapa turbulens i konvektorn och öka värmeavgivningen.

När du har ett rakt rör med kall utsida och varm insida bildas en barriär med lägre temperatur och fart runt insidan, den vill jag bryta men turbulens.
Om du kollar på LSFer vill man skapa turbulens i luften för att öka värmeupptagningen.

Även ett lägre flöde skulle gynna mig, skulle ge mer kontroll på förbränningen då fläkten matar det som behövs och inte behöver särskilt mycket hjälp av draget.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Turbulatorer

Inläggav RÖD@nörd 08 jan 2012 23:06

Aha, då förstår jag varför vissa ångpannetuber hade en spiralliknande form. Dessa rör är vackra att se på därför blev de också populära som stängselstolpar och man kan se sådana staket än idag där de inte renoverat och gjort nytt.

Lycka till med ditt experiment jag förstår nu det är en särskild tanke med det.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Turbulatorer

Inläggav McB 11 jan 2012 19:24

Tog nog i lite i överkant på turbulatorerna, och dumpade snurrandet för stunden.
Snittar på låga 150-170 grader, perfekt skulle många säga men jag vill nog ha ett snitt på 170-190 för att säkra bort kondens.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Turbulatorer

Inläggav McB 09 dec 2012 23:54

Efter lite modifieringar ligger tempen bra utom just vid nysotad panna, första veckan ligger runt 150 grader.
Sen ligger det runt 200 som är helt ok, har märkt en tydlig effektökning i att tankarna blir varma fortare och vedförbrukningen minskat ganska bra.
Kan bara gissa på 1/3 del mindre ved än innan, har inte mätt det innan så jag har inget att jämföra med.

Sotaren har inte påvisat några fel så det borde vara lugnt :wink:
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Turbulatorer

Inläggav McB 26 feb 2013 23:12

Har inlett ett test för att få lite referenser.
Tog ur turbulatorerna och sotat rent och kör en period utan för att verifiera mina siffror.
Utan turbulatorer och nysotat ligger rökgasen på 275 grader vid full effekt.

75 grader över osotat med turbulatorer.
Ska ha lite koll på vedförbrukningen med.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.


Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

cron