Har lite hastigt kollat över mitt vedförråd idag. Ser ut att finnas högst c:a 10 kubik huggen och skapligt torr ved kvar. December har varit riktigt grym här i Kalmar. Inte så kallt på 150 år eller något åt det hållet. Det märks på vedåtgången för det sjunker oroväckande i staplarna. Fortsätter vintern på det här viset lär inte veden räcka till.
I oktober månad kom en liten "Brittsommar". Regnandet och lågtryckstrafiken avtog för ett tag och då fick det bli lite vedfix. Egentligen var det alldeles för sent men det var klyvna 1-meters bitar som stått ute så de var i alla fall ganska torra trots regnen. Kolla den blå tunnan. Har inte lycktats hålla den tömd sedan mitten av juli och då är det bara regnvatten från ett litet tak över veden. Veden på bilden eldas just nu. Bäst blir det om den får ligga någon vecka eller två i källaren först. Jag använder numera två yxor. En lättare och en lite tyngre för vresiga bitar. Själva yxan håller länge men skaften är en svag länk. Funderar på att göra ett plåtskydd om skaftet omedelbart under yxhuvudet. Jula har bra yxskaft och är inte särskilt dyra heller. En dryg hundralapp styck för svensktillverkade yxskaft. Det är helt OK tycker jag.
Har kollat nätet lite i kväll. Slut på veden i Sverige lyder budskapet. Tidigare gick det att skaffa ved på alla möjliga håll men det verkar mycket mer begränsat nu. Vissa köpte ändbitar på sågverken billigt. Funderar på att ringa runt men har inga större förhoppningar. Risken är att allt flisas och går till fjärrvärmeverken numera. Tror det är vedhandlarna som tar över marknaden mer och mer. Vedmarknaden ser ut att bli mer och mer organiserad och med samtidig ökad efterfrågan så är nog elda-billigt-med-ved-tiderna tyvärr slut.
Det var bättre förr. Eller ju förr dess bättre... För typ så där 5-10-20 år sedan kunde vedpriset vara 70-100 kr/metern i 3-meters längder. Bara lasta och köra hem... För den som kände skogsägaren kanske någon enkel gentjänst eller t.o.m. gratis. De tiderna ser inte ut att komma tillbaka. Knappast någon värmer hus med olja längre och elen har blivit svindyr så det är väl inget annat att vänta än rejäl prishöjning på brännved. Bönder och skogsägare måste bli nöjdare i alla fall. Kanske lättare att köpa om de känner de får OK betalt.
Nu har jag emellertid lärt mig läxan att till nästa år skaffa ved i god tid och i tillräcklig mängd. Ved är inte lika lättåtkomlig vara idag som för bara några år sedan...