Hur har du det med vedförrådet?

Ved, pellets, gengas, m.m.

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav Emil 07 jan 2011 17:43

Det var intressant att få vet lite mer om dessa pannor, har inte själv sett
någon panna med underförbränning i drift. Tack McB och PM :!:

Jämförde mest med de tester med "träkolsgengas" experiment jag gjorde i somras.
Lyckades att få till några "WOOF" fast mängden glödande träkol inte var mer än kanske 2liter.
Men gas fick man + luft i rätt blandning (läs: läckor) och sen lät det WOOF bakom ryggen så plåtlocket
på gasverket och en 10-15kg tung betongklump lättade och hamnade på marken
Allra helst när man inte var beredd på det... :!: :mrgreen:

Kompisen har byggt ett vedbaserat gengasverk till en Cheva van och i bränslemagasinet kondenseras det
alla möjliga ämnen, vatten, tjära m.m så en underförbränningspanna måste väl bli något liknande på.
Vattnet och en del tjära kan tappas ut separat.
Men tjäran måste passera genom härden där det är som hetast ~1000grader så några större mängder ska
inte kunna passera igenom.
Bilmotorer är nog inte så förtjusta i tjära, så länge de är varma går det väl runt
men när motorn kallnat så klibbar säkert ventilerna fast (i öppet läge förstås :mrgreen: )


Får vara lite försiktig om man ska elda sågspån i (köks)pannan att elden verkligen tar sig och inte alstrar
massor med brännbara gaser (läs: RÖK!) så man knappt ser grannens hus :roll: (sommarstuga som tur är)

Gjorde det en gång, tänkte gå ut och titta varför det ryker som f-n och just när jag stängde ytterdörren
hörs en dov smäll i köket....
Kökspannan hade löstagbar kokplatta (hade lättat!) mer eller mindre alla luckor som gick öppna på pannan
var öppna. Plus en massa mer eller mindre förkolnade sågspånsbitar på golvet, ja nästan överallt i köket :mrgreen:
Även i skåpet där tallrikarna var, givetvis hade den varit öppen också.
Ska inte göra om det jag lovar :wink:
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav Dygnet är för kort. 08 jan 2011 00:54

McB skrev:Jupp den nedersta en min typ med tryckande fläkt, skillnaden mellan dom båda är hur man ställer luften samt tryckande eller draganade fläkt.

Nya versionen har du bara ett spjäll för att styra sekundären överflödet går i primären som ej kan ställas utan att sätta strypringar.
Det går inte att få den perfekta blålågan i min mer än under korta stunder, baxi själva säger att lågan ska vara blå ur keramiken sen gå över till gul.
Om detta lyckas beror väldigt mycket på hur fin veden är, rak, jämn och fin så den rinner ner bra till förgasningszonen.
Häng i vedmagasinet ger rejäla poffar och voffar när gengasen i magasinet tänder, en och annan rökring har det kommit ur skorstenen :)

Skulle jag handla panna idag blev det en med dragande fläkt då det är lättare att få en bra förbränning.


Det där poffande kan jag skapa i m in Vedex 3000 utan problem, bara att lägga in för lite ved så gaserna kan baktända som bildas över veden i brännkammaren."Det brandmännen är livrädda för i en byggnad"

Går lika bra med spretig ved typ pallar och klent virke och inte lägga in fullt vid starten.Elden går snabbt upp i inlägget.
Gul låga är det innan veden börjar gasa ordentligt, sen är den blå till veden brunnit ut, om veden inte räcker till full laddning så blir den gul igen vid påfyllning i pannan, och övergår efter 5-10 minuter till blå igen, och då utan poffar, det sker oftast bara vid start om man lägger i för lite.

Brukar starta helt emot manualen genom att lägga halvfullt med ved och tända ovanpå veden, då går pannan snabbt upp i temp, kör upp till 200 grader på rökgaserna sen är den i drift.
Prövat med småved i botten men tar för lång tid att komma upp i temp + att elden ändå går upp i traven efter en kvart eller nåt precis som att tända ovanpå.

Att elda med hyvlat virke (reglar m.m.) går inte bra, det blir för tätt, så det gäller att varva med huggen ved med i inlägget.

Pannan har sugande fläkt som brukar sotas nån gång per år eller om det blir obalans i den.

Efter byte av termostat i Laddomaten(21) från 78 till 72 grader(som medföljde) så ger pannan mer energi ur veden, den gamla hade gett upp och pannan gick över 90 grader och stoppade hela tiden och laddningen tog över 4 timmar(1500liter) i höstas.

Efter 9 år så satt muttern fast och omöjlig att lossa på plats, så det blev skruvstädet och fast nyckel och foten mot fasta pelarborrmaskinen på bänken, rören har inte varit hela om den suttit kvar på plats.
Så nu laddar pannan fullt på drygt 2,5 timmar istället, något bättre faktiskt.
Men nu är nästa projekt att försöka gjuta egen keramik någon gång detta år förhoppningsvis.
Den som satt när pannan var ny höll i 6 år, nu är det dags igen efter drygt 3 år(sämre kvalitet?)

Kall vinter har tagit en del på förrådet men klarar mig nog till maj.
4 kubik gick åt från mitten av April till mitten av November.2010
Nu har 4 kubik gått åt sen november.214 kvm enplanshus med källare + varmgarage. Totalförbrukning ca 5000kWh året 5 pers.
Tankarna är förberedda för solfångare men blir nog inte av om jag inte gör allt själv(totalt olönsamt annars att räkna in) om man lejer folk.
Dygnet är för kort.
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 16 sep 2010 10:47

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav McB 10 jan 2011 17:20

Karro skrev:Efter några sådana här vintrar kan de ta vilka vedpriser de vill - veden går åt ändå.
Det är nog många som ser chansen att göra sig en extrahacka på det viset och följer med i priset när andra energiformer går upp. Lustigt nog följer vedpriset med när elpriset går upp..... Eller inte så lustigt kanske.

Jag tittar sakta på någon form av energigröda som jag kan odla själv. Har bara inte hittat något bra än, som är möjligt, praktiskt, tillåtet och enkelt.


Har du kollat på denna
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav Karro 10 jan 2011 21:41

Det gäller bara att komma på något sätt att hantera det i liten skala, för en sådan här har jag inte. Det förtar liksom hela ekonomiska bilden.
Bild
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav McB 10 jan 2011 23:14

Trädgårdstraktor med slåtterbalk, balpress är nog mindre viktigt.
Kan eldas som den är men funkar bättre i pellets/briketter, en lösning på brikettpressning och du är i hamn kanske?
Blir nog inte mindre jobb än att elda ved, kanske billigare på lång sikt med prisökningar i tanke.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav McB 08 feb 2011 20:41

Den här klyven vill jag se i verkligheten!
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav PowerMizer 08 feb 2011 21:42

McB skrev:Den här klyven vill jag se i verkligheten!
Jo tekniken under huven skulle vara kul att se, men jag vill inte ha en sån...
Jag är övertygad om att man blir galen när man klyver tjur-björk och att man har riktigt ont i armarna efter en dag vid den...

Om man får drömma så skulle jag välja en Japa 370.
Bild
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav McB 08 feb 2011 22:55

Tror den klarar mycket med 12-24 tons tryckkraft, svänghjul med kuggdrivning känns beprövat!

Här är specifikationen

Visst skulle en dyr vedmaskin sitta fint, men så in i he****e dyra behöver man var minst 5 som delar.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav M8e 09 feb 2011 09:30

Användarvisningsbild
M8e
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 27 mar 2008 20:07
Ort: Ume

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav McB 09 feb 2011 11:39



Den jag länkade till bygger på samma princip nämligen svänghjul, men rotoryxor är inget att rekommendera.

Då tar jag hellre denna.
En hel del säkrare ;)
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav McB 09 feb 2011 12:10

Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav McB 09 feb 2011 16:42

Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav Emil 10 feb 2011 00:02

Några gamla motorsågar, sågkedjorna var inte så små heller!!
Bilderna tog jag på Motorns dag i Målilla sommaren 2010.

Den silverfärgade sågen är en eldriven motorsåg, finns en 3-fas "handske" på den.
Motorsågar1.jpg
Motorsågar1.jpg (165.54 KB) Visad 9209 gånger


Fler sågar, en del avsedda för två personer.
Motorsågar2.jpg
Motorsågar2.jpg (175.19 KB) Visad 9223 gånger
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav Gunnar lindgren 10 feb 2011 09:58

Dessa tvåmanssågar användes vid fällning av grov timmerskog vissa exemplar vägde upp emot 40 kilo utrustade med vanliga flottörförgasare vilket innebar att man måste vrida svärdsdelen vid fällning.Kvistning skedde med yxa svensk tillverkarkning av motorsåg startar i slutet på 40 talet Be Bo väger bara 20 kilo och blir därmed enmanssåg Be Bo blir senare Partner blir Huskvarna -Elektrolux
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav McB 11 feb 2011 13:30

Som idag e Husqvarna utan electrolux igen.
Som äger i princip alla andra sågmärken utom Sthil eller hur det stavas, gardena, klippo, zenhoa, weedeater och en hel drös till ingår i dom orange sågarnas stall.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

FöregåendeNästa

Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster