Det var intressant att få vet lite mer om dessa pannor, har inte själv sett
någon panna med underförbränning i drift. Tack McB och PM
Jämförde mest med de tester med "träkolsgengas" experiment jag gjorde i somras.
Lyckades att få till några "WOOF" fast mängden glödande träkol inte var mer än kanske 2liter.
Men gas fick man + luft i rätt blandning (läs: läckor) och sen lät det WOOF bakom ryggen så plåtlocket
på gasverket och en 10-15kg tung betongklump lättade och hamnade på marken
Allra helst när man inte var beredd på det...
Kompisen har byggt ett vedbaserat gengasverk till en Cheva van och i bränslemagasinet kondenseras det
alla möjliga ämnen, vatten, tjära m.m så en underförbränningspanna måste väl bli något liknande på.
Vattnet och en del tjära kan tappas ut separat.
Men tjäran måste passera genom härden där det är som hetast ~1000grader så några större mängder ska
inte kunna passera igenom.
Bilmotorer är nog inte så förtjusta i tjära, så länge de är varma går det väl runt
men när motorn kallnat så klibbar säkert ventilerna fast (i öppet läge förstås )
Får vara lite försiktig om man ska elda sågspån i (köks)pannan att elden verkligen tar sig och inte alstrar
massor med brännbara gaser (läs: RÖK!) så man knappt ser grannens hus (sommarstuga som tur är)
Gjorde det en gång, tänkte gå ut och titta varför det ryker som f-n och just när jag stängde ytterdörren
hörs en dov smäll i köket....
Kökspannan hade löstagbar kokplatta (hade lättat!) mer eller mindre alla luckor som gick öppna på pannan
var öppna. Plus en massa mer eller mindre förkolnade sågspånsbitar på golvet, ja nästan överallt i köket
Även i skåpet där tallrikarna var, givetvis hade den varit öppen också.
Ska inte göra om det jag lovar