Hur har du det med vedförrådet?

Ved, pellets, gengas, m.m.

Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav RÖD@nörd 28 dec 2010 03:52

Har lite hastigt kollat över mitt vedförråd idag. Ser ut att finnas högst c:a 10 kubik huggen och skapligt torr ved kvar. December har varit riktigt grym här i Kalmar. Inte så kallt på 150 år eller något åt det hållet. Det märks på vedåtgången för det sjunker oroväckande i staplarna. Fortsätter vintern på det här viset lär inte veden räcka till.

PA090066.JPG
PA090066.JPG (107.3 KB) Visad 19805 gånger

I oktober månad kom en liten "Brittsommar". Regnandet och lågtryckstrafiken avtog för ett tag och då fick det bli lite vedfix. Egentligen var det alldeles för sent men det var klyvna 1-meters bitar som stått ute så de var i alla fall ganska torra trots regnen. Kolla den blå tunnan. Har inte lycktats hålla den tömd sedan mitten av juli och då är det bara regnvatten från ett litet tak över veden. Veden på bilden eldas just nu. Bäst blir det om den får ligga någon vecka eller två i källaren först. Jag använder numera två yxor. En lättare och en lite tyngre för vresiga bitar. Själva yxan håller länge men skaften är en svag länk. Funderar på att göra ett plåtskydd om skaftet omedelbart under yxhuvudet. Jula har bra yxskaft och är inte särskilt dyra heller. En dryg hundralapp styck för svensktillverkade yxskaft. Det är helt OK tycker jag.

Har kollat nätet lite i kväll. Slut på veden i Sverige lyder budskapet. Tidigare gick det att skaffa ved på alla möjliga håll men det verkar mycket mer begränsat nu. Vissa köpte ändbitar på sågverken billigt. Funderar på att ringa runt men har inga större förhoppningar. Risken är att allt flisas och går till fjärrvärmeverken numera. Tror det är vedhandlarna som tar över marknaden mer och mer. Vedmarknaden ser ut att bli mer och mer organiserad och med samtidig ökad efterfrågan så är nog elda-billigt-med-ved-tiderna tyvärr slut.

Det var bättre förr. 8) Eller ju förr dess bättre... :mrgreen: För typ så där 5-10-20 år sedan kunde vedpriset vara 70-100 kr/metern i 3-meters längder. Bara lasta och köra hem... För den som kände skogsägaren kanske någon enkel gentjänst eller t.o.m. gratis. De tiderna ser inte ut att komma tillbaka. Knappast någon värmer hus med olja längre och elen har blivit svindyr så det är väl inget annat att vänta än rejäl prishöjning på brännved. Bönder och skogsägare måste bli nöjdare i alla fall. Kanske lättare att köpa om de känner de får OK betalt.

Nu har jag emellertid lärt mig läxan att till nästa år skaffa ved i god tid och i tillräcklig mängd. Ved är inte lika lättåtkomlig vara idag som för bara några år sedan...
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav McB 28 dec 2010 13:22

Ja det krymper fort som rackarn, tror inte jag klarar vintern om det inte mildar till ordentligt.
Får nog bli en pall jättepellets i nödfall.

5+ och regn i ett par dagar skulle sitta fint så snön sjönk ihop, går ju inte hugga nu för att det är för mycket snö.
Jag ger runt 160 kr/m3 för frisk blandat, visst är det allt det som inte kan bli vettigt timmer men brinner bra gör det.

Man ska ju försöka ligga ett år före hela tiden eller ha en säker leverantör och stående beställning som alltid levererar.
Tror jag lyckats skaffa mig en säker leverantör nu! Synd att det inte var i våras jag fick tag på honom.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav RÖD@nörd 29 dec 2010 02:47

Jag tänker också på jättepellets/briketter som nödlösning. Energiverket har egen försäljning här i Kalmar. Har aldrig provat men det ska bli hett som tusan av briketterna. Kanske det går att blanda i briketter och dryga ut den sista veden i så fall.

Visst, ett tag av mildväder skulle sitta fint nu men så länge vindarna kommer från nord, ost eller nordost har jag inga förhoppningar. Det talas också om att NAO kan bli positivt igen men ingen vet när. Det är i alla fall bara 10-12 veckor tills våren skall komma om det kan vara till någon tröst...

Blandad ved låter bra. Jag eldar gärna sådant som blandad löv- och barrved. 160 kr/metern låter också bra. Köper du 3-meters då?

Helst vill jag köpa 1-meters kluven ved för den är så behändig att lasta på personbilssläp. Tyvärr är sådan ved svår att få tag på.

I vinter är det mest björk- och alved som gäller för mig. Tidigare år har jag ofta eldat ekved. Gammal ekved ger bra värmeutbyte.

Jag får gratulera du hittat en bra vedleverantör. Det är precis vad jag söker själv.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav McB 29 dec 2010 22:14

Köper det i trave ute i skogen, kapar där och klyver hemma. Ombyggt husvagnschassi lastar mycket.
Annars kan du sniffa upp någon bonde som är villig att låna ut en liten bit mark vid någon lämplig skogsväg där han eller en timmerbil kan lasta av, sen är det på med handskarna och jobba.
Ju mer du köper i stöten ju bättre priser. Köpte 100% björkved runt 50m3 i fallande längder avlastat i trädgården för 9000kr.
God ide att spä veden med jättepellets, kan bli ryckigt i pannan att bara elda dom. Köpte en säck för några år sen och det funkade i min panna, men ved funkar bättre i omvänd förbränning, utblandat gick det bättre.

Ska visst bli ett milt nyår iallafall :)
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav Gunnar lindgren 30 dec 2010 10:16

Några vanliga mått när det gäller vedtravar
Kubikmeter m3t =kubikmeter travat längd x bredd x höjd
m3fub = kubikmeter fast mått under bark (vedens verkliga innehåll utan bark)
m3to = kubikmeter fast mått under bark toppmätt (tex 16 cm i toppänden blir 16 cm gånger längden)
Längd på massaved var förr 3m nu mera är det prisavdrag för 3 meters (kallas ofta standardlängd)
Fallande längd gäller massaved från 2,5 meter till 5,5 meter (önskvärd medellängd ca 4,5 m)
Nu gör vi ett exempel vi tar en 2 liters kastrull fyller med potatis upp till kanten , nu har vi 2 liter potatis (m3t)
Nu fyller vi med vatten upp till kanten det går i 1 liter , nu har vi 1 liter potatis sen skalar vi och mäter nu har vi (m3fub)
Barkprocenten i medeltal är ca 13% varierar lite på var i landet man är Granen har tjockare bark än Tallen räknat över hela trädet. Var det en bra affär för bägge parter 9000kr för 50 m3t =180Kr m3t Listpriset för ren björk i Sörmland 375kr med moms per m3fub , vi gör om 50 mrt till mrfub om det var fin björk med med rejäl diameter så är omvandlingstalet 0,48
eller lägre 50 x 0,48 =24 mrfub 9000/ 24 =375 kr. Slutsats du gjorde en bra affär när du fick det hemkört bonden är nog nöjd
375 kr svart,så bägge parter gjorde en bra affär.GOTT NYTT ÅR från en yrkesskadad skogis.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav deepforest 30 dec 2010 12:33

Här i Jämtland tar idioterna 600 - 800:-\3 löst mått vilket blir ca 1200-1600:- m\3 fub. Jag har inte råd att elda med ved. Bricketter från ÖB blir billigare :shock:
http://www.blocket.se/jamtland/Bjorkved ... m?ca=3&w=1
http://www.blocket.se/jamtland/Vedfabri ... m?ca=3&w=1
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav McB 30 dec 2010 12:44

Gunnar vilken procent är vedertaget för att räkna bort luften i en trave? Har fått lära mig 15-30%.

Jo man kan räkna i leda för det mesta, men det räckte i nästan 2 år så 4500kr /år för värme och varmvatten e ganska ok!
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav Karro 30 dec 2010 14:18

Efter några sådana här vintrar kan de ta vilka vedpriser de vill - veden går åt ändå.
Det är nog många som ser chansen att göra sig en extrahacka på det viset och följer med i priset när andra energiformer går upp. Lustigt nog följer vedpriset med när elpriset går upp..... Eller inte så lustigt kanske.

Jag tittar sakta på någon form av energigröda som jag kan odla själv. Har bara inte hittat något bra än, som är möjligt, praktiskt, tillåtet och enkelt.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav Gunnar lindgren 30 dec 2010 17:43

http://dalea.du.se/research/archive/705 ... 35b8c8.pdf
Här en länk från högskolan när vedtravar och måttenheter nästan blir vetenskap om någon orkar läsa.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav McB 30 dec 2010 18:32

Karro kolla på balj/oljeväxter, bra energinnehåll och lågt gödningsbehov.
Annars finns ju aset salix som växer fort, kan jämföras med skogflis i energivärde.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav Karro 30 dec 2010 19:23

Salix växer dåligt i Norrland.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav McB 30 dec 2010 20:56

Gunnar lindgren skrev:http://dalea.du.se/research/archive/70589611-93d6-4224-bf7c-b6263a5acddf/8e9dab5a-70e9-4d6d-8aa1-d4504835b8c8.pdf
Här en länk från högskolan när vedtravar och måttenheter nästan blir vetenskap om någon orkar läsa.


Tackar!
Hittade denna lathund
och lite förklaringar

Gillade även detta från någon av dom sista sidorna i pdf:en från Gunnar.
"Priser på upp till 600 kr/m3t för ved levererad i storsäck noterades under våren 2004, vilket vid 65 %
fastvolym motsvarar ett pris på drygt 900 kr/m3f. Vid en pannverkningsgrad på 80 % och 1 %
aska blir energikostnaden drygt 50 öre/kWh. Trots den relativt höga vedkostnaden blir energi-
kostnaden lägre än alternativen olja och el, men kräver å andra sidan en hel del egna arbetsinsatser."
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav RÖD@nörd 01 jan 2011 02:04

Mycket intressant här. Ett speciellt tack till Gunnar Lindgren. :)

En gång träffade jag en virkesmätare från Kährs i Nybro. Han talade på liknande sätt som du Gunnar.

Gillade särskilt jämförelsen med potatisgrytan, vattnet och potatisskalen. :wink:


deepforest,
Ska bli intressant att se hur vedpriserna blir till våren och i god tid före nästa säsong.

McB,
Det var bra lathund och förklaringar.
Jag köpte också ett större parti för något tiotal år sedan. Det var ekved och bil+släp. Räckte också länge. Minst ett par år. Ekved är bra på så vis att det kan ligga som det är. Tyvärr är ekved nästan alltid krokig så det blir mycket luft i staplarna. Björkved måste ovillkorligen klyvas upp så den torkar.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav Gunnar lindgren 01 jan 2011 09:42

Ytterligare en jämförelse 10 kg torr ved har ungefär samma värmevärde oavsett trädslag men volymen varierar.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav McB 04 jan 2011 14:46

Röd- För att inte totalkapa fälla trädtråden tar vi det i vedförrådtråden :D
Jag har en Baxi solo plus
BildBild

Som funkar bra men är lite jobbig att ekonomisota då det sker uppifrån och pannan är högt byggd.
Förbränningstempen är hög som sjutton med omvänd förbränning.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Nästa

Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster