Hur har du det med vedförrådet?

Ved, pellets, gengas, m.m.

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav RÖD@nörd 08 jan 2012 03:51

Ja, jag håller med... Det är ingen strykande åtgång på veden som förra och förrförra vintern. Traven på bilden ovan är fortfarande orörd och jag eldar med den huggna veden. Det har gått åt sex kubik huggen ved hittills i vinter. Tidigare plockade jag om traven och även fyllde på och sedan ligger det plåtar över som skyddar mot regnen. Plåtarna har jag fått surra hårt med spännband för det har blåst hårda stormar här bitvis.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav HJFF1969 14 jan 2012 21:18

Ja en väldigt mild vinter hitills, blir intressant att se hur mycket ved det har gått åt, hade ca 32m3 när vi började elda
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav McB 15 jan 2012 12:46

Jag har inte ens kommit halvvägs på det facket som var helt tomt vid nyår förra vintern, har ju eldat en hel del bösved när det varit milt och lägre värme behov.
Det tar lite mer tid och kraft att elda ved som är krokig, för kort och vresig. Det hänger sig och lever rövare så det blir mycket spring och lite värme.

Har även testat att elda syren och det har fallit väl ut när man får tag på en riktigt gammal buske som klippts hårt så det blivit grova raka stammar.
Är nästan 1000kWh mer än i ek, kan bara säga att jag gillar syren. Ett full panna med syren sen är alla 1500l varma och det finns lite kvar, och nu räcker det nog med ½ panna efter turbulatorbygget som blev lite för effektivt tror jag.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav RÖD@nörd 15 jan 2012 16:02

Du menar att du fick turbolatorerna att fungera?

Med "för bra" menar du då att rökgastempen blivit för låg?

Att effektmäta en panna tror jag inte är så lätt utan utrustning för sådant men du går kanske på känslan och uppskattningen?

Det har gått åt mindre ved här också. Hittills i den här säsongen har jag eldat upp c:a 6 kubikmeter tätt staplad huggen ved i 33 cm längder. Kanske det räcker med lika mycket till, vi får se hur resten av vintern blir. Jag tror det ska bli lite kallare nu.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav deepforest 16 jan 2012 02:08

Torr lövträved har ungefär dubbelt så högt energiinnehåll som barrved. Men den ska vara torr!

Sann anekdot från Jämtland:
-Alved är den sämsta ved som finns. -Jag eldade så kamin va alldeles röö, men den värmde ingenting..... :mrgreen:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav Järnet 16 jan 2012 08:45

Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav McB 16 jan 2012 10:22

RÖD@nörd skrev:Du menar att du fick turbolatorerna att fungera?

Med "för bra" menar du då att rökgastempen blivit för låg?

Att effektmäta en panna tror jag inte är så lätt utan utrustning för sådant men du går kanske på känslan och uppskattningen?

Jag tror det ska bli lite kallare nu.


Japp dom blev lite för bra jag vill ha lite marginal, om det är 80 grader 1m ner vid 0 grader ute vad blir det då vid -20 ute?
Ska räta ut dom lite så jag snittar en temp på 180-220.
Snurrande turbulatorer ligger på hyllan just nu men kommer fram över.

Effektmäta en panna är inte så svårt på ett ungefär, uppskatta vedtyp och vilken effekt den bör ha mät volymen ved som behövs för att värma acctanken från en temp till en annan och mät tiden och räkna. Sen har du ett ganska bra humm om hur det ligger till.

Jo nog blir det sakta kallare, men det kan kvitta snart är det vår så den kan lika gärna komma nu!

deepforest skrev:Torr lövträved har ungefär dubbelt så högt energiinnehåll som barrved. Men den ska vara torr!

Sann anekdot från Jämtland:
-Alved är den sämsta ved som finns. -Jag eldade så kamin va alldeles röö, men den värmde ingenting..... :mrgreen:


Nja inte dubbelt upp utan röta :mrgreen:
Syren är dubbelt upp mot frisk björk :wink: :wink: :wink:

Järnet skrev:<span>Lite intressant läsning om ved <a href="http://dalea.du.se/research/archive/a9ca89b3-edc2-4841-aed6-59510f60d94b/fbbb48b3-e661-433a-8fa0-5a17d466c235.pdf" class="smarterwiki-linkify">http://dalea.du.se/research/archive/a9ca89b3-edc2-4841-aed6-59510f60d94b/fbbb48b3-e661-433a-8fa0-5a17d466c235.pdf</a></span>


Jupp den är riktigt vettig och nyttig
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav McB 16 jan 2012 10:54

Röd@nörd--- Sen finns ju denna http://24volt.eu/vattenvarmning.php

Med mitt system 30kW panna och 1500 liter vatten och en temphöjning på 50 grader skall ta 2 timmar och 54 minuter.
Så om det tar 3 till 4 timmar att 1500 liter så ligger jag nära pannans max, sen måste man ta hänsyn till husets förbrukning under hela eldningen.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav Karro 22 feb 2012 13:35

Fortfarande ungefär halva vedförrådet kvar. Nu känner jag mig totalt trygg att jag har ved för hela vintern.
Att jag är dålig på att bedöma vedmängden och vedåtgången med ögonmått har gjort att jag känt mig lite orolig hittills.

Nu känner jag också att jag kan elda på lite extra, så det blir behaglig inomhustemperatur, dvs över 20 grader.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav Järnet 22 feb 2012 13:55

Här har det gått åt ca: 8m3 hittills i år. Har allstå hälften av veden kvar. Skall jämföras med förra året då veden ( 16m3 ) var slut vid det här laget. Innan vi bytte kamin gick det drygt 20m3 under en kall vinter. När det är + grader ( som idag +5 grader ) använder vi LLVP:en till att värma huset med. Drar under dessa omständigheter max 400Kwh i månaden, och då anser jag det "inte värt" att "bängla" med ved.
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav McB 27 feb 2012 11:37

Gissar på att det gått åt mindre än hälften!
Beror nog på att jag effektiviserat en del och den milda vintern.
Styr temperaturen hårt inomhus med sänkning både under dagarna och nätterna och turbulatorerna jag byggde till pannan blev väldigt effektiva och har minskat vedförbrukningen per eldning riktigt mycket.
Detta har jag inte gjort för att spara pengar utan spara arbete och tid, mindre vedförbrukning ger mer tid till annat kul.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav Karro 27 feb 2012 11:47

Tubulatorer i pannan? Har du beskrivit det i en tråd här någonstans? Själv har jag tänkt lite på att sätta in en baffel i eldstaden för att styra röken en lite längre väg, men tubulatorer låter intressant.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav PowerMizer 27 feb 2012 12:33

@ Karro:
Det beror nog på vad du har för panna. Dom nyare har ofta ett antal rör som rökgaserna ska passera upp genom. Genom att stoppa ner "skruvade plattjärn" (typ dom där spiralerna man hänger i gardinen som snurrar runt vid jultid) så slickar rökgasena röret och effektiviteten ökar. Det har dock ibland en negativ effekt: rökgastemperaturen uppe i skorstenen kan bli för låg så att det blir kondens som fryser och spräcker skorstenen.

Om du har nån gammal panna med överförbränning så är nog risken för låg rökgastemp försumbar, och en baffel kan förbättra effektiviteten något.

Något som du kan leta efter är en vedförugn, för det är lite av "den fattiges ackumulatortank". Man höjer verkningsgraden på anläggningen och kan ladda förugnen så att det är varmt på morgonen också. Naturligtvis går det mera ved för huset är mera varmt, men det fattar du ju.. :wink:
Kolla på blocket, ibland är förugnarna riktigt billiga!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav Karro 27 feb 2012 13:25

Rökgaserna går först vänster, sedan ner, och sedan ut bakpå. Kan jag tvinga rökgaserna neråt/framåt eller framåt/neråt, så går de en längre väg, och jag föreställer mig att det skulle ge mer effektivitet.

Ibland tänker jag också på att om jag experimenterar och stoppar in ett u-rör in i rökgången, genom askluckan, skulle jag kunna hetta upp vatten till ånga för att driva en ångmaskin och göra el då?

En förugn kanske är något jag ska hålla utkik efter.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hur har du det med vedförrådet?

Inläggav McB 27 feb 2012 22:27

Förugn är bra och vissa har så hög förbränningstemp att det sitter keramik i.
Ju fler svängar och böjar du kan få rökgasen att göra innan den lämnar pannan ju mer värme hinner den lämna av i pannan.

Jupp finns en tråd här, även en om min baxipanna med en genomskärningsbild.

Finns en heldel ideer om du kör en bildsök på turbulator/turbulatorer har jag för mig, allt från spikband på gängstång till riktigt avancerade prylar.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

FöregåendeNästa

Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster