Karro har en värmepanna som är lite "speciell" i den bemärkelsen att tillverkaren ägnat intresse åt
både fastbränsleeldning och oljeeldning och anledningen är kanske det är en lokal mindre tillverkare i Norrland där det ställs krav på tillräckligt värmebehov vintertid. Fastbränsledelen är av överförbränningstyp fast med en längre konvektionsdel än de vanliga mer kända fabrikaten av dubbelpannor från den tiden. Den är visst inte så jättegammal heller var tillverkningsåret 1975?
Jag har eldat med samma förugn sedan 1996 och den var gammal och rätt kass redan vid installationen. Trots det funkar den fortfarande men jag har misskött den genom att inte ersätta skadad keramik (mura i den) så nu har är stålet borta nästan helt och hållet på halsen in i pannan så elden går mot isoleringen enbart. Trots det har den funkat hela vintern. En bättre förugn står och väntar utanför men jag hade inte kraft nog att byta förra sommaren men i sommar måste det bli. De fördelar jag märkte direkt med förugnen var:
1. Den kvalmiga host, host-röken ur skorstenen bara försvann helt spårlöst.
2. Vedåtgången minskade med 1/3 - 1/4
3. Mängden aska minskade med cirka hälften.
4. Mindre källarspring, dvs. mindre tillsyn med spjäll och nya vedinlägg.
5. Betydligt mindre sot i skorstenen.
Allt ovan är bra men det första är mycket viktigt, ja rent av en förutsättning för mig då jag bor i ett villaområde mitt i stan. Ibland kan det lukta även här och om någon då säger: Det luktar, du eldar visst med ved va? kan jag då svara, jo det gör jag men jag tror lukten kommer från något hus därborta... och att ha möjlighet att svara så är faktiskt mycket värt. Ni som bor på landsbygden behöver inte tänka på sådant här men i städer är det viktigt.
Det enda besvärliga jag haft med förugnen är när det är som allra kallast och man måste elda ofta. Ugnen hinner inte kallna då och även om det ser släckt ut och jag river tidningar lägger i botten så plötsligt kan dom ta fyr och jag får bara stänga locket hastigt för att det inte ska ryka in. Sedan måste jag vänta tills tidningarna brunnit ut och öppna igen men då bara lägga stickor och sedan ved på. Därefter får man prula in papper genom draglucka och tända med. I regel tänder det väldigt lätt ändå trots det bara är ett par blad eftersom förugnen är varm.
Somliga säger det blir mycket varmt i pannrummet av en förugn men det är överdrivet. Visst blir det lite varmare men inte mer än rumstemperatur och då har jag ändå ett litet pannrum. Under påfyllningslocket ska det egentligen vara en fem centimeter tjock isoleringsskiva men jag har klämt dit en eldfast tegelsten istället så locket blir lite varmare än det borde bli. En gång för något femtontal år sedan var det strömavbrott och då kunde jag ställa kaffepannan på locket och koka en kopp kaffe men det tog ganska lång tid innan det kokte upp.
Tidigare i vinter gjorde jag en tavla. Jag mådde inte så bra den dagen utan var lite dimmig och dåsig så jag la arbetshandskarna uppe på locket när jag tänt och skulle gå upp. Efter någon timme skulle jag gå ned i källaren och titta till pannan men möttes då av en vedervärdig lukt av vidbränd kamel. Jag rusade ner i källaren och drog upp pannrumsdörren snabbt och fick se en rökpelare från handskarna, jag greppade dom med någonting jag minns inte vad och sedan ut med dom hastigt. I stressen hade jag glömt stänga dörren till lägenheten så lukten av vidbränd kamel spred sig i huset och det tog några dagar innan den var helt borta. Och inte nog med det för det råkade vara precis nya arbetshandskar också....