biogasanläggning

Ved, pellets, gengas, m.m.

biogasanläggning

Inläggav patrik__88 05 dec 2010 20:24

i en bigas anläggning är de viktigt med omrörning säger de men de är en ganska energi krävande process, men ja vet att varmt vatten stigen när de blir varmt i en vam vatten beredare, så de ja funderar på är tror ni de går att göra något liknande i en biogas anläggning på 500 m3?
patrik__88
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 22 sep 2008 13:53

Re: biogasanläggning

Inläggav m_robban 23 jan 2011 14:14

Att röra om genom att värma kräver nog minst lika mycket energi som en mekanisk variant.

Det är en sak jag inte förstår med omröring i en biogasanläggning. Man vill ju kunna tillföra biomassa kontinuerligt, då vill man även ta ut biomassan som gett vad den har att ge kontinuerligt. Men hur gör man det, om man hela tiden rör om. Det man tar ut kommer ju då vara en blandning av gammal i nytillförd biomassa? Eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: biogasanläggning

Inläggav patrik__88 26 jan 2011 20:03

dessvärre så är de alltid en blandning av biomassa med olika "ålder" så att säga som tas ut så de är tyvärr int optimlat, men de finns olika uppbyggnader av anlägningen som iaf minskar den risken lite.... men de brukar kosta mer pga flera rötkammare.... i en vanlig anläggning använderr man berdlopp med "vatten"lås...


men på tal om mer värme för att få sj sirkulation, de går int att värma mer för då överhettar man anläggningen å tappar effekt... så de är om de skulle fungera med den redan exesterande tempraturen på 37 grader.....
patrik__88
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 22 sep 2008 13:53

Re: biogasanläggning

Inläggav richard 04 apr 2012 12:34

Jag har för mig att omrörning är för att få in syre så att aeroba organismer kan göra ett bättre och snabbare job.
richard
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 18 feb 2008 00:03


Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster