RÖD@nörd skrev:http://www.gengas.nu/kuriosa/vykort/kalmar-stor.jpg
Det står "äkta fotografi" på det. Det får en att undra lite vad ett oäkta fotografi var och hur ett sådant kunde se ut.
RÖD@nörd skrev:http://www.gengas.nu/kuriosa/vykort/kalmar-stor.jpg
Karro skrev:Det står "äkta fotografi" på det. Det får en att undra lite vad ett oäkta fotografi var och hur ett sådant kunde se ut.
Karro skrev:Man...
Ja, där ser man! Ibland blir man förvånad själv över det fynd man kan göra i någon glömd hörna...RÖD@nörd skrev:Nämen, en gammal gengasbok!!!
Ja, jag tror faktiskt det! Om det vore en bil som jag ofta skulle köra med så skulle jag kunna tänka mej en stor V8-bensinare eller en större diesel, för där är man ute efter mycket effekt och vrid för att få bra prestanda. I en stationär motor med väldigt konstant belastning och varvtal så tror jag däremot att en sidventilare är bättre. Det är möjligt (dock ej troligt) att en 2,6 liters rak fyra ger för låg effekt för mej (8-10 kW el), men om detta projekt skulle visa sej vara en kanongrej så tror jag att jag snarast skulle leta en rak 6:a eller en rak 8:a (sidventilare), för allt jag lyckats läsa mej till pekar mot stora sidventilare eller annat gammalt gjutjärn som är byggda på klassiskt vis.RÖD@nörd skrev:Handen på hjärtat, är det då lämpligt att använda en lågkomprimerad sidventilsmotor i ditt gengasprojekt PowerMizer?
RÖD@nörd skrev:Tänk dig en BM Victor motor med två tändstift istället för två spridare i cylinderlocket.
. . .
Nå, PowerMizer vad säger du nu?
Ja, visst! Jag tycker att det är mycket mera tilltalande att fingra på en bok i papper där man kan sätta in post-it-lappar på intressanta sidor än att sitta med en e-bok på engelska vid datorn.RÖD@nörd skrev:Är du intresserad av boken?
Vilken karraktär du har som står ut med sånt! Jag är imponerad!!Karro skrev:. . . tränade jag styrketräning i gym hela vintern.
Jo, den verkar fungera bra! Jag har också funderat lite på saken, men jag tror jag kompromissar även här: Volvo BM T31 - En traktor man kan köra på "ful-fotogen" (diesel blandat med en skvätt bensin), och genom att strypa bränslet och elda i en tunna så funkar den på ved istället. Det bästa av två världar...RÖD@nörd skrev:Jag tittade extra noga på den ombyggda dieseltraktorn.
Lite rätt har du: Sidventilaren verkar tåla mera dålig gas. Samtidigt vill jag nog mena att tjärproblem oftast beror på felaktig gasgenerator eller felaktigt handhavande. Med en sidventilare så har man säkert mera "mariginal" mot problem. Jag är osäker på hur rätt jag har, men tror det är så.Martin skrev:Ett problem med gengas är ju att ventilerna kan fastna pga av tjäran, därför kanske en sidventilera inte är så dumt även om man förlorar effekt.
PowerMizer skrev:Ja, jag tror faktiskt det! Om det vore en bil som jag ofta skulle köra med så skulle jag kunna tänka mej en stor V8-bensinare eller en större diesel, för där är man ute efter mycket effekt och vrid för att få bra prestanda. I en stationär motor med väldigt konstant belastning och varvtal så tror jag däremot att en sidventilare är bättre. Det är möjligt (dock ej troligt) att en 2,6 liters rak fyra ger för låg effekt för mej (8-10 kW el), men om detta projekt skulle visa sej vara en kanongrej så tror jag att jag snarast skulle leta en rak 6:a eller en rak 8:a (sidventilare), för allt jag lyckats läsa mej till pekar mot stora sidventilare eller annat gammalt gjutjärn som är byggda på klassiskt vis.RÖD@nörd skrev:Handen på hjärtat, är det då lämpligt att använda en lågkomprimerad sidventilsmotor i ditt gengasprojekt PowerMizer?RÖD@nörd skrev:Tänk dig en BM Victor motor med två tändstift istället för två spridare i cylinderlocket.
. . .
Nå, PowerMizer vad säger du nu?
Skulle säkert gå, men jag tror att 4 cylindrar går jämnare än två... Naturligtvis skulle en Victormotor vara mycket mera "manlig", men ibland måste man tyvärr vara mera praktisk än känslomässig...
Men.... Det är väl klart att vi är! Man är väl inte osams för att man tycker olika?!RÖD@nörd skrev:PowerMizer, vi är väl fortfarande vänner???
Jag tror inte det. Jag kan inte sätta fingret på VAD jag tycker är fel med högre kompression (och verkningsgrad), men något är det..... Det känns inte rätt...RÖD@nörd skrev:PowerMizer, jag tror du missförstått mig och därmed missat poängen.
PowerMizer skrev:...Jag kan inte sätta fingret på VAD jag tycker är fel med högre kompression (och verkningsgrad), men något är det..... Det känns inte rätt...
Det vet jag inget om... Sov som en gris, men vaknade trött.. Gått i dvala hela dagen (kört lite traktor och sen bara suttit som en hösäck) och varit på cirkus 1,5 timme ikväll. Kul med hoppande, jonglerande, klättrande människor och dresserade djur, men jag höll på att somna under hela föreställningen ändå. Grabben tyckte det var kul. Frun var på skyttebanan, tur jag slapp. Jag hade nog inte ens hittat var skotten ska in i magasinet idag. Hon var visst inte på hugget heller, för det hade visst flygit träflis om tavlorna!RÖD@nörd skrev:Hoppas du sovit gott!
PowerMizer skrev:...Gått i dvala hela dagen (kört lite traktor och sen bara suttit som en hösäck) och varit på cirkus 1,5 timme ikväll. Kul med hoppande, jonglerande, klättrande människor och dresserade djur, ...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster