Dagens vedermödor och annat:
McB skrev:4 m3 tank kan bli lite mycket 2,5-3m3 är nog lagom, 1,5m3 på 30kW ved och skulle kunna ha 2m3 som max.
Ja, 4 kubik var mest för att jag hade en sån oljetank, men nu lutar det åt att förbereda för 1 eller 2 st 500-literstankar. Mamma har 3 st 750-liters till sin 60 kW-panna och det tycker jag är lite för lite till den. Skillnaden här är ju att jag i princip bara vill minska på starterna på flisbrännaren (eller gengasgeneratorn). Med gengas så vill man nog bara göra en start per dygn som mest.
McB skrev:Ska du använda den gamla kombipannan som varmvattenberedare och värmefördelare?
Japp! Det har sina nackdelar som du själv nämner, men fördelarna (som du också nämner) tycker jag uppväger nackdelarna. Jag älskar hängslen och livrem!!
McB skrev:Glöm nu inte alla avstängningsventiler så det blir lätt att underhålla systemet
Nej, det är ekonomin som begränsar, men eftersom jag inte har några förhoppningar att få anläggningen driftklar innan nästa senhöst så hinner jag kanske samla ventiler. Skjutventiler är högst på listan.
McB skrev:Finns nog inget rätt sätt att bygga ett system på, det man tror på är rätt!
Ja det är riktigt sant! Sen har alla sina specifika krav, önskningar eller behov. För mej handlar det om att förbereda för min dröm att kunna göra egen el, och mer än till LED-belysning.
-----------------------
Elverket:
Idag har jag lyft av elverket och spanat in liket....
Generatorn är kanonfräsch och kostar ny på Lego Elektronik ca 17.000:-
Motorn har en vevstake ut genom blocket. Någon hade lånat elverket. Det stannade. Elektriker tillkallades och han konstaterade att stoppmagneten låg dragen hela tiden, så han byglade bort lite skydd, och då startade den. Varken han som lånat verket eller elektrikern var kapabla att inse att på en oljig motor som gör en oljepöl på marken bör man hålla koll på oljenivån!!!!
Dom hade byglat bort oljenivåvakten och oljetrycksgivaren! Puckon!
Eftersom motorn både har hål i blocket och gått utan olja så har jag skruvat loss motorn och ställt den på en pall. Den ska ut på Blocket som reservdelsmotor.
Mitt traktorelverk som har fel på en liten trafo ska få gå samma väg: Ut på Blocket!
Med lite tur så får jag ihop pengarna som generatorn kostade.
Nu väntar jag med spänning på en (eller två) 4-cyl sidventilare med lika gigantiskt svänghjul som dieseln har! Med den på gården kan jag börja på att bygga mitt blivande värmekraftverk!
-----------
Imorgon lämnar jag tillbaks traktorn, och det känns sådär... En sån liten hjullastare borde varje husägare FÅ av staten!!
Den har gjort ett gott jobb, och jag har i princip hunnit med det jag föresatt mej. Fantastiskt!
Nu är det sängdax! Dere må ha de!