Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Ved, pellets, gengas, m.m.

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav PowerMizer 22 okt 2009 20:53

Det blir fler och fler som bygger sina system för elproduktion runt gengasdrivna motorer. Färdiga kit finns att beställa och ja, dom levererar över hela jorden.

En kul grej som jag hittatde var en "Gasifier Control Unit"!
Bild

The GEK GCU is an open source sensing and control board specifically designed for the types of instrumentation and automation problems encountered in biomass thermal conversion. The board is designed for research applications which need integrated instrumentation and datalogging. It is equally relevant for industrial applications where sensor input is used to control various motors, solenoids, fans and other control devices. In both cases, our goal is to provide the type of expert sensing and control solutions usually only found for 10s of thousands of dollars through scientific or industrial equipment suppliers.


FEATURES
Full Fill
• Atmel ATmega 1280 processor
• 16 K-type thermocouple inputs
• 4 differential or gauge pressure/vacuum inputs
• 8 PWM FET outputs
• 4 auxiliary analog inputs
• 1 frequency counter input
• 3 R/C hobby servo outputs
• Display and four button keypad
• USB serial host interface
• SD-card slot
• CANbus interface
• Auxiliary RS-232 interface
• User prototyping / expansion area

P.S. I am _really_ looking forward to browsing your source code. There's even a chance I could contribute, too! (will you be putting it up on sourceforge, or something like that?)

I'm not sure how much source code there's gonna be to browse in the near future (maybe you can help with that?), but yes, it will all be on sourceforge.

Jag begriper inte mej på elektronik, men den ser ju intressant ut! :mrgreen:
Ni som kan er elektronik; Hur bra/avancerad är denna och vad ser ni för användningsområden förutom att styra/övervaka ett gengasaggregat?

Länkar:
http://www.gekgasifier.com/
http://www.gekgasifier.com/purchase/#GCU
http://allpowerlabs.org/gasification/gek/index.html
http://gekgasifier.pbworks.com/
http://gekgasifier.pbworks.com/Gasifier-Control-Unit

PS. Jag har börjat leta en bra bensinmotor i alla fall.... Alltid något. :roll:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav KennethE 22 okt 2009 22:40

Hinner (orkar) inte kolla just nu, men det ser ju verkligen ut som ett intressant projekt. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav McB 27 okt 2009 22:05

Kanske jag kan använda till min bövla panna!
Borde väl kunna ta ett värde från en lambdasond och justera en motordriven historia efter det?
Sen skadar ju inte datalogg och tempövervakning m.m som extra godis!
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav PowerMizer 13 nov 2009 00:10

Länkar om el/värmeproduktion med gengasdriven motor:
http://eprints.iisc.ernet.in/13328/1/e235.pdf
http://www.icrepq.com/ICREPQ%2709/abstr ... stract.pdf


Filtrering:
http://www.rio6.com/proceedings/RIO6_18 ... loubek.pdf



In this paper the possibility of fuelling a spark ignition (SI) engine with low calorific value
gas is presented
http://www.mam.gov.tr/bigpower/fullpaperS/09.pdf

Modeling and Optimization of Renewables:
Applying the Energy Hub Approach
http://www.eeh.ee.ethz.ch/uploads/tx_ethpublications/Schulze_Modeling_and_Optimization_of_Renewables.pdf
Senast redigerad av PowerMizer 23 nov 2009 23:36, redigerad totalt 1 gång.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav RÖD@nörd 13 nov 2009 11:11

Glöm bara inte att gengasen är extremt farlig då den innehåller mest ren koloxid. Syns inte, luktar inte men dödar effektivt. Fanns dom som offrade sitt liv på grund av den eller blev svårt sjuka då de höll på med den i bilarna under 2:a världskriget har jag hört sägas.

Måste vara jättefarligt att ha en s.k. "gengasgryta" i en byggnad med tak och väggar. Är säkert riskfyllt utomhus också om luften står stilla o.s.v.

Vill inte vara negativ och förstöra entusiasmen men gengas är inga "leksaker" precis. :o
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav PowerMizer 13 nov 2009 13:22

RÖD@nörd skrev:Måste vara jättefarligt att ha en s.k. "gengasgryta" i en byggnad med tak och väggar.
Jo, det är riktigt farligt! Jag har ritningar på en "maskinsal" med vidbyggt "gapasjul" (ett snedtak med 3 glesa väggar). Det funkar nog ganska bra. En gasvarnare som styr en evakueringsfläkt i "maskinsalen" är nog på sin plats om det skulle bli nått gasläckage vid start eller stopp. När motorn väl går är det nog inga problem, för det är ju motorns undertryck som suger gas ur gengasverket som i detta fall sitter utomhus men under tak.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav Joergen 05 dec 2009 12:50

Har ni sett det här, govänner?

http://woodygasifier.com/
http://victorygasworks.ning.com/

Han verkar vara en skicklig och SJUKT noggrann hantverkare. Tyvärr finns han ju i USA så om man skulle importera "The Off Gridder" till Sverige så blir man ju skinnad. Jag mejlade honom för ett tag sedan och frågade om man skulle kunna köpa en fil med ritningar och låta laserskära delarna här och få någon att svetsa ihop. Då skulle man ju komma undan tullavgifter etc. Han (Ben) var väl inte så sugen och det kan jag förstå.

Jag tänkte att man skulle kunna odla oljehampa och pressa olja ur fröna och sedan göra pellets av det som var kvar men Ben tyckte det var bättre att hoppa över pelletsmomentet och bara kapa upp stjälkarna och köra direkt i gengasaggregatet. Eftersom det krävs 20% diesel tillsammans med gengasen om man skall driva en dieselmotor så var min idé att använda 20% hampaolja och resten gengas från stjälkarna och driva en dieselgenerator och ta vara på elen och värmen från kylvattnet. Om man dessutom köper partikelfilter, katalysator och en extra ljuddämpare på Biltema, och sätter motorn i ett välisolerat skjul på tomten, så borde det bli ganska tyst och inte vara så mycket skit i avgaserna.

Just nu finns f.ö. en 6-cylindrig Perkins gasolmotor till salu på Blocket och den borde ju vara ypperlig att driva med gengas.
Joergen
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 dec 2009 11:22

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav PowerMizer 05 dec 2009 13:18

Joergen skrev:Har ni sett det här, govänner?

Japp! Snyggt bygge, tycker jag.
Joergen skrev:. . . frågade om man skulle kunna köpa en fil med ritningar och låta laserskära delarna här . . . Han (Ben) var väl inte så sugen och det kan jag förstå.

GengasWerner har ju ritningar och beräkningar fritt på sin hemsida (lite gömda är dom, men dom finns!), och han bor ju här i landet och är reggad på detta forum också! :D
När jag väl kommer till bygget av själva gengasaggregatet så är det honom jag lejer in! :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav richard 02 mar 2010 08:38

Joergen skrev:Har ni sett det här, govänner?

http://woodygasifier.com/
http://victorygasworks.ning.com/

Han verkar vara en skicklig och SJUKT noggrann hantverkare. Tyvärr finns han ju i USA så om man skulle importera "The Off Gridder" till Sverige så blir man ju skinnad. .

Som tur för dig.
Jag skulle alldrig köpa från en sånt person.
"Woodgas " är CO,CH4,CO2,H2.
"When they are thermally decomposed (high heat, no oxygen) they break down into their most basic elements. In this case it’s hydrogen and burnable carbon gases as well as inert nitrogen. This process is called gasification".
Inte sant: det kallas for TORREFACTION.
Det är faktist ganska viktigt att veta vad skilnaden är.
Samma gäller för en bilförsäljare som inte vet skillnaden mellan bensin och diesel.
richard
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 18 feb 2008 00:03

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav PowerMizer 31 maj 2010 13:06

Eftersom detta är min alldeles egna tråd, så får väl mitt pannrumsprojekt hamna här.

VI bor i ett stort och energislukande timmerhus med torpargrund. Uppvärmningen är löst på detta vis:
* En liten kombipanna (el (9 kW)/ved/olja) som ger 15 kW vid vedeldning.
* En separat elpanna på 18 kW kopplad till pannan.
* Pelletsbrännare (20-22 kW) som sitter i vedeldningsutrymmet.
* Golvvärme kopplad via shuntautomatik till pannan.
* Vanlig radiator på övervåningen kopplad med självcirkulation till pannan.

* Vedspis i köket.
* Kamin i vardagsrum och en kammare.

-----------------
På något vis vill vi sänka uppvärmningskostnaden.
Samtidigt vill vi på något vis bli mindre sårbara / mera oberoende.

Fliseldning är bra, för att det kan automatiseras precis som pellets. Ved/skog finns i "överflöd" (=billigt) och en flishugg finns i familjen.

För uppvärmning är alltså en fliseldad panna något att sträva mot. Dock ryms inte en sån anläggning i det bef. pannrummet.
Ett nytt pannrum utanför huset behövs.

Jaha, hur ser "det optimala pannrummet" ut för mej?
Kravspec:
* Flispanna
* Tekniktank
* Klart för solpaneler
* Flisförråd för minst 1 månad
* Plats för ett kombinerat reservelverk/värmekraftverk
* Välventilerat utrymme för gengasverk m.m.
* Överdimensionerat (bättre livslängd)

Hit har jag kommit i planeringen sedan några år. Några saker är inte lösta, och andra kommer nog att ändras.

Med ett begränsat ekonomiskt utrymme och en kropp som inte klarar "ekorrhjulsfart" så har jag börjat att samla delar.
De stora "investeringarna" hittills har varit:
* Frekvensstyrd och eltänd flisstoker med tillhörande panna (40 kW).
* Generator för elproduktion (16 kW).
* Motor för bensin/gengasdrift. Köpet pågår.
* Osvetsad tank med omonterade värmeväxlare (en 3 kubiks och en 4 kubiks att välja bland).
* Div. matningsskruvar, drivenheter, nivågivare m.m.

Det som ska sparas ihop till/samlas/inköpas/byggas/sågas:
* Kulvert mellan bef. pannrum och tänkt panncentral.
* Kantelement/markskiva för betonggolvet.
* Mera resvirke och panel.
* Betong och armering för golvplattan.
* Div. pumpar, rördelar, ventiler m.m.

Ett litet problem är att jag gärna skulle vilja lägga kulverten innan jag gjuter golvet. Båda dessa poster är dyra och kritiska för byggets fortskridande.

Projektet är alltså i sin linda, och jag stressar inte!

Först hönsen och "parabolfontän", sen pannrum. Jag håller på att lära mej att slutföra projekt och att lyssna på min kropp. Inte det lättaste... :roll:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav HJFF1969 31 maj 2010 20:16

Mmmm, håller med, måste slutföra endel projekt annars tar dom energi bara där dom står oklara.

Hur stort har du tänkt bygga?
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 31 maj 2010 22:16

HJFF1969 skrev:Hur stort har du tänkt bygga?
Mja... Första blyertsskissen liknade mest en maskinsal, men ritningen har krymt vart efter. Just nu är jag nere på 14 kvadrat + 3,5 kvadrat oisolerat utrymme med stampat jordgolv. Själva pann-/maskinrummet (14 kvadrat) ska rymma stoker, panna, tank, genset och VVS-installation. Bygget jag skissar på just nu blir alltså 5*3,5 meter. Ena hörnet på bygget blir det oisolerade och välventilerade kryp-in:et med jordgolv där en framtida gengasgenerator får stå. I byggnadens förlängning fortsätter taket ca 3 meter (3*3,5 meter) och blir en flisficka som rymmer ca 20 kubikmeter.

Det jag måste försäkra mej om är att jag kan köra småflis i ett gengasverk, annars måste jag rita om bygget lite.

Min förhoppning är att kunna bygga detta med "hängslen och livrem", så att det har ett dubblerat styrsystem. Ena systemet ska vara helt elektromekaniskt och bokstavligen vara EMP-säkert med så få pinglor och glittervadd som möjligt. Det andra ska vara helt självgående och helst ska man kunna styra och övervaka från en laptop "någonstans i världen".

Jag sitter och gnuggar mina geniknölar för att komma på hur jag ska lösa detta. Jag har en sak som är "War Proof": en gammal frekvensregulator för att finjustera frekvensen på motorgeneratorn så att det går att automatfasa. Dock har jag inget gammalt fasningsdon, inte ens ett synkronoskop. Däremot en effektmätningsutrustning där det mest avancerade är två radiorör! :D Men den drar nog mera effekt än generatorn ger... :lol:

Tänk om man snubblade över en sånhär och lite bakeffektskydd och sånt! Då skulle jag skrika NETTOMÄTNING!!!!
Skärmbild-40.png
Skärmbild-40.png (63.3 KB) Visad 12477 gånger


HJFF1969 skrev:Mmmm, håller med, måste slutföra endel projekt annars tar dom energi bara där dom står oklara.
Ja, dom gör faktiskt det! Tänk att det ska ta en halv livstid att begripa en sån enkel sak... :oops:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav McB 01 jun 2010 09:29

Det här ska bli riktigt intressant att följa!
Mina tankar har mer gått åt solel och solvärme med gengas och motor som backup samt värme.
Batteribank blir ju ett måste med min plan.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 01 jun 2010 09:46

McB skrev:Det här ska bli riktigt intressant att följa!
Ehhh... Du har tid, va?? Räkna med ÅR och inte veckor... :roll:
Bara kulvertkostnaden är hopplös att ta nu.

Kul att du också är intresserad! Börja att leta någon tung, lågvarvig och vattenkyld motor. Förmodligen räcker det med en B18 på låga varv för att ladda batterier. :?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav HJFF1969 01 jun 2010 17:16

Mmm, att klara en EMP och andra incidenter är ju inte fel därför tänker jag bygga min styrning kring en Millenium3 PLC och livremmen i detta fall blir så enkelt som mellanreläer som går tvångsköra med en liten "fläpp", pajjar styrningen har jag iaf möjlighet att starta pumpar och dylikt på detta sätt.

Angående automatfasningen skulle det inte fungera med en typ "klapperfrihjulskoppling" (sån som används som frihjul på kraftuttag mm) dom är ju relativt billiga, då kan du väl starta asynkrongeneratorn (om det är en sån?) eller en vanlig asynkronmotor med elnätet, den frihjular då mot dieseln så länge den har lägre varv, när den hinner ikapp eller snabbare går den ju som generator och levererar till nätet infasat och klart.
Detta kanske inte fungerar i ditt fall?
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

FöregåendeNästa

Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron