Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Ved, pellets, gengas, m.m.

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav sudden 03 nov 2008 20:05

hehe... kul e det iaf =) jag har snackat med en VVS kille å jag skulle få ett par gamla oljebrännare av han att experimentera med ... skulle kunna gå att köra en sån på gengas =) men man får väl se till att pilotlågan ALDRIG slocknar ..... då blir ju skorstenen en inverterad raket =)) hehe... men det borde gå att lösa ... är bara så j***a nyfiken på hur verkningsgraden blir om man gör gengas av pellets å förbränner det sen ...
//mvh janne sundin
sudden
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 21 okt 2008 22:04

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav sudden 03 nov 2008 23:08

nu har jag testat med min tänkta motor ..... den startade på gengasen =)))) woohooo !!! .... men jag får fixa en "gasbubblare" för det drar med för mkt tjära å stiftet tyckte inte om det =/ .. och avståndet mellan fallrör å "skålen" är för liten så det blir en härdsmälta efter 45 min ung ... inge allvarligt men allt i röret börjar glöda å det blir stopp i produktionen =/ men så fort jag fått den att funka så ska jag dela med mig av mått å hittepå idéer !! =)
//mvh janne sundin
sudden
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 21 okt 2008 22:04

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav PowerMizer 04 nov 2008 12:40

Kul!! Intressant att följa projektet! :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav patrik__88 08 nov 2008 22:03

hur går de kommer ni någon stanns?? väntar med spänning!!
patrik__88
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 22 sep 2008 13:53

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav fredrik_Ca 17 nov 2008 23:30

håller på med mitt exjobb där bygger vi en gengasgenerator för 2 kw elaggregat. kika in http://www.gengas.tk kommer fler bilder och en uppdatering av sidan under veckan.
fredrik_Ca
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 nov 2008 22:37

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav PowerMizer 18 nov 2008 00:18

Jättekul projekt! Verkligen "hands on".

Jag sitter mest och funderar på hur stor motor jag ska skaffa, och om generatorn ska direktkopplas (1500 rpm) eller om det blir för dålig effekt ur motorn vid gengasdrift så att den måste få snurra fortare... Har klurat på en 2-litersmotor. Synd min Ford V6 3.0 åkte på tippen.... Vill få ut ca 250 kWh värme/dygn vintertid (avgaser, kylvatten och elpatron) och ca 30 kWh el/dygn för att ladda ett 48 V batteripack (och annat). Drifttiden bör vara ca 8-10 h (dagtid).

Ofta ligger jag o räknar på sånt när jag försöker sova, så när man vaknar på morronen så är "den brilianta uträkningen" bortglömd... :roll:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav Göran 18 nov 2008 00:56

Kul och intressant projekt, fredrik!
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav fredrik_Ca 19 nov 2008 00:35

du vill alltså ha 3 kW tillverkning i 10 h för laddningen av batterierna då skulle jag köra på en ca 10 kilowatt bensinmotor. gengasen har ett ganska kasst energiinnehåll jämfört med bensin. men räkna med ca 50 % lägre effekt på motorn dels måste du ställa om tändningen då gengas tänder senare, alltså flytta fram tändningen ca 10-15 grader. så en V6 är alldeles för stort. skaffa en liten 200-600cc fyrtaktare. på ca 10 kw då kan du plocka ut 5kw vid maxlast om du vill ladda snabbare eller kör något mer samtidigt..en annan sak som är bra med gengas är att du får överskottsenergi när du ska kyla gasen.du ville ha 25 kw på 10 timmar vilket iofs är en del då måste du upp rätt mycket i storlek men känns dumt att tillverka gengas för att sedan göra om till el föra tt värma något.. då är de bättre att elda i en vanlig panna.. men använda avgaserna från motorn och kylvattnet till kyla gengasen går ju toppen. skulle tippa på att du kan få ut 700w i bara i att kyla gengasen. och kanske yttligare 700w från avgaserna från motorn asså 1,4 kwh resten blir nog till o skaffa fram genom solfångare eller som sagt elda vanlig vedpanna.

som vanligt sitter jag o funderar på frihand nära midnatt efter en lång skoldag.. men ligger nog nått i de..
fredrik_Ca
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 nov 2008 22:37

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav PowerMizer 19 nov 2008 15:19

fredrik_Ca skrev:. . . då skulle jag köra på en ca 10 kilowatt bensinmotor.
fredrik_Ca skrev:. . . skaffa en liten 200-600cc fyrtaktare. på ca 10 kw då kan du plocka ut 5kw vid maxlast . . .

Njaee.... Eftersom jag hade tänkt göra 3~ 400V direkt och har en 4-polig generator så skulle motorn behöva gå på ett konstant varvtal om 1500 rpm (50 Hz). Då gäller det ju att se till att motorn klarar av att leverera effekten vid detta varvtal, för du har ju helt rätt i att motorns effekt sjunker med ungefär hälften vid gengasdrift.

Vidare är jag övertygad om att en stor motor på förhöjd tomgång (1500 rpm) och lågt effektuttag håller många gånger längre än en liten som går på maxeffekt. Vet inte om man kan räkna så, men räknar man om drifttiden (3000 h/år) till en vanlig bil som i snitt håller 65 km/h så motsvarar det ~20.000 mil/år. Det klarar nog ingen på max effektuttag. Kör man i 140 km/h (maxlast) så blir det ca 40.000 mil/år. Vid snitthastighet 40 km/h blir det 12.000 mil/år... Som sagt: jag vet inte om man kan räkna så...

I första inlägget i tråden klurade jag på en B18:
PowerMizer skrev:Har sökt och klurat lite och kommit fram till att en gammal Volvo B18 (1,8 liter) som är direktkopplad till en 3~generator (1500 rpm) ger 9,65 kW på vevaxeln och 8,38 kW ut från generatorn. Vedförbrukningen är 11,44 kg/h (~44kWh). Verkningsgraden för elproduktion blir ca: 19% För värmeproduktionen blir verkningsgraden ca: 51% Total verkningsgrad blir då 70% och de andra 30% försvinner som värme i gengasaggregat, generator och värmeväxlare. Tanken är då att ta reda på både värme i avgaser och kylvatten ur motorn.

Hur mycket av spillvärmen som går att värma huset med vet jag inte, det beror ju på hur hett man låter motorn gå, men det blir max 22 kW.

Om man kunde köra flis i aggregatet så vore hanteringen enkel, men en kubbmaskin går nog att bygga rationell.

Som sammanfattning, då:
* Man eldar 44 kWh ved med ~50% verkningsgrad (som en gammal kombipanna).
* Man får dessutom ut 19% som el!
* Verkningsgraden blir upp emot 70 %!

I ovanstående citat räknade jag på ca 22 kW värme, men det är ju vid 8,4 kW elproduktion, så detta sjunker nog med en sjunkande elektrisk uteffekt. Därför klurar jag på att belasta motorn med en elpatron så att även värmeavgivningan ur motorn ökar... Sommartid behövs ingen värme, men då får man antingen "elda fär kråkorna" med avstängd elpatron eller köra huset via elnätet (eller solceller e.t.c.)... Hoppas ni fattar hur jag menar.

Eftersom batteriladdningen och eventuella elpatroner är en relativt konstant belastning så slipper man problem med stora gasflödesförändringar, kan jag tänka mej..

Jag är tyvärr inte lika händig/snabb som t.ex. daniel.h, och har dessutom en "lite" :P mindre verkstad, så därför tar det tid att tänka rätt innan man drar igång nått "jätteprojekt".
Flishugg har vi och även skog, traktor och huggarvagn.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav gengaswerner 20 jan 2009 14:47

* Redigera inlägg
* Ta bort inlägg
* Rapportera detta inlägg
* Svara med citat

Re: Gengas projekt

Inläggav gengaswerner tis 20 jan 2009, 13:42
Tjena!!!
Jag satt och spånade lite på nätet och snubblade liksom över detta forum!!
Jag rekomenderar att ni kollar in min sida om ni inte redan hittat den?
http://www.gengas.se därifrån kan ni även maila och hitta mina telefonnummer!
jag besvarar det mesta som har med gengas att göra! och vill ni provköra min cheva van 350 V8 -84
ny besiktigad UA :-) regbes med gengas! så hör av er!!!
spana även in mina filmer på youtube - länk via min sida!

Det finns även ett forum på yahoo - woodgas med folk från hela världen!
om man bygger och får lite kläm på gengas, så kan det hända att man får vara med i den globala "klubben" woodgasbuilders och så den baserad på forum på yahoo och även maillista!
"gengas status":-)

Vi höres. mvh: Werner
(tel: +46703743521)
gengaswerner
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 jan 2009 14:17

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav gengaswerner 20 jan 2009 17:00

http://se.youtube.com/watch?v=XG8sxyJ6d ... annel_page

Jag byggde detta gengas aggregat för en motor på 2,7 liter 1800 varv per minut.
El-generatorn är på 18KW men i Canada används inte 2fas-220v/3fas-380v utan 2fas-220v som brukar splittas på 2 liner in i husen till 110v vardera med en transformator hängande uppe i stolparna. deras elkontakter är under all kritik!

på motorn sitter en varvtalsregulator- brukar återfinnas på gamla traktormotorer och stationära motorer.

På ett stillastående vedaggregat brukar det kunna bli hängningar, vilket försvårar driften och dålig eller ingen gas framställs, med resultat att veden till slut faller ned till förbränningszonen okolad vilket i sin tur kan medföra att tjära bildas!
ett sätt att undvika detta att ske är. att montera aggregatet på en ställning så det är ledat mot ställningen på ena sidan i botten. på motsvarande sida på aggregatet monteras en klack som en starkt utväxlad elmotor lyfter ca 0,5 - 1cm med en liten utstickande axel som går in under klacken och när axeln roterar lyfter aggregatet, vidare i varvet av axeln passerar den klacken och aggregatet faller ned med en stöt mot ställningen! detta gör att eventuella bryggor faller ned innan gasen blir dålig.

monorator är ett annat ord för fuktuppsamlare. Denna görs bäst genom att en kant runt om inne i aggregatet max 10cm från påfyllningslocket svetsas dit. denna skall luta så att kondenset kan rinna över i en behållare på utsidan med överföring av ett rör vid kantens lägsta ställe. vattnet tappas sedan lätt ur när vedfyllning sker, då det är undertyck i aggregatet under drift så kommer det suga luft ur kranen och bara bubbla i burken om den öppnas när låcket är stängt!

Förbränningen i ett ved aggregat sker Nedåt och av hettan sker kolning strax ovanför. luften tas in genom munstycken strax ovanför härdförträngningen- detta är förbränningszonen.
det förtrända hålet "härdförträngingen" är till för att förbränna tjärångor som annars skadar motorn. Bla denna del MÅSTE vara anpassad till storleken på motorn!

10 liter ved motsvarar ungefär 1 liter bensin!

påfyllningsluckan ska ha en fjädrande annordning, om och när det boffar i aggregatet ska trycket ta vägen någonstanns utan att för den skull skada något ! -Det kan smälla rätt bra ibland!!! detta beror på läckage!

ordning: aggregat/cyklon/ev överföringsrör till fronten på fordonet över eller under bilen(men inte i uböjar upp tex över bakaxeln-risk för vattenlås)/scrubber/gaskylare/korkrenare/kondensatorburk/gas,luft-blandare/motor
detta system använder fukten i gasen för reningen -I korkrenaren kan man ha korkflisor /träull /kottar /träflis /eller träbitar vid kall väderlek. i tex träullen fastnar kondenset/fukten, i fukten fastnar sotet och detta rinner till botten i form av sotigt vatten när det blir för tungt, när systemet är utan undertryck -motorn avslagen öppnar man kranen och tappar ur vattnet med sotet!

hoppas ni får en bild hur det funkar:
kolla in min sida: http://www.gengas.se

tel:070-3743521
Jag bor utanför Tidaholm

mvh: Werner
gengaswerner
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 jan 2009 14:17

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav Jernet 20 jan 2009 17:17

Å fy fasen vilket bygge!
Har du byggt detta?
i Canada används inte 2fas-220v/3fas-380v utan 2fas-220v som brukar splittas på 2 liner in i husen till 110v vardera med en transformator hängande uppe i stolparna. deras elkontakter är under all kritik!


Bor du, eller har du bott i Canada?
Jernet
 

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav KennethE 20 jan 2009 17:20

gengaswerner,
Välkommen, då var ännu ett kompetensoråde täckt här.

Snart är väl detta forum landets förnämsta kompetenscentrum på allt som handlar om alternativ energi! :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav Göran 20 jan 2009 23:17

Imponerande, gengaswerner!
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Gengas för elproduktion

Inläggav gengaswerner 08 feb 2009 15:10

Hej och tackar så mycket!

Jag har inte bott i canada mer än en månad! Jag byggde gengas aggregatet och dess delar och åkte hem igen! Det tog ganska exakt 14 dar att planera och bygga!
Jag har byggt alla komponenter luckor lock mm! använt mycket delar som tankar och annat som jag byggt om! beställde plåt som viktes enligt mina mått och ett par plåtar som stansades ut hål till rören i gaskylet!

vid frågor och annat får ni gärna höra av er till mig! kontaktuppgifter hittar ni på min sida: http://www.gengas.se

mvh Werner
gengaswerner
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 jan 2009 14:17

FöregåendeNästa

Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster