Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Ved, pellets, gengas, m.m.

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 09 jun 2010 15:41

RÖD@nörd skrev:Man får väl ångra sig?
Ja, då!
Har baxat flispannan idag. Nu är det slut på orken... Lyftet får jag ta nästa vecka. Jag har funderat på att harva lite med traktorn, för då behöver man knappt tänka... Passar mej bra idag! :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 17 jun 2010 21:57

Nytt under solen:
En stooor björk fälld för att få plats med pannrum. (dagens "event" för barn och fru: skulle den falla över huset eller elledningen?? :roll: Den stod inklämd, så det var faktiskt en risk...)

Skaffat en 20 ft container som är isolerad, den blir nog pannrum.

Mera händer också, men det har inte med pannrummet att göra. :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav HJFF1969 17 jun 2010 22:02

Du berättade aldrig hur det gick men jag antar att du missade både huset och elledningen ?

Kul att du kom över containern, den är väl av plåt så du slipper kalla den för hobbyrum ?
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 17 jun 2010 22:15

HJFF1969 skrev:Du berättade aldrig . . .
Klantigt av mej; Jo det gick jättebra! Med ett 35 cm svärd till en monsterbjörk så blir det lite si och så, men "gångjärnet" höll sej mellan 3 o 5 cm! Jag gjorde (min vana trogen) ett liiitet riktskär (max 5 cm in), och sen var det till att försöka nå in.... Kan ju ta en bild på kaoset imorgon, kanske....

Plåt i containern?? Ehh, det blir nog till att köpa lite gips är jag rädd... :oops:
På stålramen är det t.o.m. trägolv med plywood på. Inte perfekt, men billigt! :wink:
För att lugna alla: jag ska lägga plåt på golvet. En tunn rep-gips på väggen ser nog också väldigt brandsäkert ut. Jag får låta bli att leka med tändstickorna! :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav HJFF1969 17 jun 2010 22:27

Då gick det bättre för dig än för mig med monsterbjörken, hade lejt en trädfällare eftersom jag hade inte hade så stor erfarenhet då, han hade fria händer att fälla uppåt eller neråt så det skulle nog gå bra men svärdet nådde inte riktigt igenom (visade det sig) så det blev till att slå med slägga på kilar och yxor och slutligen gick gångjärnet av och den föll 90 grader åt fel håll :shock: över dom mindre björkarna som skulle va kvar.

Mjo håller med, repgips ser ut som dubbelgips t o m på nära håll :)

Kanske ett tjockt lager Hammarlack kan få plywooden att se ut som ett plåtgolv?
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 17 jun 2010 22:58

HJFF1969 skrev:. . . slutligen gick gångjärnet av och den föll 90 grader åt fel håll :shock:
Det måste vara ansträngande att misslyckas så storartat! :shock:

HJFF1969 skrev:Mjo håller med, repgips ser ut som dubbelgips t o m på nära håll :)

Kanske ett tjockt lager Hammarlack kan få plywooden att se ut som ett plåtgolv?
Aha! Du är också hedersmedlem i seriösa klubben?! :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 29 jun 2010 10:59

Nu äntligen börjar jag att "bli männisch" igen! Jag har fått lite ork och tankarna börjar bli aningen skarpare också! :D Kul!
Idag ska jag svetsa ihop två U-balkar till en H-balk för att hissa pannan i. Imorgon har jag planerat lyftet. Jag har lånat ett spakblock som klarar 1,5 ton, så det ska nog gå som en dans! Nått 20-ft pannrum har inte kommit hem än, men jag hoppas att folk håller löften.... :?

RÖD@nörd:
Som du hör är det bättre med mej. Jag hoppas att du också börjat "kvittra" och må gott! Har du kunnat njuta i verkstaden något? Min "verkstad" har liksom förvandlats! Nu bor det kycklingar där!!! :shock:
Jag ska städa ur något annat ställe och se om det blir någon ny verkstad.. Nu är det ganska likt Karro's "ute-verkstäder", men det går också. Lite knöligt att svetsa MAG när det blåser, men.... :roll:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav HJFF1969 29 jun 2010 13:44

Kul att du är på G igen, hoppas det går bra med pannflytten.
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav Karro 29 jun 2010 16:42

Jag har sett att experter använder en winch eller rep, för att få trädet att falla i en viss riktning och ingen annan.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 29 jun 2010 17:43

HJFF1969 skrev:Kul att du är på G igen, hoppas det går bra med pannflytten.
Tack! Jag har en mycket kompetent kille med mej så det kommer att lyckas på bästa sätt!
Karro skrev:Jag har sett att experter använder en winch eller rep, för att få trädet att falla i en viss riktning och ingen annan.
Jo, det är ett bra sätt! en winch på en timmervagn eller ett wirespel på en traktor är en mycket bra säkerhet!!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav RÖD@nörd 30 jun 2010 02:18

Hej PowerMizer!

Jag återkommer. Lite trött just nu bara. Hur går det med snuset?

Jag har nog bestämt mig nu. Måste sluta för halsens skull. Är trött på ständiga halsinfektioner. Har inte snusat på 12 timmar nu. Tycker jag känner mig bättre redan. Ska bli skönt slippa eländet om jag nu lyckas... :roll:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 30 jun 2010 07:57

Ähhh... Det är som vanligt; Jag försöker ta pyttesmå snusar och ha dom inne tills det inte finns nått kvar. Har hittat nått nikotinfritt påssnus på macken/domus m.fl. som heter onticon eller nått. Det finns i flera smaker. Jag gillar enbärssmak. Om man tar en sån på morgonen så har man ju i alla fall fått kroppen att vara utan nikotin i några timmar extra. Ska försöka ta små vanliga snusar sällan och lägga in påsarna däremellan. Det är ju en kamp mot nikotinet..... :?

Nån pannflytt blev det inte idag för kompisen ska bort över dagen...
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav deepforest 30 jun 2010 08:26

Det är ju en kamp mot nikotinet..... :?


Det är faktisk så att nikotinet är ute ur kroppen efter 72 timmar. Efter det finns egentligen inte något kemiskt beroende, men då är det ju det här med psyket.......
Jag förespråkar att man ska sluta tvärt, det blir väldigt jobbigt en tid, men ger oftast bättre resultat.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 30 jun 2010 08:30

deepforest skrev:Jag förespråkar att man ska sluta tvärt
Jag gjorde det 1995.... Funkade i ett år och sen trillade jag dit igen... :( Det är möjligt att du har rätt, jag vet inte. Svårt att sluta är det i alla fall....
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gengas för elproduktion/nytt pannrum.

Inläggav PowerMizer 01 jul 2010 17:18

Ha! Nu är panna och flisstoker hemma!

Nån som sett ett pannrum som ligger och skäpar någonstans?? Jag har inget! Det kan lyckas med 20-fotaren, men jag får väl se... Folk är lite som Obelix beskriver Romarna; "Romare, dom är inte riktigt kloka, dom!" Bild
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

FöregåendeNästa

Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron