Hej!
Det blev ju nått surr om stirling contra ångmaskin och då kom jag att tänka på detta:
Såg på nätet om en kille som har tänkt göra ett gengasaggregat som driver en liten motor-generator. Låter intressant!
Har sökt och klurat lite och kommit fram till att en gammal Volvo B18 (1,8 liter) som är direktkopplad till en 3~generator (1500 rpm) ger 9,65 kW på vevaxeln och 8,38 kW ut från generatorn. Vedförbrukningen är 11,44 kg/h (~44kWh). Verkningsgraden för elproduktion blir ca: 19% För värmeproduktionen blir verkningsgraden ca: 51% Total verkningsgrad blir då 70% och de andra 30% försvinner som värme i gengasaggregat, generator och värmeväxlare. Tanken är då att ta reda på både värme i avgaser och kylvatten ur motorn.
Hur mycket av spillvärmen som går att värma huset med vet jag inte, det beror ju på hur hett man låter motorn gå, men det blir max 22 kW.
Om man kunde köra flis i aggregatet så vore hanteringen enkel, men en kubbmaskin går nog att bygga rationell.
Som sammanfattning, då:
* Man eldar 44 kWh ved med ~50% verkningsgrad (som en gammal kombipanna).
* Man får dessutom ut 19% som el!
* Verkningsgraden blir upp emot 70 %!
Detta är en teoretisk beräkning där många källor är inblandad, men "so what"? Det får slå ganska fel innan det blir helt ointressant, tycker jag!
Tankar om detta???