Sida 1 av 1

Nyfiken på att köra på frityrolja?

InläggPostat: 21 mar 2010 23:56
av Ducato
I och med att detta är ett forum även för miljövänliga bränslen, tycker jag det är liten intresse för att köra på CO2 neutralt bränsle på detta forum.
Många skrattar åt den information som finns att tillgå på internet, men desto flera kör på begagnad matolja i dag.
I Sverige kom detta så smått igång för ca. 5 år sedan, sen har det spridit sig till alla skandinaviska länder, men mest hittar du det i Tyskland, där det finns "veggieoljemackar" för rapsolja till små som stora fordon.

För er som vill veta mera, finns ett bra forum på. http://www.hemmagjordbiodiesel.egetforum.se.
Namnet blev "vilseledande" då nästan alla skippade tanken på att göra biodiesel, då det är mera komplex än vad man tror från början. Merparten av oss kör på uppvärmd renad begagnad frityrolja.
Ett företag i Norge säljer allt man behöver för att både rena oljan och konvertera bilen för detta bränsle.
Ni hittar det på http://www.selkomotor.no

Vetgirig? Svar finns!

mvh
Ducato


3000 mil på renad frityrolja i en Fiat Ducato 2,5l.

Re: Nyfiken på att köra på frityrolja?

InläggPostat: 22 mar 2010 08:41
av McB
Sommartid visst, men e det inte bökigt på vintern med frysna/tröga bränsleledningar. Tillsätter ni något för att minska undvika sånna problem.

Re: Nyfiken på att köra på frityrolja?

InläggPostat: 22 mar 2010 09:02
av Ducato
Nej det är inte så bökigt på vinter'n. När bilen konverteras betyder det att man gör ingrepp som underlättar användandet av oljan. Det betyder igen att oljan värms upp dels med elvärme, dels med motorns kylvatten så att den hålls tunnflytande.
Är det mycket kallt, kan man blanda in diesel i oljan, även andra oljor har varit använda. Sen parkerar man helst bilen i varmgarage för den som har detta.
De som går litet längre använder en dieselvärmare, så är motorn kylvatten genomvarm på morgonen.

Re: Nyfiken på att köra på frityrolja?

InläggPostat: 23 jun 2010 17:36
av Ducato
Får lägga till på mitt förra inlägg, att 90% av de som kör på matolja gör så här:
Bygger in extra tank för matoljan inkl. kylvatten-värmespiral
Bygger in ett förvärmt dieselfilter som värms med en elektrisk PTC-värmare och bilens kylvatten.
Man startar bilen på Diesel, kör varm motorn och sen slår över till matolja. Då har kylvattnet värmt upp oljan så den är tunnflytande även på vintern.
Några kilometer innan man skall parkera för dagen/natten, slår man tillbaka till diesel och på så sätt förbränns oljan i slangar och insprutningspump, så du startar på ren diesel nästa gång.
Det går att bygga in en extra 3-vägs ventil som snabbspolar systemet med motorn igång på ca. 30 sekunder, om man glömmer att koppla om, eller önskar snabbare tömning av systemet.
Matoljan går då tillbaka till matoljetanken + ev. litet diesel.

Re: Nyfiken på att köra på frityrolja?

InläggPostat: 19 maj 2011 22:01
av PowerMizer
Jag "återfann" denna tråd.
En kompis har köpt en centrifug för oljerening och konverterat bilen enligt ovan. Nu är det ju inte vinter, men det funkar superbra nu i alla fall. Han har monterat en anliggningstermostat till ett 160W-element på dieselfiltret. Sen är det en hel del små rostfria burkar, ventiler och annat. Han hälsade på och när man luktade i avgasningsröret luktade det inte diesel utan flintasteksgrillning! :mrgreen:
Återvinning så det gnäller! 8)

Re: Nyfiken på att köra på frityrolja?

InläggPostat: 19 maj 2011 22:05
av Ducato
Väl, min Fiat Ducato, luktade stekta pannkakor......
Är det skillnad på motor och motor ?

Re: Nyfiken på att köra på frityrolja?

InläggPostat: 19 maj 2011 23:15
av PowerMizer
Ducato skrev:Är det skillnad på motor och motor ?
:lol:
Jag vet inte, men inte luktade det pommes i alla fall! :P
Det verkar vara så att man "mutar in" lite hamburgerhak och sen kommer man över oljan. Här i obygden finns det alltså inte så stort underlag för flera "frityrbilar". Sen kostade centrifugen runt 10' inkl. frekvensriktare. Det betalar sej säkert, men dyrt var det! :shock:

Re: Nyfiken på att köra på frityrolja?

InläggPostat: 20 maj 2011 00:13
av deepforest
Det går att bygga själv, jag tänkte göra det. Man kan köpa delar här: http://www.simplecentrifuge.com/