Nyfiken på att köra på frityrolja?

Ved, pellets, gengas, m.m.

Nyfiken på att köra på frityrolja?

Inläggav Ducato 21 mar 2010 23:56

I och med att detta är ett forum även för miljövänliga bränslen, tycker jag det är liten intresse för att köra på CO2 neutralt bränsle på detta forum.
Många skrattar åt den information som finns att tillgå på internet, men desto flera kör på begagnad matolja i dag.
I Sverige kom detta så smått igång för ca. 5 år sedan, sen har det spridit sig till alla skandinaviska länder, men mest hittar du det i Tyskland, där det finns "veggieoljemackar" för rapsolja till små som stora fordon.

För er som vill veta mera, finns ett bra forum på. http://www.hemmagjordbiodiesel.egetforum.se.
Namnet blev "vilseledande" då nästan alla skippade tanken på att göra biodiesel, då det är mera komplex än vad man tror från början. Merparten av oss kör på uppvärmd renad begagnad frityrolja.
Ett företag i Norge säljer allt man behöver för att både rena oljan och konvertera bilen för detta bränsle.
Ni hittar det på http://www.selkomotor.no

Vetgirig? Svar finns!

mvh
Ducato


3000 mil på renad frityrolja i en Fiat Ducato 2,5l.
Ducato
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 okt 2008 11:43

Re: Nyfiken på att köra på frityrolja?

Inläggav McB 22 mar 2010 08:41

Sommartid visst, men e det inte bökigt på vintern med frysna/tröga bränsleledningar. Tillsätter ni något för att minska undvika sånna problem.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Nyfiken på att köra på frityrolja?

Inläggav Ducato 22 mar 2010 09:02

Nej det är inte så bökigt på vinter'n. När bilen konverteras betyder det att man gör ingrepp som underlättar användandet av oljan. Det betyder igen att oljan värms upp dels med elvärme, dels med motorns kylvatten så att den hålls tunnflytande.
Är det mycket kallt, kan man blanda in diesel i oljan, även andra oljor har varit använda. Sen parkerar man helst bilen i varmgarage för den som har detta.
De som går litet längre använder en dieselvärmare, så är motorn kylvatten genomvarm på morgonen.
Ducato
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 okt 2008 11:43

Re: Nyfiken på att köra på frityrolja?

Inläggav Ducato 23 jun 2010 17:36

Får lägga till på mitt förra inlägg, att 90% av de som kör på matolja gör så här:
Bygger in extra tank för matoljan inkl. kylvatten-värmespiral
Bygger in ett förvärmt dieselfilter som värms med en elektrisk PTC-värmare och bilens kylvatten.
Man startar bilen på Diesel, kör varm motorn och sen slår över till matolja. Då har kylvattnet värmt upp oljan så den är tunnflytande även på vintern.
Några kilometer innan man skall parkera för dagen/natten, slår man tillbaka till diesel och på så sätt förbränns oljan i slangar och insprutningspump, så du startar på ren diesel nästa gång.
Det går att bygga in en extra 3-vägs ventil som snabbspolar systemet med motorn igång på ca. 30 sekunder, om man glömmer att koppla om, eller önskar snabbare tömning av systemet.
Matoljan går då tillbaka till matoljetanken + ev. litet diesel.
Ducato
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 okt 2008 11:43

Re: Nyfiken på att köra på frityrolja?

Inläggav PowerMizer 19 maj 2011 22:01

Jag "återfann" denna tråd.
En kompis har köpt en centrifug för oljerening och konverterat bilen enligt ovan. Nu är det ju inte vinter, men det funkar superbra nu i alla fall. Han har monterat en anliggningstermostat till ett 160W-element på dieselfiltret. Sen är det en hel del små rostfria burkar, ventiler och annat. Han hälsade på och när man luktade i avgasningsröret luktade det inte diesel utan flintasteksgrillning! :mrgreen:
Återvinning så det gnäller! 8)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Nyfiken på att köra på frityrolja?

Inläggav Ducato 19 maj 2011 22:05

Väl, min Fiat Ducato, luktade stekta pannkakor......
Är det skillnad på motor och motor ?
Ducato
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 okt 2008 11:43

Re: Nyfiken på att köra på frityrolja?

Inläggav PowerMizer 19 maj 2011 23:15

Ducato skrev:Är det skillnad på motor och motor ?
:lol:
Jag vet inte, men inte luktade det pommes i alla fall! :P
Det verkar vara så att man "mutar in" lite hamburgerhak och sen kommer man över oljan. Här i obygden finns det alltså inte så stort underlag för flera "frityrbilar". Sen kostade centrifugen runt 10' inkl. frekvensriktare. Det betalar sej säkert, men dyrt var det! :shock:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Nyfiken på att köra på frityrolja?

Inläggav deepforest 20 maj 2011 00:13

Det går att bygga själv, jag tänkte göra det. Man kan köpa delar här: http://www.simplecentrifuge.com/
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland


Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster