mottryck i pellets brännare?!

Ved, pellets, gengas, m.m.

mottryck i pellets brännare?!

Inläggav patrik__88 19 mar 2010 17:41

hej har skaffat en eco tec pelletsbrännare som ja installerat i min jämä nova top panna, men efter lite justering så går brännaren bra och ligger runt 170 grader i rökgas temp, men de säger att de int får vara något mottryck som de i mitt fall är under drift (ca 10-20pa mottryck) de rycker inte in och när pannan är i vilo läge är de drag i stället (10 pa ca) tillräkligt för att tjuv dra in genom fläkten..., i skorstenen är de där emot mycket mer drag än i pannan.... eller är de i skorstenen man ska ha draget och så får de vara som de är i pannan? så ja funderar på hur de ska vara?? hjälp någon??
patrik__88
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 22 sep 2008 13:53

Re: mottryck i pellets brännare?!

Inläggav Karro 19 mar 2010 19:31

Det är ju en rejäl fläkt på den där, så hur ska det kunna bli mottryck. Bara det
är tätt överallt. Glöm nu för all del inte att rengöra brännaren varje månad eller något. När jag bodde i ett hus med en sådan brännare, så var det ingen som berättade något om rengöring, så efter några månader fick den total förstoppning, tvärstopp. För få den att fungera igen var jag tvungen att plocka ner den, plocka den i sina beståndsdelar, så långt det gick, och sedan rengöra den med huggmejsel och slägga. Det var inget finlir, fast den är rejält byggd, så den håller.

Frånsett detta ska det vara en mycket bra pelletsbrännare.
Jag hade dessutom kontakt med en mycket tidig modell, så numera har de nog gjort förbättringar.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: mottryck i pellets brännare?!

Inläggav PowerMizer 19 mar 2010 20:18

Egentligen har jag ju ingen erfarenhet av just Ecotec, så jag borde kanske vara tyst?!

Vi har en Janfire flex-a. När man monterar in en sån ska man mäta undertrycket i pannan. Vår panna har väldigt lite undertryck och det resulterar i att den kan "puffa" vid en kallstart på sommaren t.e.x.... När den väl fått upp drifttemp och muren är varm (eller det är vinter) så går den som tåget och undertrycket är helt okej.

När dom säger att man inte få ha 0 i undertryck eller övertryck när brännaren går så säger man det för att det finns en risk att rökgaser trycks ur pannan och in i pannrummet / huset istället, så det har med personsäkerhet att göra.

På vår skorsten har jag satt ner ett spirorör i rökgången som sticker upp ca 1,5 meter ovanför kronan på skorstenen. Det som händer är att man får ett bättre drag i skorstenen (längre rökgång) och därmed ett högre undertryck.

En annan sak är att du kan ligga lite för lågt med rökgastempen; om du höjer den till ca 190-210 grader så går ju skorstenen varmare vilket ökar draget lite. Ligger man för lågt med rökgastempen så riskerar ju skorstenen att fara illa också, för då torkar den inte upp och kvarvarande fukt frostspränger cementfogar och tegel i övre delen av skorsten. Man rekommenderar minst 85 graders rökgastemp i rökgången 0,5 meter ner under skorstenskronan, om jag minns rätt.. :?

Om inget av detta hjälper så är det nog bara att bita i det sura äpplet och köpa en rökgasfläkt att sätta på skorstenen. Isåfall rekommenderar jag att du köper en motordimmer till den för att ställa ner varvtalet och att du plockar ut en signal från brännaren så att den inte går när brännaren står still.

Hoppas detta är nått som kan hjälpa dej! :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: mottryck i pellets brännare?!

Inläggav Gunnar lindgren 20 mar 2010 21:07

I slutet på 50 talet då man justerade skorstensdraget när vi gick över till oljebrännare ovanför brännaren satt en inspektionslucka Man tände en tändsticka Höll lågan mot luckan och öppnade en liten springa då skulle lågan sugas in
utan att slockna då visste man att skorstens draget var rätt (Aggregatet skulle vara i drift)
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: mottryck i pellets brännare?!

Inläggav patrik__88 22 mar 2010 15:19

brännaren vi har är av undematad typ, om de har betydelse för bak brand och så... men när den står i vila så är de ca 0,5 vp i undertryck men när maskineriet går så blir de 1,5 vp i övertryck istället... skorstenen är av stål med rejält drag...och pga av draget då pannan står still så slocknar inte lågan, men den är int lika intensiv som under drift, när bränslet brunnit undan (under luft hålen i brännar huvet) så slocknar lågan... tempraturen efter pannan är ca 215 grader nu... och inga problem med start, mer än när de är helt nystart med ej tidigare brännt bränsle som de4 kan rycka in lite men de är einda gången trots övertrycket under drift...
patrik__88
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 22 sep 2008 13:53

Re: mottryck i pellets brännare?!

Inläggav PowerMizer 22 mar 2010 15:34

Jag tror att du bör kontakta en auktoriserad serviceman för att bolla frågorna med honom. Jag tycker det låter vansinnigt med övertryck under drift.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: mottryck i pellets brännare?!

Inläggav Karro 22 mar 2010 16:18

Den är handboken hittade jag på nätet ÅterFörsäljar Manual för 3006, om det nu stämmer in på din brännare.
Men där hittade jag i alla fall följande
• Pannans undertryck? (ska vara dokumenterat vid igångkörningen).
o Undertrycket i pannan ska vara kontrollerat. Det bör ligga mellan 10-15 Pa.
För att få ett kontrollerat undertryck måste man använda draglucka eller styrd
rökgasfläkt. I en panna utan kontrollerat undertryck kommer förbränningen
att variera kraftigt med trycket. Vid lågt undertryck (nolltryck) är risken stor
för bakåtrök, överfylld kopp, igensotad optovakt mm. Vid högt undertryck
ligger förbränningsbädden i koppen för lågt (på lång sikt kan det ge problem
med koksning i genomföringen), tändningsproblem (för lite material, se
nedan), dålig verkningsgrad (värmen sugs ut) mm. På en del pannor kan man
behöva plocka ut konvektionsdelar för att balansen ska bli bra.

Men den där brännaren verkar ha så många inställningar att det nog behövs serviceman för att fixa det det där. Om du nu inte har en äldre modell, som jag hade, som knappt hade några inställningsmöjligheter alls. Det där äldre styrsystemet på den svor jag ve och förbannelse över, för det var *kasst*, på gränsen till hopplöst.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland


Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster