Har dom grund för sina påståenden?

Ved, pellets, gengas, m.m.

Har dom grund för sina påståenden?

Inläggav McB 11 mar 2010 12:01

Känns som fundamentalister mot eldning.
http://www.friskluftnu.se/
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Har dom grund för sina påståenden?

Inläggav Fritte 11 mar 2010 12:58

Nu har jag inte läst så noga på deras sida. Men det första jag läste var att dom är emot småskalig eldning i tätbebyggda områden.
Jag tror inte luften i den stad där alla husen eldade med ved skulle vara särskilt ren och fin. Så en poäng har dom nog.
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: Har dom grund för sina påståenden?

Inläggav Karro 11 mar 2010 13:37

Gud så tramsigt och så egoistiskt.
Låt personer med sådana idéer bo (frysa) i ett Norrländskt torp ett år utan ved och på garantipensionen eller socialbidrag, och sedan kan de komma tillbaka och uttala sig. Oj, kan det bli så kallt? Oj, han frös ihjäl? Men han dog i alla fall inte av lungcancer!
Verkligheten kan vara ganska uppfriskande för ens idéer.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Har dom grund för sina påståenden?

Inläggav Karro 11 mar 2010 13:51

Fast det skulle göra att "hembränning" skulle få en helt ny innebörd här i Norrland, genom en vitt utbredd civil olydnad.
:lol:
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Har dom grund för sina påståenden?

Inläggav deepforest 11 mar 2010 14:25

Ved Al qaida?
VET DU!

att alla dessa "problem" med utsläpp från ved sker i alla fall genom förruttnelse om vi inte eldar veden.
Och dessa ämnen binds i träden när de växer. Kretslopp kallas det :roll:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Har dom grund för sina påståenden?

Inläggav McB 11 mar 2010 18:51

Det mesta dom hugger på är dålig eldning med ofullständig förbränning, felaktigt eldad/inställd braskamin och gamla pannor som eldas fel med tveksam verkningsgrad.

Det finns 2 tillfällen jag kan få en otrevlig rök:
1. När jag tänder pannan och slarvar med tjockleken på tändveden.
2. Det blir ett vedhäng i pannan som jag inte uppmärksammar trots att det voffar som en mastiff i skorstenen.

I övrigt har jag en 2 till 3 meter lång vit nästan genomskinlig rökstrimma(= mest vattenånga).

Dom som ryker mest i mitt villaområde är braskaminer med halvsur ved och ovana operatörer som inte har pejl på läget.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Har dom grund för sina påståenden?

Inläggav McB 11 mar 2010 19:43

Nu har jag tänt miljöboven :lol:
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Har dom grund för sina påståenden?

Inläggav PowerMizer 11 mar 2010 21:25

Vilka himla troll!! :evil:

Har dom inget bättre att bry sina fjoll-huvuden med????

Jag finner inte ord! Lika vansinnigt som att djur-talibaner släpper ut minkar och sånt! Jag säger då det... Väx upp, raka er och skaffa ett jobb för 17 gubbar!

Varför inte satsa energin på utslagna, trafficing, barnprostitution, brottsoffer, trasiga familjer, handikappade eller nått liknande? Man blir ju trött.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Har dom grund för sina påståenden?

Inläggav RÖD@nörd 12 mar 2010 03:59

Jag bläddrade runt på sajten men kunde inte hitta ett enda namn på någon i nätverket. Inte ens en ansvarig utgivare.


Själv är jag positiv till småskalig vedeldning men som så ofta är det några få som förstör för flertalet.

Viktigt vid vedeldning är:

¤ Rätt utrustning

¤ Erforderliga kunskaper

¤ Torr ved


Nödgas man vedelda i en kombipanna är det viktigt att fyrhöjden (som i detta fallet ger rökgastemperaturen) regleras med spjället samtidigt som dragluckan (primärluften) alltid hålles fullt öppen. Även (rosett-) ventilen på påfyllningsluckan (sekundärluft) ska vara öppen. Då får man det minst dåliga resultatet.

Det blev mina erfarenheter innan jag skaffade en Kenjon FU 25 förugn 1996.

Med förugnen blev resultatet långt mycket bättre. En förbränningstemperatur runt 1000 grader gör att röken i de flesta fall försvinner helt samtidigt som vedförbrukningen minskade drastiskt. Rökgastemperaturen som tiden innan förugnen ibland lätt kunde rusa iväg till 600 grader, oftast 400 - 500 grader, nu ligger konstant runt 250 grader. Det blir även mindre askmängd och dessutom mycket mindre sot i skorstenspipan än tidigare.

Möjligtvis kan mitt vedeldande störa lite när jag sågar och hugger ved men det luktar inte längre.

Luktar gör det däremot från ett hus en bit bort från mig där de också vedeldar ibland men det känns bara hos mig vid nord- eller nordvästlig vind. Är jag ute just då kan det vara lite irriterande men jag klagar inte.

Hur det förhåller sig vid eldning i s.k. "braskaminer" vet jag inte riktigt. Kanske är det i det fallet svårare att få en tillräckligt hög förbränningstemperatur?


Kanske mer information som kan leda till bättre vedeldning i småhus kunde få tyst på dessa mystiska "troll".

Det tror jag vi vedeldare tillsammans skulle tjäna på. :)
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Har dom grund för sina påståenden?

Inläggav Karro 12 mar 2010 05:42

Kan man reglera med spjället? Det visste jag inte. Hur gör man?
Ska jag strypa spjället tills.... ja tills vaddå?
Det varierar ju också på utomhustemperatur och vindförhållanden. Skulle nästan behövas automatreglering av spjället då.
Spelar det verkligen någon roll om man ändrar luftmängden genom att strypa luftintaget, eller att strypa spjället?

En sak som vedböcker säger är att man ska ge mycket sekundärluft, alltså med rosetten om man har en sådan. Detta för att förbränna tjärgaserna, som annars går upp oförbrända i skorstenen.

Ett alternativ här är att ha fläktstyrning. Många moderna pannor har ju det.
Jag har ibland tänkt på att sätta en fläkt på luftintaget för att få riktigt sprutt på elden i början, för där är det ofta att det krånglar, Sedan när veden brunnnit ner och ligger och glöder med hög temperatur, behöver man inte då ändra luftmängden igen?

En elektronisk styrning av luftmängden tycker jag vore det bästa, men finns det ens sådana saker? Måste man "uppfinna" allt själv? Detta även om man behöver återuppfinna hjulet.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Har dom grund för sina påståenden?

Inläggav RÖD@nörd 12 mar 2010 06:30

Det låter som du vedeldar i en kombipanna? :roll:

"Ska jag strypa spjället tills.... ja tills vaddå?"

Tills dess du erhåller en godtagbar rökgastemperatur.


"Det varierar ju också på utomhustemperatur och vindförhållanden."

Stämmer bra! Det är ett pass.... Med förugn blir det bättre på alla sätt. :wink:


"Spelar det verkligen någon roll om man ändrar luftmängden genom att strypa luftintaget, eller att strypa spjället?"

Ja, det gör det. När du stryper luftintaget så stryper du även syretillförseln vilket gör förbränningen ofullständig. Det börjar lukta pyton i omgivningen. :x

Stryper du istället spjället har du fortfarande full syretillförsel men dämpar fyrens intensitet (sänker fyrhöjden) och därmed också rökgastemperaturen. :)

OBS! Det här inga nya tekniska rön. Snarare erfarenheter som är flera hundra år gamla....

Prova dig fram.

Lycka till! :P
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Har dom grund för sina påståenden?

Inläggav McB 12 mar 2010 11:21

Elektroniskt styrd luft jagar jag ideer på?
Reglering utifrån lambdasond och förbränningstemp (ska vara mellan 950 och 1080 grader).
Jag eldar i en panna med omvänd förbränning men saknar en aktiv styrning under eldningsförloppet.

http://www.afabinfo.com/aldehydforbranning.asp info finns i massor på denna sida.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Har dom grund för sina påståenden?

Inläggav Karro 12 mar 2010 11:43

RÖD@nörd skrev:Det låter som du vedeldar i en kombipanna?

Jo. Jag trodde den var skit, för att det var en kombipanna. Men så bodde jag ett tag i ett hus som hade en bra mycket sämre kombipanna (CTC), så nu tycker jag att den jag har fungerar ganska bra. Den mår bättre ju torrare ved man har.

Jag kunde hålla värmen i husen med -38 utomhus utan större problem, så pannan får nog anses fungera tillfredställande. Pannan kallas "Kramfors-pannan", i alla fall av sotaren. Jag behöver inte ens elda så många gånger, i stark kyla, som många andra. Så kanske huset och pannan är förtrollade?

Fast det hindrar inte att elektronisk styrning och optimering skulle kunna göra underverk. Nu ställer jag in förbränningen på ett sorts genomsnitt, för att minska springet ner i källaren.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Har dom grund för sina påståenden?

Inläggav Jernet 12 mar 2010 11:57

Just kunskap om vedeldning är nyckelordet.
Vi har en gammal braskamin sedan 1990 då huset var byggt, en contura 350 som man får sprängelda i om det är riktigt kallt ute.
Den är nog byggd mest för trivseleldning skulle jag tro.
Till nästa vinter kommer denna att bli utbytt mot en Handöl sofiero med täljsten.
Var och kollade lite braskaminer tidigare i vintras och dom brinner ju med helt andra förutsättningar än vår gamla kamin.
Jernet
 

Re: Har dom grund för sina påståenden?

Inläggav Göran.W 23 mar 2010 00:40

Denna hetsjakt vissa håller på med mot ved eldning är patetisk.
Rätt eldat i en bra kamin eller panna = noll utsläpp och inga lukt problem att tala om.
Tyvärr så många som eldar i framförallt städerna har inte en anning om hur man eldar utan skapar enorma problem för grannarna och miljön med sin miljö vidriga eldning med sur ved och strypat spjäl så det pyr eldas.
Det är inte ved eldningen som ska jagas utan dom som inte har en anning om hur man eldar.

"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla


Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

cron