Nya försök är gjorda, gasverket exploderade inte den här gången heller
Test med en bit koppartråd in i luftmunstycket
- Koppartråden.jpg (25.73 KB) Visad 17779 gånger
Den smälte rätt omgående så temperaturen har varit uppe på minst +1083 grader
fast det följer med en del tjära ändå...hmm
Testade gasgeneratorn på maxeffekt, ingen "fis-körning" med andra ord
Får vara ett test på hur de olika materialen klarar i sig i hettan.
Gasen gick redan att tända efter 2-3 minuters uppvärmning.
Nya varmvattensberedaren
- Varmvattensberedare No1.jpg (128.94 KB) Visad 17740 gånger
Färgen på gaslågan var bättre idag, inte den sotgula som var i det förra inlägget.
Fick ha några plåtar som vindskydd för av någon outgrundlig anledning så måste
det blåsa varje gång man testkör gasverket.
- Varmvattensberedare No2.jpg (108.46 KB) Visad 17745 gånger
Gaslågan gick att få ca 1-1,2m lång de korta tillfällen det var vindstilla
men jag märkte också att det går åt bränsle i rasande takt då man bränner på för fullt.
Med 10kW el så måste "ineffekten" i gengasmotorn vara på typ 40-50kW
verkningsgraden i motorn blir kanske 25%, så 50kW i värme motsvarar en större panna.
Kökspannan som värmer huset är endast på 17kW och det räcker.
Saker som måste åtgärdas är:
Montera ett metallnät "puts-nät" i bränslemagasinet så träbitarna (bränslet) inte ligger emot
plåten, kondensvattnet rinner tillbaka på trät!
Det borde rinna ner i "slasktratten" den del i gasverket som samlar upp kondensatet.
Montera fläktar utvändigt så temperaturen hålls nere så kondenserar det ännu bättre.
Testade att öppna luckan till bränslemagasinet med gasverket på reducerad effekt men det kom inte upp
någon eldsflamma alls, annars får man slänga ner en brinnande tändsticka och elda upp eventuell gas
utan det så kan man slippa att gå till frisören på ett tag om man tittar för djupt ner i bränslemagasinet
ifall gasen tänder till med ett WOOF
Det kom bara "skunkluktande" lätt gulbrun-aktig rök ur bränslemagasinet - luktade rätt skarpt!
Det kondenserade en hel del vätska på locket också.
Ska nog testa med att lägga in eldfast tegel där luftmunstyckena är för att förhoppningsvis
kunna höja temperaturen lite till så att tjärmolekylerna "crackas" (jmf oljeraffinaderi) till
andra lättare ämnen. Finns nog ett antal "kolatomer i serie" i tjära.
Blir mer inspirerad av att hålla med gasverket nu när man gör framsteg med bygget
och som samtidigt fungerar någorlunda bra.
Det tidigaste bilderna jag har av bygget är från tiden före jul 2004 ( ! ) så nog har det tagit
tid att samla material (läs: skrot).
På vintrarna har det i regel inte hänt något med bygget, svetsningsarbeten måste ske utomhus.
Har för övrigt endast använt pinnsvets till bygget, även till tunnplåten (1mm) till bränslemagasinet
det var inte det lättaste men med lite övning och några oundvikliga "FRRRRT" (ljudet då man bränner hål i tunnplåten)
(några "f*n" tillkommer också
).
Men med tillräckligt mycket övning och rätt ström till 1,6mm elektroden så!!!!
Fortsättning följer....