Träkolstillverkning

Ved, pellets, gengas, m.m.

Re: Träkolstillverkning

Inläggav Jonas L 18 maj 2011 21:11

Imponerande!

Ska man inte ha något runt cellplasten? Jag tolkade beskrivningen på wikipedia som att man skulle pensla på något?
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: Träkolstillverkning

Inläggav Emil 18 maj 2011 21:56

Tror att en del har använt någon form av gips, då kan man
få en finare yta än vad "rå" frigolit kan ge.

Utan någon ytterligare behandling så är ytan ok för att vara hemmagjord gjutning.


Lost foam - gjutning används även industriellt

http://en.wikipedia.org/wiki/Saturn_I4_engine

Bygga en hel bilmotor själv är nog något att bita i men skulle vara
kul att bygga (gjuta) något mindre motorblock (typ modellmotor)

Nåt sånt här skulle vara grymt att få ihop:
http://www.youtube.com/watch?v=GGXHMAic2O4&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=zPdnKbIC ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=jg0k7zDs ... ature=fvwp
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Träkolstillverkning

Inläggav McB 19 maj 2011 11:30

Skulle vara kul att prova på jobbet, största teoretiska gjutvikt skulle vara runt 2000kg men mest praktiskt stannar det nog vid 200-250kg i en tappning.
Ska se om det finns kvar någon gammal formsand från järngjutartiden, annars kanske det funkar med zirkonsand som vi tätar ugnar med.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Träkolstillverkning

Inläggav Emil 18 jun 2011 18:43

Liten uppdatering av gasverksprojektet.

Tomt gasverk.jpg
Gasverket inuti när det är tomt.
Tomt gasverk.jpg (99.33 KB) Visad 7805 gånger


Hållaren eller "trefoten" till rosten.

Trefot till rosten.jpg
Trefot till rosten.jpg (132.08 KB) Visad 7791 gånger


Trefoten på plats i gasverket, denna håller rosten på plats.
Trefoten på plats.jpg
Trefoten på plats.jpg (114.07 KB) Visad 7797 gånger


Rosten på plats, gjord av gjutjärn men som troligtvis är för klen
godstjockleken är 5mm. Den här delen lever ett hårt liv för den utsätts
för höga temperaturer ( ca 800 grader ).
Borrning i gjutjärn sliter mycket på borren, eggen blir fort slö
så en borrslip är bra att ha :!:

Rosten på plats.jpg
Rosten på plats.jpg (120.21 KB) Visad 7796 gånger


Gasverket fodrad med eldfast tegel som så småningom ska kapas till rätt längd
vilket blir ca 160mm som är avståndet från härdens strypring till rosten
det är storleken på reduktionszonen där koldioxid reduceras till koloxid
som i sin tur utgör bränslet till motorn.

En viss mängd fukt som passerar härden är bra för då får man ett tillskott
av väte som har högt energiinnehåll, vattenångan omvandlas till väte av
den höga temperaturen ( 800-1000grader ) i härden, tillskottet av väte märks
då gasflammans färg blir lite åt det röd-violetta hållet.

Eldfast tegel.jpg
Eldfast tegel.jpg (123.15 KB) Visad 7797 gånger


Här sitter strypringen till härden, nu är denna på tok för stor till den
motor jag kommer att använda, 60-70mm har jag planerat till 1,8 liters motorn.

Det går alltid att förstora hålet om det är för litet
men det är bättre att det är för litet än för stort för annars får man
problem med tjärhaltig gas vilket motorn inte är så förtjust i.
100-110mm diameter passar nog bättre för 5-6 liters V8:or.

Idealet vore en variabel strypring, ungefär som bländaren i en kamera
som gör att man kan ändra diametern allt eftersom belastningen (gasbehovet)
på motorn ökar.

Härdringen.jpg
Härdringen.jpg (121.75 KB) Visad 7794 gånger
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Träkolstillverkning

Inläggav Emil 18 jun 2011 19:10

Uppdatering del 2

Fick luftmunstyckena gjorda idag, borrade 6st hål med
hålsågen så borrmaskinen fick jobba ordentligt :wink:
Började lukta varm lack ur borrmaskinen så då var det bara
att låta den gå obelastad ett tag så kylfläkten fick blåsa
ur värmen i motorn. Fick ta några små pauser mellan borrandet
för att inte paja maskinen totalt.

Luftmunstyckena är gjorda av M20 gängstång, billigast möjliga.
Borrade en bit (ca 20mm) med 7mm samt resten med 10mm,
luftmunstyckena måste vara anpassade till den motor man
har tänkt använda. Läste någonstans att den inströmmande
luften ska hålla en hastighet på 30-40m/s.
Svetsade dit 6st M20 muttrar på utsidan där luftmunstyckena
skruvas fast.

Avståndet (höjden) mellan strypringen och luftmunstyckena är ca 100mm
vilket jag hoppas blir bra.

Luftmunstycken.jpg
Luftmunstycken.jpg (126.21 KB) Visad 7775 gånger


Satte dit svetselektroder som symboliserar luftströmmarna
från munstyckena.

Luftströmmarna.jpg
Luftströmmarna.jpg (132.4 KB) Visad 7778 gånger


Så nu ska man fixa till startfläkten och "omröraren" till rosten
sen skulle man kunna provköra gasverket men med minimalt
bränslemagasin och se om det blir några "WOOF"
som det vart förra sommaren då locket lättade och träkolet (glödande)
flög upp till uthusets nockhöjd ( 4-5m kanske ) :mrgreen:
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Träkolstillverkning

Inläggav Göran 18 jun 2011 20:30

Imponerande grejer du håller på med! Intressant!
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4424
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Träkolstillverkning

Inläggav RÖD@nörd 18 jun 2011 23:05

Jag har en komplett startfläkt till gengasaggregat om du är intresserad. Det är 6 Volt som bilarna var på den tiden...

Har också mycket generatorer av alla möjliga sorter och slag. Både lik- och växelström och med olika spänningar. Vet inte var du bor men jag tror inte det är jättelångt bort från mig...
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1705
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Träkolstillverkning

Inläggav RÖD@nörd 06 jul 2011 18:10

Hej Emil!

Har tagit hem gengasfläkten nu. Den ligger i bilen och jag ska kolla lite närmare på den i kväll. Såg det satt en dataskylt på elmotorn. Verkar annars vara en högtrycksfläkt med utpräglad utloppsspiral. Hela fläkten väger c:a 5 kilo och det är rätt stor motor tillsammans med fläktdel i gjutjärn.

Om några veckor är det Motorns Dag i Målilla. Vanan trogen ämnar jag fara dit. Jag kan ta med grejer om du är intresserad av något.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1705
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Träkolstillverkning

Inläggav Emil 06 jul 2011 21:39

24volt är igång igen, undrade vad som hade hänt med forumet för inget hände
vart bara något felmeddelande men jag fick förklaringen till det efteråt.

Nu till det väsentliga.......nämligen gasverksbygget!

Gengasfläkt ja, tror inte att jag har sett någon "äkta" från den tiden då det begav sig.
Antar att den suger gas ur "gasverket", den måste vara värmetålig då.
Alla moderna fläktar är oftast gjorda av plast så de tål inte 400 grader varm gas :(


Liten uppdatering av projektet.

Har svetsat ihop ett litet bränslemagasin till gasverket. Stålskalan är 1m lång på bilden.
Kärlet för kondensvattnet ("fenolsoppan") tittar fram på höger sida

Gasverket.jpg
Gasverket.jpg (55.27 KB) Visad 7621 gånger


Skyddsgasen till mig:en var dessvärre slut så det fick bli pinnsvetsning i 1mm stålplåt vilket
inte var det allra lättaste men det gick skapligt efter ha provat olika svetsströmmar.
Visst "några" hål vart det i plåten innan man lärde sig :mrgreen:

Svetspinnarna var gamla basiska 1,6mm från Hägglunds, någon typ jag inte kommer ihåg just nu.
Esab:s OK 43.32 1,6mm (rutil) fungerar riktigt bra i tunnplåt också, de är lätta och tända också!

Provade även med två parallellkopplade glödlampor på 25V 20A i serie med minuspolen på svetsen
som strömbegränsare. Vart som en liten "strömkick" i starten då glödtrådarnas resistans är
lägre vid kallt tillstånd än varmt, sen sjönk svetsströmmen till ett lägre värde.
Fastnar "pinnen" så lyser lamporna för fullt :D
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Träkolstillverkning

Inläggav RÖD@nörd 06 jul 2011 23:41

Förr svetsades ofta oljetankarna för hus och villor med just rutilelektroder och växelström eller likström minuspol och det var ofta tunnare material sådär 3-4 mm plåt.

En gång för länge sedan köpte jag några kartonger svetselektroder på Stena Metall som kommit från ett varv. De elektroderna är nästan slut nu men de har varit väldigt bra och beteckningen på dem är ESAB 50.10 riktigt vad de är bra för vet jag inte men jag tror de svetsat fartygsplåt med dem. De går att svetsa både plus och minus men jag brukar använda minuspolen på svetspinnen och tycker det känns bäst.

Det kom en kille och besökte mig i kväll och jag får eventuellt åka med honom till Målilla och Motorns Dag men det hindrar inte att jag kan ta med någon mindre pryl som t.ex. gengasfläkten.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1705
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Träkolstillverkning

Inläggav RÖD@nörd 11 jul 2011 18:48

Hej Emil!

Precis nu har jag gjort en liten del av min läxa. Gengasfläkten har fått en mindre rengöring, översyn och kontroll. Den funkar fint och tar 6 Volt, 12 Ampere vid full effekt och 10 Ampere i tomgång (när spjället är stängt). Först fick jag inte igång den, jag är van vid att fordonselektriska prylar har minuspol i gods men så var fallet inte här. Minus var på en separat plint inne i motorhuset. Kanske för att motorn är av ASEA:s dåvarande tillverkning som bara i undantagsfall rörde motorfordon.

Gengasfläkten kostar 300 kronor och jag tar med den till Motorns Dag i början av augusti om du vill ha den. Att skicka den till dig skulle säkert kosta ett par hundra till...

Här är några bilder....

P7110732.JPG
P7110732.JPG (49.48 KB) Visad 7553 gånger


P7110729.JPG
P7110729.JPG (36.88 KB) Visad 7557 gånger


P7110717.JPG
Han hette Bror Färe och kallade sig själv "Kungen av Armaturien". Jag tror Färes industri var ett gjuteri som i huvudsak tillverkade rödgods för VVS på 30, 40 och 50-talet. Har för mig gjuteriet fanns någonstans i västra Småland...
P7110717.JPG (51.17 KB) Visad 7546 gånger


P7110723.JPG
Batteriladdaren har jag gjort själv när jag var i artonårsåldern och skulle börja med bilar. Då kunde det fortfarande vara ekonomiskt lönande att egentillverka något. Själv tranformatorn skickade jag efter från Clas Olson och likriktaren är en vanlig brygga gjord på bildioder. Amperemätaren är från Kina och köptes där av en kompis till mig som då var till sjöss. Han gick helt enkelt in i en "vanlig" elaffär där och pekade på mätaren som han ville ha som souvernir därifrån. Det var på Maos tid och efter kulturrevolutionen....

Instrumentet kommer från Bernt's och är en gammal amerikansk grunka i äkta krom....
P7110723.JPG (43.76 KB) Visad 7539 gånger
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1705
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Träkolstillverkning

Inläggav McB 22 jul 2011 12:00

Fläkten påminner om en halv turbo :D
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Träkolstillverkning

Inläggav Emil 11 aug 2011 14:57

Ett paket har anlänt från fläktleverantören :D

paket.jpg
paket.jpg (46.63 KB) Visad 7352 gånger


Bilder på fläkten finns ju redan så det blir inga nya nu.

Provkörde fläkten med 4 Volt och den fungerar riktigt bra
Blåser på bra med luft redan vid 4 Volt så den lär starta
gasverket utan några som helst problem.

Fläkten är något större än en personbilsturbo.

Kvar att göra är fästen till bränslemagasinet och packningen
till den samma, sen kan fylla härden i gasverket med träkol och
resten med ved i kubbform ca 50 x 50 x 50mm stora kubb eller något mindre.
Sen blir det en historisk dag när gasgeneratorn vaknar till liv :D

Bygget har knapp kostat något, det mesta har varit diverse skrot som man
har samlat på sig, ska göra en liten sammanfattning senare.
M20 muttrarna, M20 gängstång (luftmunstycken), glasfiberpackningen (garn),
kap & slipskivor och svetselektroder är det som är nytt.

Gasblandaren är av aluminiumskrot som jag smälte ner.
2st axeltappar är också köpta, ska svetsa ihop en ram till "gaskraftverket" så
allt kommer att stå på hjul så att det blir lätt att förflytta.
Totalvikten kanske hamnar på 2-300kg men det är bara en gissning.

Lite övrigt:
På motorns dag i Målilla så var en som visade olika hembyggda stirlingmotorer, allt
ifrån ölburksvarianten till en på 2hk. Har inte tänkt på att det går bra
att fylla en stirlingmotor med alldeles vanlig luft, alltid trott att det måste
helium men så är inte fallet! Så det kan bli ett nytt till projekt till "att göra"-listan.

Skulle ha hämtat fläkten i Målilla (Motorns dag) men det vart
ändrade planer så vi kom inte iväg förrän på söndagen, men det
var regn så det vart inga bilder tagna där nere.

(Piss)-Vädret då vi var halvvägs till Målilla:

Söndag 7 Aug.jpg
Söndag 7 Aug.jpg (53.18 KB) Visad 7358 gånger
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Träkolstillverkning

Inläggav patrik__88 27 aug 2011 11:41

hej har en liten fundering över vad man behöver göra med en bensin motor för att kunna köra den på gengas?
patrik__88
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 22 sep 2008 13:53

Re: Träkolstillverkning

Inläggav smidy 27 aug 2011 12:25

byta förgasare/insprutning mot gasblandare, mkt enkelt, enklaste varianten består av två kulventiler (vvs).
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

FöregåendeNästa

Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron