Träkolstillverkning

Ved, pellets, gengas, m.m.

Re: Träkolstillverkning

Inläggav PowerMizer 13 aug 2010 18:34

Emil skrev:En automatiserad gasblandare ska vi (2 pers) försöka få ihop också, troligvis
med hjälp av servon till RC-modeller som styr gasspjäll och sekundärluft.
En PIC-processor ska användas till det.

Hur regler-algoritmen kommer att se ut är ännu oklart men det funderas det på.
Kommer att använda lamdbasondens signal i alla fall.
Då är det bara för mej att "sitta ner i bussen" och vänta tills din styrning funkar klockrent! :P
Nej, inte riktigt så, men det låter väldigt intressant med ditt nya projekt då det är helt parallellt med mitt. Vi jagar samma mål. :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3800
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Träkolstillverkning

Inläggav Emil 16 aug 2010 21:30

Det är väl ett "litet" tag kvar tills det blir test med gasblandare.
Blir manuell gasblandning först.

Ska testa med en liten 28V 55A generator först, den lär motorn
orka med. Sen får man väl se om aptiten växer.....
Fanns 10kVA 1500rpm generator till salu på blocket för 1500kr
men den var lite för långt bort samt att den var på 127 / 220V
ingen 380V tyvärr.

Den lilla 2hk B&S motorn jag provade med har för dålig sugförmåga
vilket medförde dålig värme i gasverket, som i sin tur gav gas av
dålig kvalité.

Bilmotor är bättre, får elstart, tryckoljesmörjning, längre livslängd.
Tyngre blir den oxo :wink: märks när man ska förflytta den.

--------------------------------------------------------------------------------

Hittade lite uppgifter om energiinnehåll i träkol.
Okänt är då vad det är gjort av för träslag.

1000kg träkol ger ca 8,33 MWh energi.

De dryga 10kg träkol jag får ur "kolgrytan" ger ca 87,5kWh
är 8750W i tio timmar.......fast motorns verkningsgrad
sänker det till kanske 2-3kW uteffekt i 10timmar då.
12V 166A i tio timmar... :D


Fick hjälp med blästring av den blivande gasmotorn
såg riktigt fin ut efter blästringen (Tack för hjälpen!)
Förvarade motorn i en stor och tät plastpåse över natten
Jäkla rost!, allt det svarta hade kommit under natten!

Snabbrostande motor efter en natt_.jpg
All rost hade kommit under en natt!
Snabbrostande motor efter en natt_.jpg (102.07 KB) Visad 6147 gånger


Ska ni blästra gjutjärn se till att behandla ytan med en gång!
Med färg eller olja t.ex.
Delar av stålplåt ( ventilkåpa/oljetråg ) hade inte hänt
något med, de var fina, ingen rost alls.

Har fått på grundfärg på motorn nu, blir nog ett lager till i morgon.
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Träkolstillverkning

Inläggav Emil 17 aug 2010 17:15

Lite info om träkol, boken var från 1911 så språket är lite annorlunda.

Träkol.jpg
Träkol.jpg (73.84 KB) Visad 6109 gånger
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Träkolstillverkning

Inläggav kolsven 09 nov 2010 17:49

Hej
Hoppas det är Emil som får detta mail - jag har försökt tidigare men då for det sin egen väg.
Jag har studerat Din text och framför allt bilderna och nu ska det byggas kolmila av en trekubiks farmartank och enligt Din idé.
Men ett par undringar; Du har två tremeters rör för gasen. Är det för att kyla den och få tjäran att kondensera bättre eller .??I skarven där tjära mm läcker ut tänkte jag sätta en avtappningskran men det kanske bara komplicerar bygget. Åsså ev korta in gasledningen något/avsevärt!.
Kommer att roa Dig och flera med några bilder under arbetets gång, oklart när. Saker har en särdeles förmåga att dra ut på tiden och just nu drar snöstormen in över Rupstjärn.
Glad om jag får höra av Dig
Med vänlig hälsning Sven G alias Kolsven
kolsven
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 nov 2010 10:37

Re: Träkolstillverkning

Inläggav Emil 09 nov 2010 21:22

Visst fler som ska göra träkol :!: , kul! :D

Jo, rören är till för att kyla gasen, hade dem till hands när jag testade första gången.
sen skulle det inte kosta för mycket heller.

Någon form av kylning är mer eller mindre ett måste för röken som kommer ut
är vit och tjock, mättad med vattenånga så gasen är i början omöjlig att få brinna

Min kolgryta tar ca 1,5-2timmar på sig innan gasen är brännbar, allt eftersom veden
kolar så brinner den bättre, till slut så brinner den för bra :mrgreen:
Temperaturen i grytan har en förmåga att skena iväg på slutet.

Skulle jag bygga en "kolgryta" från början så skulle jag ha haft en cylindrisk tank stående med en
kona nedåt där man tappar av tjäran. Sen eldar man runt om tanken utom i botten (den koniska delen)
så tjäran som bildas rinner ner och kan tappas av. Gasen kan tas ut via ett rör på sidan av tanken.

Den bildade (pyrolys) gasen skulle då brännas i ett (eller flera ) "badrings-formade" rör som
sitter runt tanken med ett antal hål så gasen kan "pysa ut" och brinna och få så jämn värme
som möjligt i tanken.

Sen kan det vara bra med två kranar där man kan styra mängden gas till brännaren
eller att släppa ut gasen i fria luften genom ett annat rör, typ en "T-koppling".
Ifall det skulle bli för varmt i tanken med gaseldningen.

Som min befintliga kolgryta är så kommer nog bara del tjära ut, kondenserar på locket
och så droppar den ner på veden så den förångas och så är karusellen igång......

Själva tanken behöver inte vara extremt tät men det är mest för arbetsmiljön för den som
är "kolare" för röken ÄR irriterande :D
Så länge som det pyser ut rök i skarvar m.m. så är det övertryck i "systemet" och då lär
knappast luft komma in.

Som jag har skrivit förut så sparar man massor av bränsle genom att elda den bildade gasen
blir nästan så att den sköter sig själv.

Blir intressant att se ditt bygge Kolsven, hoppas att du har en bit till närmast granne för en del
rök blir det :mrgreen:

Se till att du har en tillräckligt stor tank för kondensatet (den bruna vätskan), kommer det
ut på t.ex. gräsmattan så växer det ingenting där på 2-3 mån, tror att det finns ättika i vätskan.
(ogräsättika finns ju att köpa !)
Blir ca 10 liter brun vätska per 50 liter torr ved (torkat i vedbon i 2år)
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Träkolstillverkning

Inläggav kolsven 20 nov 2010 22:26

Hej

Satt och funderade över kolmonoxid (koloxid) och dess farlighet. Googlade "koloxidförgiftning" och hej vad många svar. Läste flera inlägg och bestämde mig omedelbart att aldrig utsätta mig för vare sig röken (som ju säkert också innehåller koloxid!) eller den smak och luktlösa gasen; också med tanke på bestående skador och enligt vissa, förkortat liv.
Hädanefter vistas alla kolare i lovart!!!!!!!!!! :cry: "Gack Du och gör sammalunda" som det står i Bibeln
Med vänlig hälsning
Sven G alias Kolsven
kolsven
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 nov 2010 10:37

Re: Träkolstillverkning

Inläggav Emil 19 dec 2010 14:14

Inhandlade en "liten" (48kg) asynkronmotor 7,5kW för 250kr på en loppmarknad.
Kunde inte låta bli för det priset, locket till kopplingdosan saknas men annars är den ok.
Fixa till en alu-plåt som lock och en packning ska inte vara så svårt.
Köra den som asynkrongenerator till gasverket....

3fas 10hp.jpg
3fas 10hp.jpg (103.29 KB) Visad 5763 gånger


märkskylt.jpg
märkskylt.jpg (56.75 KB) Visad 5763 gånger


Återstår att hitta passande kondensatorer för att alstra reaktiva effekten för magnetiseringen...

Sen är det lite jobb att få dit den till "gasmotorn" och testa......elpatronen som belastning :D
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Träkolstillverkning

Inläggav Emil 13 maj 2011 22:06

Dags för en liten uppdatering av gasverksbygget.

Några bilder på gasblandaren till 1,8L VW-motorn (årsmodell 1990).
Motorn gav 90hk med bensin så 45hk med gengas i bästa fall.
Fast max effektuttag från motorn har jag tänkt mig kring 15hk.
gasblandare1.jpg
gasblandare1.jpg (130.26 KB) Visad 5577 gånger


Gasblandaren uppifrån med spjället stängt.
gasblandare_uppifrån.jpg
gasblandare_uppifrån.jpg (96.7 KB) Visad 5599 gånger


Närbild på gasspjället som var den knepigaste delen
att göra, först få till en 1mm bred slits i spjällaxeln
som dessutom ska vara i mitten. Hade lite "beslutsvånda"
innan man satte igång att fräsa spåret.
Mäta fem gånger och fräsa en gång var det ungefär. :mrgreen:

Lagringen svarvade jag i brons, borrade hål för lagringen i
aluminiumbiten sen hettade jag upp alu-biten till
säkert 200 grader innan jag satte alltihop i skruvstycket
och pressade in bronsbussningarna på plats men de
"nöp" fast riktigt bra när allt hade kallnat.
Slutligen tog jag en 10mm brotsch och fixade till
de två hålen till exakt dimension.
gasspjället.jpg
gasspjället.jpg (116.74 KB) Visad 5579 gånger


Längst till höger sitter motorns originalgasspjäll, den hade
centralinsprutning, en insprutare till alla fyra cylindrar.
gasblandaren sidan.jpg
gasblandaren sidan.jpg (87.42 KB) Visad 5571 gånger


Gengasen ska in i 38mm hålet i mitten, spjället överst styr man
sekundärluften. Spjällaxlarna ska så småningom förses med
någon form av elmotorstyrning, R/C-servo kanske?

Aluminiumklumpen fick jag göra själv av diverse aluminiumskrot
som jag smälte ner och hällde ner i en enkel gjutform.
1,25kg aluminium med en temperatur av ca 800 grader får man vara
mycket försiktig med :!:

Eldade med ved samt en gammal dammsugare för att blåsa in luft med.
Det gick åt ungefär en full papperskasse med ved. Strålningsvärmen är
rätt besvärande när man öppnar luckan till "smältugnen" som är en
gammal utrangerad braskamin (lätt modifierad ska tilläggas)

En titt in i smältugnen......VARMT :!:
Smältugnen.jpg
Smältugnen.jpg (106.44 KB) Visad 5580 gånger
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Träkolstillverkning

Inläggav PowerMizer 13 maj 2011 22:53

Emil skrev:Dags för en liten uppdatering av gasverksbygget.
Fantastiskt!
Mest imponerad är jag över att du gjutit din egen aluminiumklump som du sen fräst i! 8)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3800
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Träkolstillverkning

Inläggav Jonas L 14 maj 2011 09:35

Blir det inte otrevliga gaser när man smälter aluminium?

Jag måste säga att jag är imponerad! Det är inte alla som har ett gjuteri på bakgården :shock:
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: Träkolstillverkning

Inläggav TonyMontano 14 maj 2011 10:18

Imponerad, Ska bli intressant att se mer bilder.
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Träkolstillverkning

Inläggav Emil 14 maj 2011 12:41

Det är mest vedröken som "stör", kan ryka en hel del de första minuterna
innan det brinner ordentligt men den bästa värmen kommer då det är
bara glödande träkol kvar.

Provade en gång att sticka in en bit tunn koppartråd i ugnen och då gick det
att få tråden att smälta i änden, då måste temperaturen varit minst
1083 grader Celsius. Varmare än det är det nog svårt att få med vedeldning.
Elda med gasol går bra men det kostar därefter, ved är billigast.

Förvärma luften ett par hundra grader skulle nog göra en del, utomhustempererad
luft i stora mängder måste nog kyla ner elden en hel del.

Gjuta saker är rätt kul, har provat på att använda oljebunden gjutsand, en annan metod är
"lost foam" - man gör en modell i frigolit av föremålet man vill ha sen "bakar" man in den
i torr (!) sand varav en liten bit frigolit får sticka upp ovan sanden
där häller man sedan på smält metall (t.ex. aluminium, magnesium eller zink)
Då ersätts frigolitbiten med metall (och samtidigt brinner det och luktar f-n!)

http://en.wikipedia.org/wiki/Lost-foam_casting

"googla" efter lost foam casting så hittar ni mer info.
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Träkolstillverkning

Inläggav PowerMizer 14 maj 2011 20:52

Emil skrev:Då ersätts frigolitbiten med metall (och samtidigt brinner det och luktar f-n!)
Intressant! Du är klok som investerar din tid i såna saker. Det skulle fler behöva.. Det måste ge en otrolig tillfredsställelse att skapa saker sådär! :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3800
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Träkolstillverkning

Inläggav McB 15 maj 2011 20:05

Brasklapp :!: :!: :!:
Se till att sanden är riktigt torr och varm!!!
Som gjutare av magnesium och aluminium har jag personliga erfarenheter av vad som händer med fukt eller varm metall i kall form.
Kan säga att det smäller och flyger smält metall överallt, och dom brännskadorna ska man undvika dom aluminium bränner fast och ger djupa skador.
Magnesium och aluminium bör inte värmas till mer än 700 grader, då särskilt magnesium som blir mer instabil ju högre tempen är.
Med instabil menar jag explosions benägen.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Träkolstillverkning

Inläggav Emil 18 maj 2011 19:40

Testade att gjuta en adapterplatta till motorns insug som gasblandaren kan monteras på.

En kort beskrivning av frigolitmetoden ( lost foam casting ) följer här.

Skar ut en enkel modell i vanlig cellplast, ännu bättre är den typ av cellplast som kallas "XPS"
den är lite hårdare. För skärning av frigolit så fungerar "varmtrådsmetoden" - enkelt förklarat
att man har en metalltråd som man släpper på en lagom stor ström igenom som därigenom
blir varm, optimal strömstyrka får man prova sig fram till. För kall så skär den dåligt, det motsatta
smälter mer än nödvändigt. Metoden är ren, försök själva att såga i en bit frigolit = SKRÄPIGT!

Frigolitmodellen.jpg
Modellen
Frigolitmodellen.jpg (81.95 KB) Visad 5384 gånger


Frigolitmodellen nerbäddad i sanden. Som McB skriver i föregående inlägg:
Sanden måste vara riktigt torr, jag ryser av själva tanken det smäller och flyger upp
aluminium i smält form om man dessutom får det på sig.....HU! Brännskador!!!!

Konservburken (utan botten) innehåller en extra mängd aluminium som hjälper
att pressa in metallen i alla ställen i frigoliten.
Frigolitbiten i sanden.jpg
Frigolitbiten i sanden.jpg (93.28 KB) Visad 5382 gånger


Efter en stund så är det dags att titta hur gjutningen lyckades.
VARNING! Föremålet är varmt bra länge!


den färdiga delen.jpg
den färdiga delen.jpg (169.17 KB) Visad 5385 gånger


Sågade bort oönskad del.
i två delar.jpg
i två delar.jpg (104.33 KB) Visad 5395 gånger



Slutligen en närbild av ytan där man riktigt ser "kulorna" i den före detta frigolitbiten

Närbild av ytan.jpg
Närbild av ytan.jpg (117.62 KB) Visad 5380 gånger


Det jag glömde var att ta till en extra bit frigolit som går upp till ytan, på den här biten
blir det lite snålt med gods på ett ställe men men.....man lär sig av misstagen
Bättre lycka nästa gång :wink:

Nu återstår lite bearbetning av aluminiumbiten som bl.a. innehåller skivorna från en hårddisk!
Ingen lär kunna läsa den informationen längre :mrgreen:
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

FöregåendeNästa

Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst