Har gjort lite på gasverket igen så bygget går sakta framåt.
Provmonterade motorn i ramen. Motorn en 1,8 liters motor på 90hk
max 45hk/33kW med gengas fast jag har ingen så stor generator
Bränslemagasinet måste göras betydligt större om man ska ta ut
30kW mekanisk effekt ur motorn annars blir drifttiden väldigt kort
Startmotorns stödlager sitter i växellådan. Får se om jag ska ha växellådan kvar
eller om man ska sätta dit två stödlager och axel för att ta ut kraften den vägen.
Till att börja med så ska jag använda en 28V 55A generator och då behövs inte växellådan alls.
Ett av fästena till växellådan gick av när jag skulle lyfta den så saltvatten äter
aluminium och dess legeringar rätt så bra, fanns inte mycket gods kvar just där.
Man blir lite snopen när fästet lossnar och får den i näven.
En gaskylare är gjord också, består av 8st 1,2 meter långa rör med ytterdiameter 34mm
Ändarna är 76mm rör. Hålen gjorde jag med en hålsåg.
Kylaren vart knappt varm då jag proveldade gasverket så det ser bra ut så långt.
Gjorde en liten "fadäs" vid kylartillverkningen, hade svarvat till två bitar för att sätta
igen hålen (2st) i 76mm röret, locken skulle vara diagonalt placerade (ett i varje hörn)
men Murphy var framme. Lyckades på något sätt svetsa fast dem på samma rör
Vinkelslipen åkte fram igen.........shit happens!
Mäta två gånger och såga en!!!
Har märkt en sak med gasolbrännaren då man fläktar igång aggregatet, står man med gasolbrännaren
igång säg 1-1,5 meter från "gasutsläppet" (gengasen brinner inte då) så färgas gasollågan gul,
blir som en gul slöja fast man ser ingen synlig rök just där så det kanske är koloxiden som finns där
Lurigt är det i alla fall.