Visst fler som ska göra träkol
, kul!
Jo, rören är till för att kyla gasen, hade dem till hands när jag testade första gången.
sen skulle det inte kosta för mycket heller.
Någon form av kylning är mer eller mindre ett måste för röken som kommer ut
är vit och tjock, mättad med vattenånga så gasen är i början omöjlig att få brinna
Min kolgryta tar ca 1,5-2timmar på sig innan gasen är brännbar, allt eftersom veden
kolar så brinner den bättre, till slut så brinner den för bra
Temperaturen i grytan har en förmåga att skena iväg på slutet.
Skulle jag bygga en "kolgryta" från början så skulle jag ha haft en cylindrisk tank stående med en
kona nedåt där man tappar av tjäran. Sen eldar man runt om tanken utom i botten (den koniska delen)
så tjäran som bildas rinner ner och kan tappas av. Gasen kan tas ut via ett rör på sidan av tanken.
Den bildade (pyrolys) gasen skulle då brännas i ett (eller flera ) "badrings-formade" rör som
sitter runt tanken med ett antal hål så gasen kan "pysa ut" och brinna och få så jämn värme
som möjligt i tanken.
Sen kan det vara bra med två kranar där man kan styra mängden gas till brännaren
eller att släppa ut gasen i fria luften genom ett annat rör, typ en "T-koppling".
Ifall det skulle bli för varmt i tanken med gaseldningen.
Som min befintliga kolgryta är så kommer nog bara del tjära ut, kondenserar på locket
och så droppar den ner på veden så den förångas och så är karusellen igång......
Själva tanken behöver inte vara extremt tät men det är mest för arbetsmiljön för den som
är "kolare" för röken ÄR irriterande
Så länge som det pyser ut rök i skarvar m.m. så är det övertryck i "systemet" och då lär
knappast luft komma in.
Som jag har skrivit förut så sparar man massor av bränsle genom att elda den bildade gasen
blir nästan så att den sköter sig själv.
Blir intressant att se ditt bygge Kolsven, hoppas att du har en bit till närmast granne för en del
rök blir det
Se till att du har en tillräckligt stor tank för kondensatet (den bruna vätskan), kommer det
ut på t.ex. gräsmattan så växer det ingenting där på 2-3 mån, tror att det finns ättika i vätskan.
(ogräsättika finns ju att köpa !)
Blir ca 10 liter brun vätska per 50 liter torr ved (torkat i vedbon i 2år)