Lite bilder på gasverket och vad som har hänt.
Ungefärlig vikt är typ 45-50kg.
- Något för Esrange kanske? Här är början till
gasverket i alla fall. - Gasverket.jpg (102.29 KB) Visad 12652 gånger
Locket till gasverket, tätningen är gjord med "glasfibersnöre" som tål max 550 graders värme,
men så hett blir det aldrig här.
- Locket med glasfiberpackning, 8mm snöre.
Packningen är av E-glas max temp 550 grader celsius. - Locket.jpg (144.64 KB) Visad 12682 gånger
Bilden nedan visar hur det ser ut inuti men det kommer att blir några modifieringar.
Har en 6mm tjock skiva av gjutjärn som skyddar vissa delar mot den värsta värmen.
"Eländet" (gjutjärnsskivan) sprack vid ett tidigare eldningsförsök med ett redigt BRAK!
- Här är det hur det ser ut inuti för stunden.
- Innanmätet.jpg (157.29 KB) Visad 12654 gånger
Satte fyr på träkolen som låg kvar i härden. Använder mig av ett keramiskt foder men
jag var lite för ivrig att testa verket, vart några sprickor,
Det eldfasta bruket skulle torka 7 dygn innan några större eldningsförsök gjordes......jag nöjde
mig med 5 dygn......ska vänta längre nästa gång
Gick att få koloxid med gasverket öppnat, vart samma färg på lågorna som på gasflamman.
Det är svårt att se dem på bilden, gasflamman är svår att se i dagsljus också men man märker
det på värmen om gasen brinner eller ej
- Varmt!
- Härden.jpg (106.09 KB) Visad 12663 gånger
Problem som har uppstått hittills
Ett antal läckor måste fixas till för det vart något konstigt baksug i gasverket.
Hade fin-fin gaslåga ca 40-45 cm lång men rätt som det var sögs lågan tillbaka in i röret
+ en del konstiga ljud som hördes. Detta hände två gånger.
Sen fungerade allt normalt igen.
En gång vart det "WOOF" och locket och betongklumpen på bilden nedan LÄTTADE så glasfiberpackningen
hoppade ur.......då tänkte jag att det är bäst att stänga av gasverket och leta reda på felet.
Gjutjärnsskivan ska vara fastskruvad med fyra M8 bult men det tänkte inte jag på just då,
så gasen kom igenom bulthålen till bränslemagasinet och sen när man fläktade gasverket
extra mycket så kom det nog för mycket luft, vart rätt blandning och....."WOFF"
Se till att det är 100% tätt mellan bränslemagasin och där den färdiga gasen finns på andra sidan härden.
- Betongklumpen.jpg (140.7 KB) Visad 12644 gånger
Betongklumpen väger typ 15kg + locket 2-3kg så lite tryck var det ändå
Vart inte något högljutt PANG som t.ex
http://www.youtube.com/watch?v=rGWmONHi ... re=related