Reglerteknik till panna

Ved, pellets, gengas, m.m.

Reglerteknik till panna

Inläggav McB 04 okt 2009 12:07

Hur bökigt kan det vara att bygga en lambasondstyrd motorkrets?
Kanske finns den nästan färdig? Tips önskas?
Skulle vara perfekt att styra sekundärluften i pannan automatiskt för att optimera förbränningen under hela förbränningscykeln.
Samt att grannarna får ännu mindre rök att störa sig på.
Bättre verkningsgrad, mindre slitage och mindre sot kommer som en bonus.

Panna: Baxi Solo plus 30kW
Spjälet för sekundärluften sitter bra till för att kunna modifieras till motorstyrning.
BildBild
Sekundärluften sitter till vänster om nedre luckan.

Vad kommer man behöva möjlighet att justera?
-Lambasond invärde 0 till 1 volt (har jag för mig).
-Mättid, kan ju förekomma en del häftiga förändringar man bör undvika att justera för.
-Hastighet på justeringen, hur stor justering som sker per mätning.

Fyll på med mer!
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Reglerteknik till panna

Inläggav KennethE 04 okt 2009 12:50

En lambdasond är ifall jag förstått rätt en syredetektor som ger en spänning proportionell till syrehalten. Jag läste om den i ett gengasprojekt där signalen från lambdasonden fick styra pulsbredden på en fyrkantvåg, lätt med en NE555 eller liknande, som sedan fick styra ett billigt servo avsett för radiostyrda modeller. Servot styrde där ett spjäll av samma typ som oftast används som choke men som styrde inflödet av gengas och därmed finjusterade gasblandningen så att förbränningen blev fullständig med lite marginal. Alltså justera så att sonden precis reagerar på att det finns lite syre i avgaserna, då är allt bränsle förbränt så att man använder all energin.

Man får alltså ett litet överskott av syre i blandningen men det är så litet att det i praktiken saknar betydelse.

Man kanske kan prata med den här killen: http://www.gengas.nu/resor/sverigerunt/12.shtml
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Reglerteknik till panna

Inläggav McB 04 okt 2009 12:57

Har provat att maila honom men aldrig fått svar!
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Reglerteknik till panna

Inläggav KennethE 04 okt 2009 19:25

Han kanske är ute och åker med bilen, alla sitter ju inte som vi vid datorn hela dagarna. ;-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Reglerteknik till panna

Inläggav McB 05 okt 2009 22:22

Eller traktorn som han konventerat från disel till gengas.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Reglerteknik till panna

Inläggav McB 21 okt 2009 19:57

Finns det någon som har koll på byggsatser eller färdiga kretsar för Lambdasond (inte panntillverkare pga deras priser)?
Vill få koll på värdet och justera luftmängden efter det automatiskt med en stegmotor eller liknande.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Reglerteknik till panna

Inläggav KennethE 22 okt 2009 10:17

Lättast är förmodligen att bygga själv med en NE555 som pulsbreddmodulator som styr bredden utifrån spänningen ut från lambdasonden, sedan använder man den signalen för att styra ett billigt servo till radiostyrda flygplan eller liknande. Mycket enklare än att styra stegmotor eller liknande.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Reglerteknik till panna

Inläggav McB 22 okt 2009 20:39

Har inte tiden till att lösa det från grunden och inte full kunskap till det heller, då får man ta vad som finns!
Panntillverkarna tar hutlösa pengar så dom är ute ur bilden direkt.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Reglerteknik till panna

Inläggav KennethE 22 okt 2009 22:33

Det var ju ett par smarta killar som använt lambdasond i sin gengasbil, någon här mailade dem för att ev. få ta del av deras schema men hade inte fått svar ännu? Efter vad jag förstod använde de den lösning jag föreslog.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Reglerteknik till panna

Inläggav McB 14 jan 2015 23:44

Sniffar upp denna gamla tråd och dunkar in en länk http://www.byggahus.se/forum/biobransle/58915-lambda-styrd-vedpanna.html

Detta går ju att bygga med nästan vad man vill Arduino, PLC, PIC m.m bara att välja rätt lambda.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Reglerteknik till panna

Inläggav HJFF1969 20 jan 2015 16:28

Har du en BAXI SOLO så har du också fläkt, skulle om jag vore dig för enkelhetens skull testa att varvtalsreglera fläkten istället för att justera spjällen
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Reglerteknik till panna

Inläggav McB 21 jan 2015 18:39

Tanken har slagit mig :roll:
Just nu eldar jag pellets i tidigare nämda panna så just för stunden är det inget problem.

Skulle nog vilja reglera både sekundär luften och varvtalet för att få det riktigt bra.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Reglerteknik till panna

Inläggav PowerMizer 16 feb 2015 00:03

HJFF1969 skrev:Har du en BAXI SOLO så . . .

Och HAN lever också! Kanon!! :-D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04


Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

cron