Ångturbin

Re: Ångturbin

Inläggav Per Nilsson 21 apr 2009 22:55

Jag har svetsat för ivrigt. Jag har bränt sönder någonting. Förmodlingen har det uppstått någon spänning i generatordelen så att magneterna har "klickat ihop" med järnkärnonrna i spolarna. Dessutom är det kortslutning i generatorn enligt mina mätningar.

Det var en mycket intressant panna den där. Den kanske hinner ut på marknaden när den gamla pannan ger upp.

Jag läste någonstans att man kan köra en scrollkompressor från ex. en värmepump baklänges. Om man petar in ånga på trycksidan ska kompressorn börja snurra. I kylsamanhang sitter dessa kompressorer inbyggda tillsammans med en induktionsmotor i en trycktank. Jag var och tiggde till mig en skrotad scrollkompressor hos kylteknikern. Tyvärr var det lite överdimensionerat för mina behov. Det är en 3-fas maskin som väger nära 100kg och drar 3*20A. Det klarar inte mina huvudsäkringar!! Kanske ska leta efter någon lite mindre?...
Per Nilsson
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 sep 2007 00:55
Ort: Moheda

Re: Ångturbin

Inläggav KennethE 22 apr 2009 15:32

Man kanske man plocka bort motorn och driva den med ett vattenhjul?

Bygg ett stort välisolerat skafferi och använd den för att göra frysrum av det. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Ångturbin

Inläggav patrik__88 14 maj 2013 19:20

Hej får nog hålla med martin om att en riktigt tättad ångmaskin eller sterling motor är de bättre alternativet att börja med, dels billigare men även bättre verkningsgrad om du int köper en väl framtagen turbin men ja säger absolut int att du ska ge dig utan börja bara börja i en lättare ände för att få igång en fungerande anläggning som du senare kan byta sytem å tests olika turbiner i... samt kanske kunna leverera lite el du kande få några kronor för!! håller själv på med ett liknande projekt fast ed flis som gengas, men de går långsamt! Lycka te å visa gärna lite bilder
patrik__88
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 22 sep 2008 13:53

Re: Ångturbin

Inläggav Per Nilsson 14 maj 2013 21:57

Jag byggde ihop en liten mojäng med en kompressor från ac-systemet på en bil som turbin. Tyvärr hade jag felimensionerat systemet å det grövsta. När jag hade laddat de två plattvärmeväxlarna, som jag hade som kondensor och förångare, till max och släpte på gasen så rörde sig kompressorn bara ett kvarts varv. Det projektet är nu nerlagt.
Vad roligt med gengas!
Jag har själv avverkat två aggregat som inte fungerade så bra något av dem. Du kanske är bättre än mig på att bygga gengasaggregat? Ge mig några tips!
Per Nilsson
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 sep 2007 00:55
Ort: Moheda

Re: Ångturbin

Inläggav smidy 15 maj 2013 14:43

kanske det är någon hake, fast jag inte kan se den, turboagregat? finns ju från riktigt små till jättebamsingar och är just en turbin. kanske går att trycksätta lagerhuset med högre oljetryck än gastrycket för att få gastätt eller bygg in i gastät låda.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Föregående

Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster