12volt cirkulationspump

12volt cirkulationspump

Inläggav Göran.W 06 jan 2009 18:49

Är det någon som har en anning om var man får tag i 12volt cirkulationspumpar till en vanlig villa panna och gärna till bra pris med.

Göran.w
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: 12volt cirkulationspump

Inläggav Martin 06 jan 2009 20:31

Jag har hört att en del använder 12 volts pumpar från husvagnar men de kostar en del och har inte så stort flöde så det kanske är bättre att använda en växelriktare och en cirkulationspump avsedd för 230 V.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: 12volt cirkulationspump

Inläggav Göran.W 06 jan 2009 21:49

Hej det finns pumpar som ser ut som en vanlig vila pump grundfos har såna men till ett hutlöst pris.
Det finns billigare men jag hittar självklart inte det nu.
Jag HADE 2 invertrar och tillslags automatik tills jag skulle testa det i dag som jag gör ibland och då blev det överslag i ena reläet så det blev kortis så invertrarna hamnade i elektronik himlen och tillslags automatiken kommer gå samma väg.
Har satt en inverter nu med nät prio och laddare så länge men nu när ena pumpen måste bytas innom en snar framtid är det inte fel att köra via 12volt direkt.

Göran.W
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: 12volt cirkulationspump

Inläggav PowerMizer 19 jan 2009 01:37

Rent spontant så håller jag med Martin: Köp en 230 V standardpump och en inverter. Tror det blir billigare. Tillslagsautomatik för en liten inverter bygger du lätt av ett 11-poligt industrirelä.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: 12volt cirkulationspump

Inläggav Göran.W 19 jan 2009 01:54

Hej jag hade en sån omkopplare med 11poligt relä.
Det som hände var att när jag skulle testa så det var ok vilket jag gör ibland så slog det gnistor i relätet så invertern rök.
Efter jag bytat reläet och satt dit en ny inverter så funkade det ett par gånger sen hände samma sak igen.
Misstänker det blev kontakt studs så jag vill bort från såna lösningar.
Har i dag en 1kw Kotronic inverter med nät prio och 10amp laddning.
Men jag vill ha 12volt istället för det är driftssäkrare.
Jag såg 12volts pumpar för några år sen gjorda för pellets och ved pannor men är inte människa att hitta det nu när min ena pump snart måste bytas.
Jag hade fel innan Grundfos har inge 12volt pumpar.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: 12volt cirkulationspump

Inläggav KennethE 19 jan 2009 12:23

Man kan tänka sig flera lösningar, någon form av överspänningsskydd brukar vara bra för att släcka gnistor. Invertern kan skicka störningar bakvägen, en avstörning med en drossel och en kondensator kan lösa det. Den kan även behöva någon lösning för mjukstart, man kanske skall starta invertern utan last och vänta någon sekund innan man kopplar in lasten? Fast kan man hitta en pump för 12V och hoppa över invertern helt är det antagligen den enklaste lösningen, och de enklaste lösningarna brukar ju oftast vara de mest driftsäkra.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: 12volt cirkulationspump

Inläggav KennethE 19 jan 2009 12:25

Finns det inga lämpliga pumpar avsedda för extern motor, t.ex. traktorns kraftuttag?
Då kan man ju välja lämplig motor själv.

Pumpen måste ju inte vara avsedd för att användas som cirkulationspump. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: 12volt cirkulationspump

Inläggav Matte_J 19 jan 2009 13:57

KennethE skrev:Pumpen måste ju inte vara avsedd för att användas som cirkulationspump. :-)

Det finns ju elektriska vattenpumpar till bilar (mao 12V), men jag har ingen aning om de är tillräckligt starka/effektiva för det du har tänkt dig...?
Eftersom jag inte har en aning om hur stora mängder vatten som ska "vispas runt" så skickar jag även med denna länk... http://www.biltema.se/products/product. ... emId=77138 (med risk för att göra en riktig "groda" :oops: :roll: :wink: )
/Matte
-Yxmeckar bäst i teorin
Matte_J
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 aug 2008 16:53
Ort: Karlstad

Re: 12volt cirkulationspump

Inläggav KennethE 19 jan 2009 15:05

Det ser ut som en tänkbar lösning, men till det priset tvivlar jag på att den är läckagesäker på lite sikt, plus att det förmodligen är en klassisk likströmsmotor med kol/borst, alltså inte så driftsäker.

Själva pumpen skulle möjligen kunna vara intressant, men frågan är hur länge lagren håller?

Skall den gå på likström skulle jag helst se en borstlös motor.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: 12volt cirkulationspump

Inläggav Martin 19 jan 2009 22:40

Jag vet inte hur Göran.W har kopplat sin växelriktare men jag förstår inte riktigt hur det kan slå gnistor. På de växelriktare jag har haft så är det bara 5 volt över on/off knappen och några få mA. Om man byter ut den mot ett relä så borde det inte kunna slå gnistor.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: 12volt cirkulationspump

Inläggav Göran.W 20 jan 2009 00:08

Hej någon biltema pump är inte att tänka på för dom tåler garanterat inte gå hela tiden.
Hej växel riktaren var kopplad med en box från lego elektronik som drog ett relä som gav vägel riktaren ström och samtidigt växlade melllan nät och inverter.
Den har sutit i huset säkert 15 år och har funkat innan.
Jag sjäv har bott här i dryga 2 år och den har alltid funkat när strömmen gått eller jag har testat den.
Det jag tror har hänt är att invertern har blivit kortsluten pga kontakt studs.
Det är bara bra märkligt att det hände med ett nytt relä med.
Troligen hade det gått att fixa med ett motstånd och en kondensattor på reläet som ger 12volt till invertern så det blir lite fördröjning så det andra reläet hinner gå till inverter läge ordentligt.
Men jag har inte råd att testa det kan bli dyrt.
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: 12volt cirkulationspump

Inläggav nagster 24 mar 2009 21:29

hmm detta kanske kan vara något
http://store.altestore.com/Solar-Water- ... umps/c490/

pete
nagster
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 nov 2008 21:24

Re: 12volt cirkulationspump

Inläggav KennethE 24 mar 2009 21:43

Har man dålig självcirkulation kanske även en sådan pump skulle gå att komplettera en vanlig cirkulationspump med som drivs av ett bilbatteri som normalt underhållsladdas från elnätet så att man får cirkulation även vid strömavbrott om man t.ex. eldar med en kökspanna.

Någon som vet ifall vanliga cirkulationspumpar gör mycket motstånd i rörledningen ifall strömmen bryts eller ifall det kan funka med självcirkulation vid strömavbrott, ifall självcirkulationen är hyffsad och pumpen bara är för att optimera cirkulationen?

Mina föräldrar har ganska grova rör till elementen, så det är ganska rimligt att anta att det i alla fall skulle bli en del cirkulation även utan pumpen.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: 12volt cirkulationspump

Inläggav Karro 25 mar 2009 06:05

Jag har en cirkulationspump i rören, som det mesta står stilla, då jag förlitar mig på självcirkulation. Pumpen kör jag bara någon gång då och då, då jag tycker jag vill ha bättre värmefördelning i huset.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland


Nästa

Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster