Elverk av bilmotor

Elverk av bilmotor

Inläggav Karro 22 okt 2008 06:19

Det här är inte direkt ett projekt, utan snarare en undring.

Jag undrar om det är möjligt och praktiskt att bygga ett elverk av en bilmotor. Till exempel en gammal SAAB V4 (som jag råkar ha liggande). Låta motorn gå på tomgång, en 1000 rpm och driva en generator från den. En SAAB V4 genererar 10 hp vid 1000 rpm. En skivgenerator som ger typ 100A vid 24V (30V) skulle kunna fungera bra för att ladda upp batterier. En timmas drift skulle då ge 100Ah.

Man skulle kunna arrangera autostart, så att laddningen sker automatiskt när det behövs.
Kylvattnet använder man för värma varmvatten.

Man kan ju också sätta en asynkronmotor på utaxeln, så man kan få 230/400V, när man vill då man vill köra en svets, svarv, eller något.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Elverk av bilmotor

Inläggav Göran 22 okt 2008 11:32

Jag har varit inne på samma tanke för ett bättre och tystare elverk kan man väl knappat ha, men jag undrar om det inte är enklare att försöka använda bilens egen generator? Det är väl bara att byta ut motorns remskiva mot en större.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Elverk av bilmotor

Inläggav patrik__88 22 okt 2008 18:31

ja skulle ju föredra en direkt kopplad generator i så fall... då är de helt obroende av om strömmen skulle svika i områder och driver man motorn på någon gas ( biogas eller gengas eller kanske till och med vätgas som man gör sj) så skulle man kunna vara helt sj försörjande, kanske grannen/grannarna vill vara med på ett hörn till och med...
ja jobbar sj på ett energi projekt med en micro turbin som ska drivas av gengas...
patrik__88
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 22 sep 2008 13:53

Re: Elverk av bilmotor

Inläggav PowerMizer 23 okt 2008 00:02

Hmmm... Har _nästan_ satt vinkelslipen i Fårrden för att kunna sätta en 22 kW asynkronmotor på mellanaxeln... Lurar lite på en monorator (gengasagg.) till den också...
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Elverk av bilmotor

Inläggav HJFF1969 23 okt 2008 09:39

PowerMizer skrev:Hmmm... Har _nästan_ satt vinkelslipen i Fårrden för att kunna sätta en 22 kW asynkronmotor på mellanaxeln... Lurar lite på en monorator (gengasagg.) till den också...


Ska du köra den direkt mot elnätet eller magnetisera den separat eft ombyggnad, elller kondingar?
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Elverk av bilmotor

Inläggav PowerMizer 23 okt 2008 18:17

Ah....du vet hur det är; hjärnan går på tomgång och inget blir gjort.

Jag har ju ett traktorelverk som står, men har lurat lite på ett värmekraftverk med flis -> monorator (gengas) -> bensinmotor -> värme och el. Av nån onödig anledning har jag då klurat på att använda min 30 hk motor med kondingar för magnetiseringen som generator... :roll: Klokast är så klart att ta en färdig synkrongenerator! I bakhuvudet fanns idén med stor roterande massa (bättre frekvensstabilitet vid ändrad belsatning, typ svetsning), men det är såklart bättre att ha en lagom synkrongenerator och ett tungt svänghjul.

Jag har 2 mekaniskt förreglade 80 A kontaktorer som nät/generatorkontaktor..

Måste dra! Det kommer en traktor som ska lossas! CU!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Elverk av bilmotor

Inläggav PowerMizer 23 okt 2008 18:53

Karro skrev:Jag undrar om det är möjligt och praktiskt att bygga ett elverk av en bilmotor.


En bensinmotor blir ju dyr att köra, men så klart går det! Jag skulle nog ta "vemyra"-motorn och sätta den på en vagga och bulta en synkrongenerator till svänghjulet, kanske 1500 rpm / 5-8 kW nånting. Om du vill sätta en pannkaka på den så funkar ju det framtill på vevens remskiva. För att få värmen till huset så kan man ju ta reda på både avgasernas och vattnets värme i en gammal panna. Med en välisolerad motor borde mesta värmen komma i kylvattnet (o avgaserna).

För att minska bränslekostnaden så finns ju gengasen att tillgå.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Elverk av bilmotor

Inläggav Karro 24 okt 2008 05:24

Tanken var att ha för de dagar då solen inte lyser, det är vindstilla och snön gnistrar utanför. Det är jobbigt att vakta batteriet och springa ner i källaren och starta det handstartade elverket.
Det ger dessutom dålig laddström och måste då gå flera timmar, vilket inte heller blir billigt i bensin.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Elverk av bilmotor

Inläggav PowerMizer 24 okt 2008 11:32

Karro skrev:Låta motorn gå på tomgång, en 1000 rpm och driva en generator från den.

Men... Om du skaffar en lastbilsgenerator (24V) och bultar fast en avpassad remskiva nere på veven? Det gäller ju att du får upp generatorns varv till det varv den håller vid lastbilens driftvarv (~1800 rpm, kanske), så lite större än remskivan från lastbilen borde duga.

Generator från en skrot och ett svarvat remhjul borde kosta mindre än bara magneterna till en pannkaka! :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Elverk av bilmotor

Inläggav PowerMizer 24 okt 2008 11:44

Ehhh... Om du funderar på automatstart: För att veta att startmotorn går, men att motorn inte startat så kan man dra pluskabeln (den grova) till startmotorn 2-3 varv genom ett gammalt televerksrelä (dom med lååånga kontakttungor. Du vet, 50-60-tal) och sen justera in fjädern så att det drar vid startförsök, men när motorn startat och startmotorströmmen sjunker så släpper reläet. Man plockar alltså bort spolen och använder +kabeln. Jag har inte provat själv, men så var det byggt på det självstartande elverket jag hade.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Elverk av bilmotor

Inläggav richard 27 okt 2008 08:35

En gammal bilmotor har en verkningsgrad av 30%,vil man ta ut mer måste man återvinna värme från kylare och avgaser,annars fölorar du av varje liter 700 cc.
en vattenkyld dieselmotor är bättre.
richard
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 18 feb 2008 00:03

Re: Elverk av bilmotor

Inläggav Karro 27 okt 2008 09:42

Vad har ett litet elverk (typ kina t.ex) för verkningsgrad?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Elverk av bilmotor

Inläggav Karro 27 okt 2008 11:14

För V4-motorn räknar jag såhär:

Enligt fabrikantdata drar en SAAB96 0,5 l/h, när man kör i 40 km/h.
Detta innebär ett motorvarv på 1430 rpm. Vid det varvtalet utvecklar motorn ca 15 hk.
Vi har alltså en 15 hk motor som drar 2 liter/timme bensin.
Sätter vi en 8 hk generator på det, så får vi ut 6kW el.
Vi får alltså ca 3 kWh/liter bensin.

Räknar vi andra vägen, så motsvarar 30% verkningsgrad ca 3,7 kWh/liter bensin (enligt en siffra på nätet), så vi ligger ganska nära. Ska vi jämföra med ett mindre 2,2 kW kina-elverk från Jula, så ger ett sådant ca 1,5 kWh/liter, enligt deras data, så det verkar vara en riktigt dålig affär. En bilmotor skulle, om jag räknat och antagit rätt, ge dubbelt bättre bränsleekonomi.

Enligt test på nätet, så ger en dieseltraktor, som genererar el, ca 33% verkningsgrad, fast då ligger vi på en effektnivå på mer än 10 ggr högre. Stämmer siffrorna så vinner man lite genom att gå över från bensin till diesel, men inte alls så mycket som att gå över från litet elverk till bilmotor.

Enligt wikipedia-sida ger en bensinförgasarmotor lägre verkningsgrad vid lägre varvtal än en diesel, bl.a. därför att bränsle/luft-blandningen blir för rik när man trottlar ner. Men om man enbart kör på lågt varvtal borde man kunna justera förgasaren för just det varvtalet, genom att t.ex. minska munstycket och därmed få bättre bränsleeknomi än i en bil.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Elverk av bilmotor

Inläggav Teknikern 27 okt 2008 13:15

Magrar du blandningen så kommer du ofelbart att bränna ventilerna. Kör du däremot på etanol så går det dels åt mera bränsle som kyl ventilerna och så är flamfrontens hastighet lägre.
Kan själv,,,,,,,,,,,,, KRASCH!
Användarvisningsbild
Teknikern
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 20 okt 2008 15:23
Ort: Katrineholm

Re: Elverk av bilmotor

Inläggav Karro 27 okt 2008 13:25

Flamfrontens hastighet lägre, nej nu gick du över mitt huvud. Vad innebär det i praktiken?

Varför brinner inte ventilerna i en dieselmotor?

Tanken var väl inte att magra för mycket, men att motverka fetningen som väl sker vid strypning av luftflödet med att lätta på gasen. Ja, enligt wikipedia iallafall. Kanske man kan sätta en lambdasond, från en skrotad nyare bil, i avgasröret och justera bränsle-luftbladningen optimalt?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Nästa

Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster