Elverk av bilmotor

Re: Elverk av bilmotor

Inläggav Joergen 12 dec 2009 12:55

Sök på "lister", "lister diesel" eller "listeroid" på Youtube. Där finns så klart massor!

En sak jag har funderat över är att när jag har kollat runt på nätet så har folk lagt ned otroligt arbete på att modda och förbättra sina listeroider men i stort sett INGEN har fixat ett vettigt isolerat skjul eller maskinrum eller ordentlig ljuddämpare - än mindre avgasrening!

Jag tycker man borde ha partikelfilter, katalysator och ett par stycken ljuddämpare och hela klabbet monterat i ett mycket välisolerat skjul en bit ifrån huset. Att ständigt dra i sig dåligt förbrända avgaser kan ju inte vara så värst nyttigt i längden och att ständigt lyssna på det där dunkande måste ju med tiden bli lite tröttsamt. Jag menar, en stund är det nog ljuv musik men hur länge håller den känslan i sig?
Joergen
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 dec 2009 11:22

Re: Elverk av bilmotor

Inläggav PowerMizer 14 sep 2011 11:41

Karro skrev:Det här är inte direkt ett projekt, utan snarare en undring.

Jag undrar om det är möjligt och praktiskt att bygga ett elverk av en bilmotor. Till exempel en gammal SAAB V4 (som jag råkar ha liggande). Låta motorn gå på tomgång, en 1000 rpm och driva en generator från den. En SAAB V4 genererar 10 hp vid 1000 rpm. En skivgenerator som ger typ 100A vid 24V (30V) skulle kunna fungera bra för att ladda upp batterier. En timmas drift skulle då ge 100Ah.

Nu hittade jag nått du kanske behöver!
Fraktkostnaden kanske ryms i budgeten, för det var billigt.
Pris: – Typ: Entreprenadmaskiner Finspång: Visa var
Diesel elverk med en cylindrig Petter motor
24 V generator
Låda med tillbehör filter packningar+div.
Pris 1200 kr
Bild

http://www.blocket.se/ostergotland/Diesel_elverk_Pettermotor_35939738.htm?ca=2&w=3
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Elverk av bilmotor

Inläggav Karro 14 sep 2011 15:34

Ahh, fantastiskt.
Tyvärr är jag pank just nu, alla pengar plus lite till går till att köpa ved och vintern är snart här och riskerar att bli ännu en vargavinter. Dessutom är bilen i oskick och det är en lång resa.
Jag vågar inte chansa på en mild vinter.
Det är bara att gråta över att något sådant ska dyka upp när tiden är helt fel.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Elverk av bilmotor

Inläggav PowerMizer 14 sep 2011 16:26

Sånt händer...
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Elverk av bilmotor

Inläggav Göran.W 01 okt 2011 18:07

Jag har haft en luft kyld 2 cylindrig lister diesel på 8 hk
Fast igentligen var den 8-17 hk för det ända som var skillnaden mellan 8 och 17 hk var tydligen kolvarna.
Det var en mycket lätt skruvad motor.
Tex vev lager tog man genom en lucka på sidan och jag kan ge mig tusan på att kolvarna gick att byta det hållet med.
Baksidan på denna fina motor är att den bullar något hejdlöst mycket.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Föregående

Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster

cron