shuntregulator

shuntregulator

Inläggav Tompaiuppsala 05 maj 2007 20:01

När är det nödvändigt med en shuntregulator? Vissa mindre solccellspaneler kräver ingen regulator.
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Inläggav Göran 06 maj 2007 14:22

En 0,6 meters-turbin tror jag att man kan köra med vanlig solcellsregulator. Dessa ger ju bara runt 60 watt vid 10 m/s och vid vanlig medelvind ger de i princip ingenting alls, så dessa bord man nästa kunna köra utan någon regulator alls. Observera att jag sa nästan. Dessutom tror jag att dessa små rackare klarar av att skena utan att gå sänder, men det är bara vad jag tror. :P

Om det var en 1-meters du skulle göra, då vet jag inte. Klarar den av att skena utan att rotorbladen lossnar, då skulle det funka med en solcellsregulator. Du kan ju alltid låta den skena för att se vad som händer, men använd hjälm och skottsäker väst, så att du inte genomborras av ett turbinblad som lossnar. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav Göran 06 maj 2007 16:11

Jag kom just på en grej. Jag hittade en pryl hos Watski som jag tror går att använda som shuntregulator tillsammans med en solcellsregulator.
http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=32484&groupID=5&subGroupID=800200&parentGroupID=0&news=yes%3E#
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Skenande vindkraftverk

Inläggav Tompaiuppsala 07 maj 2007 09:08

Det är inte kul och definitvit farligt, speciellt om man har konstruerat det hela själv och kanske använt tvivelaktigt materiel? :?
Då mina rotorblad på min navgenerator smulades sönder i vintras förstår jag att det finns risker. Det var stormen Per som slet rotorbladen 50 m in på grannens tomt. Törs inte räkna på tsr och vindhastighet, men förstår det måste varit projektiler som for iväg :oops:

Med Per i minnet och vad som hände den kvällen har jag lite betänkligheter vad gäller att montera ett hemmabygge på min segelbåt. Det finns många fina och dyra båtar längs bryggan och det vore inte kul att varje gång det friskar i oro sig för var som kan hända.
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Inläggav Göran 07 maj 2007 10:04

Nej, det vore nog inte så roligt om du sänkte en lyxkryssare i hamnen med ett av dina rotorblad. :P

Shuntregulatorer är dyra om man inte bygger dem själv, men jag tror som sagt att den där 398-kronorsprylen från Watski funkar. Allt den behöver göra är att driva ett relä som i sin tur belastar batteriet med en resistiv last. Tillsammans med en solcellsregulator bör funktionen bli densamma som hos shuntregulatorer, men jag kan inte säga säkert för jag skulle vilja se och testa den först.

Sitt lugnt i båten, Tompa, så ordnar sig allt. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav Tompaiuppsala 07 maj 2007 14:38

Ok, det låter bra men det kanske blir en senare fråga. Först ska man ju alstra några watt över huvud taget! Det blir många kostnader utöver själva generatorn.

Tar det lugnt med extrautrustningen tills jag vet mer. Men det lät bra.

som man säger

man ska inte sälja skinnet... :D
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster