Nu har man skaffat sig en massa 24V prylar
http://www.24volt.eu/phpBB3/viewtopic.p ... 703#p34240
Och allting blir bara mer omfattande, mer prylar, mer ström, mer Ah i batterierna, mer koppar i kablar, mer solpaneler, osv = mer trassel i installationen och det måste lösas på något sätt, t.ex. en rejäl elcentral måste till.
Nu ska vi se.... köpa en färdig ?!?... näe nä nä... bygga själv måste man naturligtvis göra, hur gör man då ?.. jo man tar ett gammalt elskåp från någon industrimaskin, sanerar den på sitt innehåll och bygger det man vill ha.
Jag tog ett elskåp modell Eldon KGT2415
Här kan man se hålen efter tidigare användning på dörren.
Och på insidan ser det ut så här
Det fick plats med 20st säkringar, batterianslutningsplint, lite jordplintar och en säkringsplint för instrument i dörren t.ex.
I skåpet monterades en DIN-skena (hattskena) på distanser så att säkringarna kom lite högre upp närmare dörren och en minus-skena närmast under säkringarna vilket går att se på denna närbild på batterianslutningen.
inkoppling av 16kvmm "trådarna" mellan batterianslutning och säkringar, säkringarna är grupperade parvis med en inmatning och en utmatningspunkt i varje par för att minska antalet trådar mellan säkring och batterianslutning.
Jag vill kunna ansluta solelpanelerna direkt till batteriet via en backdiod så jag byggde in den här också och till den behövdes en kylfläns som sattes över en av flänsöppningarna upptill
För att skydda backdioden från farliga backspänningar t.ex. statiska urladdningar och annat otyg som kan inträffa så finns det ytterligare en (kortslutande) backdiod som förhindrar negativ spänning från solpanelen, det är de stora likriktarbryggorna med flatstiftanslutningarna som har den uppgiften.
sen lade jag till en trefas brygglikriktare i fall man riggar något generatorbaserat som strömkälla. Sen behövs en underspänningsvakt också till alla förbrukare med sin säkringscentral, transistorn till detta sitter till väster på kylprofilen och motstånden i mitten har en speciell uppgift till säkringarna för mina hemmabyggda shuntlaster.
Och helt färdig med styrkortet till underspänningsvakten monterat och anslutningstrådarna moterade ser det ut så här:
Monterad och kopplad i elskåpet med säkringarna ser det ut så här:
Och dioderna till solelpanelerna monterat och kopplat:
Centralen är dimensionerad att hantera 100A ström fram och tillbaka till batteriet
Nu återstår "bara" att sätta upp centralen på väggen också och få den i drifttagen