Sol + Vattenhjul i samma regulator?

Sol + Vattenhjul i samma regulator?

Inläggav Johan_portin 03 nov 2014 12:30

Första inlägget här. Måste börja med att tacka för en grymt bra sida. Tack vare denna är jag igång med att bygga ett vattenhjul till stugan.

I stugan har jag en solcells anläggning, på 24V, 400W paneler, 200Ah@24V(dubbelt så mycket som i länken nedenför):
http://greenakku.de/PV-Komplettpakete/s ... ::120.html

Men snart kommer jag få ström från vattenhjulet också. Jag bygger generatorn så att den kommer ligga på ca 50V som mest. Regulatorn tål ju upp till 55V.

Men kan jag bara koppla in vattenhjulet på samma regulator eller blir det krull då?

Tack på förhand!
Johan_portin
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 okt 2014 18:16

Re: Sol + Vattenhjul i samma regulator?

Inläggav Gunnar lindgren 03 nov 2014 18:04

När batteribanken blir full ock regulatorn kopplar bort laddningen ökar varvtalet på vattenhjulet och du kommer att ha långt över 50 volt .Jag är ingen tekniker
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Sol + Vattenhjul i samma regulator?

Inläggav smidy 03 nov 2014 18:21

tror nog du blir tvungen att skaffa en "dumpkontroller" t.ex http://24volt.eu/osc2/catalog/product_i ... ucts_id=90, vet också om byggsats för 10 dollar (ish), har lött ihop en sån till en vän, fungerar utmärkt, sitter som dumpregulator till ett 400-500 watts 12 volt vindkraftverk.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Sol + Vattenhjul i samma regulator?

Inläggav Johan_portin 04 nov 2014 12:32

Vattenhjulet skenar inte på samma sätt som ett vindkraftverk. Tanken var att bygga en generator som generar 50-55V när vattenhjulet "skenar".
Enligt beräkningarna kommer vattenhjulet ha max vrid vid 20 rpm och max rpm är 40, men då är vridmomentet 0.

Kan solcellerna ta skada av att det ligger 50V mot dem?
Johan_portin
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 okt 2014 18:16

Re: Sol + Vattenhjul i samma regulator?

Inläggav PowerMizer 06 nov 2014 09:52

Hej!