Sol + Vattenhjul i samma regulator?

Sol + Vattenhjul i samma regulator?

Inläggav Johan_portin 03 nov 2014 12:30

Första inlägget här. Måste börja med att tacka för en grymt bra sida. Tack vare denna är jag igång med att bygga ett vattenhjul till stugan.

I stugan har jag en solcells anläggning, på 24V, 400W paneler, 200Ah@24V(dubbelt så mycket som i länken nedenför):
http://greenakku.de/PV-Komplettpakete/s ... ::120.html

Men snart kommer jag få ström från vattenhjulet också. Jag bygger generatorn så att den kommer ligga på ca 50V som mest. Regulatorn tål ju upp till 55V.

Men kan jag bara koppla in vattenhjulet på samma regulator eller blir det krull då?

Tack på förhand!
Johan_portin
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 okt 2014 18:16

Re: Sol + Vattenhjul i samma regulator?

Inläggav Gunnar lindgren 03 nov 2014 18:04

När batteribanken blir full ock regulatorn kopplar bort laddningen ökar varvtalet på vattenhjulet och du kommer att ha långt över 50 volt .Jag är ingen tekniker
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Sol + Vattenhjul i samma regulator?

Inläggav smidy 03 nov 2014 18:21

tror nog du blir tvungen att skaffa en "dumpkontroller" t.ex http://24volt.eu/osc2/catalog/product_i ... ucts_id=90, vet också om byggsats för 10 dollar (ish), har lött ihop en sån till en vän, fungerar utmärkt, sitter som dumpregulator till ett 400-500 watts 12 volt vindkraftverk.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Sol + Vattenhjul i samma regulator?

Inläggav Johan_portin 04 nov 2014 12:32

Vattenhjulet skenar inte på samma sätt som ett vindkraftverk. Tanken var att bygga en generator som generar 50-55V när vattenhjulet "skenar".
Enligt beräkningarna kommer vattenhjulet ha max vrid vid 20 rpm och max rpm är 40, men då är vridmomentet 0.

Kan solcellerna ta skada av att det ligger 50V mot dem?
Johan_portin
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 okt 2014 18:16

Re: Sol + Vattenhjul i samma regulator?

Inläggav PowerMizer 06 nov 2014 09:52

Hej!

Jag tror det klokaste är separata regulatorer. Om du nu vill krångla till det med 1 regulator så kanske dioder kan hindra backspänningarna?!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Sol + Vattenhjul i samma regulator?

Inläggav Bittämjaren 07 nov 2014 23:01

Johan du frågar Kan solcellerna ta skada av att det ligger 50V mot dem?
Vet inte, men det går en läckström TILL solpanelen om dess obelastade spänning är lägre än i punkten där den och alla andra spänningskällor är anslutna.
Så det kan gå (lite) ström från ett skenande vattenhjul till solpanelerna när serieregulatorn (PWM, MPPT) inte vill ha mera.
Detta förhindras med backdiod till strömkällorna.
Jag håller med smidy att shuntregulator är att föredra, för en vanlig regulator slutar att ta laddningsström till batteriet när spänningen är tillräckligt hög på batteriet.

Men du kan inte blanda hur som helst med olika typer av regulatorer.

Min anläggning består av ett antal solpaneler kopplade direkt till batteriet med backdiod till varje panel och en shuntregulator som håller spänningen på rätt nivå på batterierna.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Sol + Vattenhjul i samma regulator?

Inläggav McB 08 nov 2014 18:20

Skada kan dom ta, men om dom gör det i ditt fall vet jag inte.
tex kan dom ta skada när en del skuggas men det mesta får full sol.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Sol + Vattenhjul i samma regulator?

Inläggav Bittämjaren 08 nov 2014 23:01

Helt rätt McB
Har man en solbelyst och belastad panel och skuggar en cell, kan den bli så varm att glasrutan spricker.
jag har inte testat detta själv, så jag har inga egna erfarenheter men har sett bilder på detta.
Men mina värmekamerabilder http://www.24volt.eu/phpBB3/viewtopic.p ... 596#p33110 visar att cellerna blir olika varma även vid "normal" användning.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Sol + Vattenhjul i samma regulator?

Inläggav Johan_portin 11 nov 2014 19:50

smidy skrev:, vet också om byggsats för 10 dollar (ish), har lött ihop en sån till en vän, fungerar utmärkt, sitter som dumpregulator till ett 400-500 watts 12 volt vindkraftverk.


Tips motages tacksamt. Har försökt googlat på detta.
Jag skulle behöva en sak som styr över strömmen till en dumplast vid ca 50V.
Jag har inte lödit så mycket men andra får ju till det... :P
Johan_portin
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 okt 2014 18:16

Re: Sol + Vattenhjul i samma regulator?

Inläggav smidy 12 nov 2014 06:08

här är den http://www.ghurd.info/ men såg att den som "standard" bara fanns som 12 eller 24 volt :( men kanske med lite hjälp av bittämjaren att den går att använda till även 48 volt, mina kunskaper räcker däremot inte till för en sådan modifiering.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Sol + Vattenhjul i samma regulator?

Inläggav Bittämjaren 12 nov 2014 16:52

Jag har tittat på prylen som du länkar till smidy den borde gå att modifiera till 48V. Man gör ändringarna för 24V och monterar in en zenerdiod i serie med D1 på c:a 27 - 28V.
Jag är väl inte så förtjust i konstruktionen som visas, Egentligen är det en linjär regulator som är så instabil i konstruktionen att den garanterat börjar självsvänga och då av misstag gör den till en PWM regulator vilket räddar effekttransistorn från att dö av värmeslag, för 400W + vad vattenhjulet ger = hemskt mycket för en transistor specad för max 80W som linjärregulator men som PWM klarar den mycket mer men ditt behov är nog lite större ändå, transistorns max spänning på 55V är väl ett gränsfall också.
Du säger 'Tanken var att bygga en generator som generar 50-55V när vattenhjulet "skenar"' och vid full belastning har du kanske 30 - 40 V så det blir inget 50V system att bromsa med, så det blir till att ladda och bromsa vattenhjulet med 24V istället.
Shuntregulatorn du behöver är kraftigare än den jag visar i en annan tråd http://www.24volt.eu/phpBB3/viewtopic.php?f=47&t=2532 som är en linjärregulator.
Jag har en 28V 50A (c:a 1400W) PWM shuntregulator "på gång" men den presenteras inte förrän den är färdig och testad.
Vill du inte bygga själv får du väl köpa en "morgonstjärna" från Göran som klarar uppgiften.
Edit: rättat stavfel m.m.
Senast redigerad av Bittämjaren 12 nov 2014 17:33, redigerad totalt 1 gång.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Sol + Vattenhjul i samma regulator?

Inläggav Johan_portin 12 nov 2014 17:26

Men behöver jag verkligen en broms om jag kan garantera att spänning inte går över 50V(55v)
Jag håller på bygger en pannkaksgenerator och med den kan jag justera gapet så at jag får 50V när hjulet går för fullt. Dvs 40 rpm. Då kommer min regulator att kunna stoppa laddningen precis på samma sätt som för solcellerna. Även fast det är fullt flöde i bäcken.
Problemet med det är de tider då det inte är fullt flöde och jag kanske inte når upp till laddspänning...
Men det kan väl lösas med en sån här booster module? http://m.youtube.com/watch?v=dTYVYJK77yE


Eftersom jag har 100m från stugan till hjulet är det ju också smart att hålla så hög spänning som möjligt för att minska kabelförlusterna. Boostern har ju säkert en del förluster men den ger ju laddning också när det är väldigt lite vatten.

När jag kommer lite längre i projektet kommer nå bilder också :wink:
Johan_portin
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 okt 2014 18:16

Re: Sol + Vattenhjul i samma regulator?

Inläggav smidy 12 nov 2014 17:40

jag är som sagt nollad (nästan iaf) när det kommer till elektronik, men om det är IRFZ44N är det som du kallar effekt transistor så parallelar man bara fler IRFZ44N för att kunna dumpa mer effekt, i den som jag lödde ihop satte vi 5 stycken IRFZ44N (från början bara 3, men blev onödigt varmt för min smak) med 5 transistorer blir det nätt och jämt kännbart varmt vid full storm, men lådan som jag gjorde till regulatorn är i alu och transistorerna är skruvade mot alut med "vit smet" mellan.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Sol + Vattenhjul i samma regulator?

Inläggav Bittämjaren 12 nov 2014 17:58

Helt rätt smidy de andra transistorerna är småsignaltransistorer.
Undrar hur mycket V och A du hade vid full storm.

Johan_portin så länge den obelastade spänningen vid skenande vattenhjul inte överskrider max inspänning på regulatorn so borde du kunna använda samma typ som till solpaneler.

100 meter skapar en del problem det håller jag med om, är det möjligt att linda generatorn för högre spänning och sedan transformera ned spänningen till något användbart värde i andra ändan (inne i huset). Då kommer frågan vad är frekvensen vid fullt lastat varvtal ?
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Sol + Vattenhjul i samma regulator?

Inläggav smidy 13 nov 2014 16:52

vad det är för effekt som dumpas exakt vet jag inte...det finns bara mätare på laddspänning och laddampere (till batteriet)..är lite tårta på tårta system denna kontroller sitter i..vindkraftverket har en egen dumpregulator/solregulator med inbyggt dumpmotstånd och display för olika värden, men den för ett herrans liv när den dumpar, men den har pwm laddning både på sol och vind, därför får den vara kvar och vi har ghurd kontrollern kopplad direkt till batteribanken, men inga mätare på ghurdkontrollern, men utan ghurdkontroller så har han sett 15A dumpas av "orginalregulatorn" så jag tippar att det ligger runt 15A vid 14.4 volt som mest..
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Nästa

Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster