Tvättmaskinsmotor

Tvättmaskinsmotor

Inläggav krikav 06 apr 2014 19:32

Slaktade just en tvättmaskin.
Hittade den här motorn!
Bild

Går den att modda så den kan köras på 24v likström tro?
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Tvättmaskinsmotor

Inläggav smidy 07 apr 2014 15:03

här finns bilden http://imgur.com/xbiTZfn är långt ifrån kunnig på detta men motorn är specad till 100 och 50 watt beroende på varvtal och det säger mig att den knappast är något att satsa på, då dom motorkonverteringar jag läst om inte kommer i närheten av av märkeffekt när dom konverterats till pmg, vilket jag antar att du avser. en annan grej är kappslingen, det är iofs rätt enkelt löst men det finns massor med induktionsmotorer med färdig kappsling som tål väder och vind så varför uppfinna hjulet igen. här får du en länk till motorkonverteringshimmlen http://www.fieldlines.com/index.php/top ... #msg974169 tyvärr är gurun zubbly inte med oss mer, men hans information finns kvar och det finns mycket matnyttigt att läsa där om du tänker pmg konvertera en induktionsmotor.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Tvättmaskinsmotor

Inläggav krikav 07 apr 2014 17:39

Tack för att du hjälpte till med bilden, såg inte att jag klantat mig.

Det var nog inte främst konvertering till permanent magnets generator som jag hade i åtanke, även om det också är en idé.
Synd att det inte verkar som att det är någon idé med just denna motor. :)

Nä, motorn är mer för att lära mig lite mer om el, och elmotorer.
Då mina solpaneler levererar 24 volt, så tänkte jag också om det gick att konvertera denna motor, så att jag skulle kunna driva den direkt ifrån panelerna.

Men om motorer fungerar liknande som resistorer, så får jag troligtvis inte ut ens så mycket effekt att motorn klarar att dra runt sig själv med 24v?
Går den att modda på något vis, så att den går att köra bättre på 24v?
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Tvättmaskinsmotor

Inläggav smidy 07 apr 2014 18:08

för att undvika det där med hjulet :D finns färdiga motorer för 24 volt, så varför försöka konvertera en 230v ac? vet inte vad du avser driva, men ett besök på en lastbils-skrot borde ge dig en motor som passar ditt behov, lastbilar är alltid (nästan) 24 volt, dom motorer som kommer upp som kandidater är elhissar kupefläkt vindrutetorkare startmotor bakgavel-lift elstyrda stolar...skall det vara konstantdrift så är det nog att satsa på en kupefläkt eller vindrutetorkar motor, då dom andra motorerna är gjorda för kortare intervaller, motorn som driver hydraulpumpen till bakgavel-lift borde tåla lite längre driftider då det kan vara ett evigt körande upp och ned med en lift, men knappast konstant.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Tvättmaskinsmotor

Inläggav krikav 07 apr 2014 19:05

Ja, det vore nog helt klart bättre med en färdig 24v motor.
Av ditt inlägg att dömma så verkar det vara i alla fall lite småkrångligt att driva en 230v motor med 24v.
Nu vet jag det! :)
Bra tips på möjliga motorer i övrigt.
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Tvättmaskinsmotor

Inläggav smidy 07 apr 2014 19:51

njae krångligt är det inte, en inverter 24volt-230volt så är saken klar :wink: att tänka på då är att motorer generelt har mycket högre startström än vad märkskylten anger och trots att det är mycket kort tid så slår dom flesta invertrar ur om man inte har en rejält överdimensionerad inveter, sinus är att föredra med induktiva laster. antar att bittämjaren har bättre koll på det, men jag har för mig att en kondensator kan hjälpa så en mindre inverter klarar av att starta en induktionsmotor, dock behöver invertern fortfarande vara lite överdimensionerad, men som sagt bittämjaren får rätta om jag har fel om han läser detta.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Tvättmaskinsmotor

Inläggav krikav 07 apr 2014 21:35

Det var någon stor kondensator i tvättmaskinen, vilket jag blev lite förvånad över.
Men det är troligen för att hjälpa till att kicka igång motorn då. :)

Inverter för denna motor får det bli, eller mer troligt, köra direkt från nätet, eller ännu mer troligt... låta den ligga på en hylla i verkstaden och samla damm! :)

Ägnade en kvart åt att söka efter lastbilsreservdelar, men var krånligare än att hitta reservdelar till vanliga bilar.
Har du någon favoritsida smidy?
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Tvättmaskinsmotor

Inläggav Bittämjaren 08 apr 2014 21:08

smidy Klart att jag läser detta. :)

En trefasmotor drar c:a 6 ggr märkströmmen vid start.
En tvättmaskinmotor av den här typen är nog inte lika krävande vid starten och jag håller med smidy; inskaffa en 24 VDC - 230 VAC omvandlare på 250 Watt med kortvarig överlastkapacitet och skruva fast den på motorn, sen kan du säga att du har en 24V DC tvättmaskinmotor. :wink: Att bygga om motorn till en 24V DC version blir nog det svåraste du ger dig in på.
Fördelen med den här typen av motorer är att de är enfasmatade, lätta att köra fram-back, har 2 hastigheter, lindat 2 pol och 16 pol (c:a 2900 och 290 varv) kan vara andra poltal också, vilket kan vara användbart till en del hobbyprojekt. Spara kondensatorn om du slänger motorn !

Kondensatorn behöver vara med hela tiden den är igång, inte bara för att "kicka" igång och den och är svår att frekvensstyra p.g.a. att kondensatorns kapacitans skulle behöva ändras med frekvensen.

krikav det måste ha varit en GAMMAL tvättmaskin du tagit motorn ur, den här motortypen försvann väl ur tvättmaskinerna redan på 80-talet.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Tvättmaskinsmotor

Inläggav krikav 09 apr 2014 08:53

Det var städ-dag på bygdegårdsföreningen, den här tvättmaskinen har stått och skämts nere i tvättstugan så länge jag kan minnas.
Den såg riktigt gammal ut, och märkningen på motorn är ju 03-85, vilket borde tyda på mars 1985, eller 3:e veckan 1985.

Sparade en del annan elektronik från den med, kan vara bra att ha nu då jag vill lära mig ett och annat.
Värme-elementet var redan det intressant, en slinga på 23 ohm och en på 42 ohm. Lämpar sig rätt bra för 4 solpaneler vid 120v och 1000W om man parallellkopplar.


Ang omvandlare... Är inte en 24VDC - 230VAC omvandlare på 250W en väldigt dyr apparat? Eller kan man komma undan med någon billigare grej då motorn inte innehåller avancerad elektronik som behöver "skyddas" med ren sinus?
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Tvättmaskinsmotor

Inläggav smidy 09 apr 2014 14:50

vad jag läst så går det att driva motorer med en del msv invertrar, men motorerna "brummar" och blir varmare än med sinus, det säger mig att verkningsgraden måste vara lägre, värmen kommer någonstans ifrån (och ja ljudet kräver också energi för att skapas) och i sista änden kommer den från ditt batteri. invertrar med fyrkantsvåg tror jag är olämpliga till allt utom resistiva laster. http://24volt.eu/osc2/catalog/product_i ... cts_id=163 för drygt 2k, tycker jag är helt rimligt. en sak du bör tänka på innan du shoppar inverter är framtidsplanerna, kommer effektkravet att stiga med tiden (brukar det göra när man börjat med egen elprod), skall du köpa en inverter för varje sak som skall läggas till på förbrukningslistan eller skall du köpa en större med en gång..
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster