Värmeelement

Re: Värmeelement

Inläggav Bittämjaren 01 jul 2014 22:37

Njaa.... det har väl varken blivit det ena eller andra men mest det tredje. Förresten var det till mig du ställde frågan ???? :?
Jag har roat mig med att placera ut paneler at ladda "batteriet" med lite provisoriskt.

300 Wattaren var lite för lång till 1 1/4" hålet jag har på baksidan på pannan, avståndet till väggen är för kort för att kunna pilla i den lite från sidan. Den hade varit intressant att använda annars. Men det finns 2st 3/4" hål på framsidan avsedda för dykrör till termostat och dragluckestängare på pannan som inte används, som jag tänker använda till 2st 12V 500W "motstånd" seriekopplat till 24V om inte Göran utökar sitt sortiment på vattenkylda motstånd för då får man mera beslutsångest på vad man ska välja.
Och så måste jag bygga en regulator av PWM typ som ska switcha in all överskottskräm till motståndet också. :idea:

En fråga till dig Göran; Klarar motstånden 14,4V kontinuerligt (ganska länge i allafall) med effektutvecklingen 720W på 500 Wattaren som det kan bli när flaggan är i topp. :D
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Värmeelement

Inläggav McB 02 jul 2014 09:17

Nej jag tänkte nog mer på kylskåpsägaren.

Men det är alltid kul att läsa om motgångar som blir framgångar.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Värmeelement

Inläggav Göran 02 sep 2014 11:51

Bittämjaren, här kommer ett snabbt svar. :-)

Det svåra är att veta om man med 12V menar 12V, eller runt 14,5V. Jag skulle gissa det senare. Tyvärr är det ofta bristfälligt med data om prylarna och jag skulle behöva mäta resistansen, om jag hade något att mäta med. Multimeter funkar ju inte så bra för så låg resistans. Hur som helst så får du pengarna tillbaka om den inte håller.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Föregående

Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster