Begränsad ladd ström

Begränsad ladd ström

Inläggav OlleP 29 okt 2013 19:45

Jag har 200Wsolpanel och 200Ah batteri och en regulator CMP24. inget märkvärdigt men den gör vad den ska.

Men . när laddspänningen kommer upp till 13.2V då börjar den reglera ner laddningen, jag skulle kunna ladda med sådär tio ampere men regulatorn drar ner till sådär fyra ampere.
Nu pulsar regulatorn strömmen till batterierna.
Kan jag göra något för att behålla stadig laddström upp till 13,8V

Är jag otydlig så fråga.

Edit. I förslagen bör inte ingå att köpa en mttpregulator
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Begränsad ladd ström

Inläggav smidy 29 okt 2013 20:12

du har troligen en inställning i regulatorn för olika batterier och den är säkert ställd på slutna (agm etc) batterier och du har (antar jag) bly/syra batterier och vill därför ladda till närmare 14v. hm nähä googlade fram en cmp24 och där stod att toppspänningen är 13.7v....kan nog vara svårt att lösa detta utan regulatorbyte :( hittade infon här http://www.iwiss-solar.com/solar-charge ... -for-Home/ så du kan kolla att det är samma som din.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Begränsad ladd ström

Inläggav Göran 30 okt 2013 15:57

CMP 24 ska gå att justera upp till 15,0 volt.
Har du köpt den av mig? Hör av dig i så fall så löser vi det.

Här finns lite info om hur du ställer in den. Det som står där om AGM-batterier behöver inte vara sant, det finns olika modeller.
http://24volt.eu/produkter_solpanel.php
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Begränsad ladd ström

Inläggav OlleP 02 nov 2013 17:54

Göran skrev:CMP 24 ska gå att justera upp till 15,0 volt.
Har du köpt den av mig? Hör av dig i så fall så löser vi det.

Här finns lite info om hur du ställer in den. Det som står där om AGM-batterier behöver inte vara sant, det finns olika modeller.
http://24volt.eu/produkter_solpanel.php

mitt minne suger, jag har som vanligt glömt denna tråd.

Tack för instruktionen, jag har AGM. Jag har inte köpt den av dig men jag tänkte problemet är allmänt.
Den är inställd på 13.7 volt vilket efter några soliga dagar ger slutspänning på 13.9V, jag inbillar mig att en underhållsladdningsspänning på 14.4 som det skulle bli med några dagars sol inte är bra i längden.

Nåja, i vilket fall så minskar regulatorn laddningen några tiondels volt innan den uppnår av mig önskad spänning. Den börjar pulsa.

Kan jag göra något för att hålla strömmen hög, tex med kondensator eller något annat?
Bör jag ändra min inställning till ett högre värde?
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Begränsad ladd ström

Inläggav Göran 29 dec 2013 00:49

Batterierna måste få laddas fulla och så länge de inte blir varma är det ingen fara. Jag kör själv med samma typ av regulator, men med deep cycle-batterier och charge off inställt på 14,5 volt. Det bubblar lite i batterierna emellanåt och då öppnar jag dörren och vädrar en stund innan jag tänder i spisen. Batterierna är tre år nu och jag märker ingen som helst försämring av dem.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Begränsad ladd ström

Inläggav OlleP 29 dec 2013 10:40

Göran skrev:Batterierna måste få laddas fulla och så länge de inte blir varma är det ingen fara. Jag kör själv med samma typ av regulator, men med deep cycle-batterier och charge off inställt på 14,5 volt. Det bubblar lite i batterierna emellanåt och då öppnar jag dörren och vädrar en stund innan jag tänder i spisen. Batterierna är tre år nu och jag märker ingen som helst försämring av dem.

I Agmbatterier omsätts överladdning i värme och så länge inte värmen blir för hög är det lugnt.
Sen har jag ett fritidsbatteri med i paketet, där kanske det räcker att kolla vätskan (om det går)

Jag har satt upp spänningen men problemet kvarstår.
Symtomen är åtgärdade.
Laddaren börjar minska strömmen tidigare än nödvändigt, och jag misstänker det är inbyggt i laddaren.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Begränsad ladd ström

Inläggav Göran 02 jan 2014 01:18

Jag missade nog vad det handlade om. Om strömmen sjunker vid 13,2 volt låter det som om batteriets inre resistans ökar vid den spänningen, men att slutspänningen begränsas till 13,9 volt förstår jag inte. Själv skulle jag testa med ett annat batteri (om du har ett sådant) för att se vad som händer, som en första åtgärd.
CMP 24 begränsar inte strömmen, så avancerad är den inte.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster