Hur koppla?

Hur koppla?

Inläggav gt_anders 05 sep 2013 17:13

Hej alla!

Har troligen en ganska enkel fråga. Bygger en LSF och idag kom temperatur differens omkopplaren. Förstår inte riktigt hur jag ska koppla. På bilden nedan så förstår jag att till höger är det 12v in men om jag inte skickar in växelström var kopplar jag plus och var kopplar jag minus? I anvisningen står det strömförsöjning 9-12VAC eller 12-15V DC så det finns som alternativ. Sen finns där fyra uttag till tempgivarna inga problem. Men till höger är det tre uttag märkta: NO, NC och C. Har strömmen blivit likström här även om jag skickar in växelström? Ska driva en datorfläkt och den behöver som jag förstått det likström. Hjälp mig.....

IMAG0465.JPG
IMAG0465.JPG (57.64 KB) Visad 4883 gånger



/Anders
gt_anders
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 aug 2013 11:20

Re: Hur koppla?

Inläggav OlleP 06 sep 2013 03:36

Om den kan drivas med växelström eller likström borde polariteten inte vara viktig.

NO, NC.C kan vara ett växlande relä där C är mittpunkten.
NO betyder då normal open och NC normal closed.
Vilket betyder att i viloläge, dvs ej aktiverat relä så är det kontakt mellan NC och C, och avbrott mellan NO och C.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Hur koppla?

Inläggav smidy 06 sep 2013 06:17

är nog så "eländigt" att du måste välja, ac eller dc, om fläkten kräver dc så måste du ha dc över allt eller likrikta strömmen till fläkten vilket känns "sådär". antar att du kommer driva med en transformator/"klobb"? om så varför inte ta en som levererar 12-14v dc som får driva hela anläggningen?
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Hur koppla?

Inläggav gt_anders 06 sep 2013 10:07

Okej det låter klokt allt ni säger. Jag har en transormator som ger 12 volt likström så det borde bli rätt.

Alltså spelar plus och minus ingen roll till regulatorn det ger bara ström till den? Och då kopplar jag bara en av fläktens sladdar genom den. Alltså en in på C och den andra på NO eller NC. Den andra fläkt kabeln ska jag då dra direkt från en strömkälla då? Tänkte att jag skulle koppla båda fläkt sladdarna från regulatorn men den fungerar mer som en strömbrytare då eller :?

Förstår att mina frågor är basala men det var länge sen jag sysslade med att koppla extraljus på bilen :D

/Anders
gt_anders
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 aug 2013 11:20

Re: Hur koppla?

Inläggav gt_anders 12 sep 2013 09:54

Tack för hjälpen. Nu funkar allting som tänkt. Ska nu monteras på plats i LSF:en.

/Anders
gt_anders
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 aug 2013 11:20

Re: Hur koppla?

Inläggav McB 12 sep 2013 09:57

Bra hoppas på bra effekt och mycket sol 8) 8)
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Hur koppla?

Inläggav RÖD@nörd 16 sep 2013 21:02

Hej McB det var längesen... Tänk vad vi var flitiga och höll på här för några år sedan :D

Jag håller på och samla ved nu inför vintern fast det börjar bli svårare nu. Inte samma tillgång som förut.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster