Rotor av metall?

Rotor av metall?

Inläggav Gorlov 18 mar 2013 10:50

Jag tänkte göra en permanentmagnetiserad 3-fas synkrongenerator (pannkaksgenerator).
Är det bästa att göra rotorn av metall? (magnetiskt ledande material).
För min ursprungliga plan är att göra den av plast.
Om så är fallet, hur mycket kan man tänkas förlora i effekt om man gör den i plast?
Användarvisningsbild
Gorlov
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 13 mar 2013 11:13

Re: Rotor av metall?

Inläggav smidy 18 mar 2013 16:31

vet inte hur mycket du förlorar om du skippar järnet, men det är mycket, dessutom får du besväret att fästa magneterna på plast, på järn fäster dom jussom själv...
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Rotor av metall?

Inläggav Gorlov 18 mar 2013 20:07

Fästningen på plasten är inga problem.

Däremot är ju förlusterna ett problem.
Användarvisningsbild
Gorlov
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 13 mar 2013 11:13

Re: Rotor av metall?

Inläggav smidy 18 mar 2013 20:53

vill inte vara den som är den, men hur tänker du fästa magneter på plast mitt mot varandra som är så starka att dom klassar in i en generator på ett säkert sätt? förstår inte heller finessen med att byta ut stålet mot plast i denna aplikation. har du tänkt på att skivan som magneterna sitter på måste vara styv nog (sommar som vinter) för att inte flexa? en "normal" magnet i detta samanhang drar 20-30kg, antar att det dubblas när man sätter 2st mot varann N-S, om det dubblas så har du således 40-60kg dragkraft för VARJE magnetpar som försöker dra ihop skivorna, antar du kommer ha flera par.. generatormässigt så vill man ha magneterna att passera spolarna väldigt nära så något flex i skivorna är inte bra...nåja nu har jag harangat nog, det finns en orsak att alla använder stålskivor, för att det är det som fungerar bäst :wink: men är ändå nyfiken på hur du tänkt fästa magneterna på plasten :?:
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Rotor av metall?

Inläggav Gorlov 19 mar 2013 10:56

Jag är bara tacksam för bra motfrågor! :)

Jag förstår att det kan se konstigt ut.
Men om du kollar mitt pågående projekt (och kanske kan svara på nån fråga där tom?? ) så kanske allt klarnar!
Jag kommer antagligen bara ha en rotordisk samt fina fack att limma ner magneterna i.
Se
viewtopic.php?f=16&t=2468
Användarvisningsbild
Gorlov
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 13 mar 2013 11:13

Re: Rotor av metall?

Inläggav smidy 19 mar 2013 16:57

själva iden är att få så mycket magnetfält som möjligt att gå "igenom" spolen, utan något för magneten att dras mot (järn eller en annan magnet) så blir magnetfältet "framför" magneten lågt iom att "magnetkraften" svänger runt magneten till baksidan, N dras mot S, finns ingen motpol så använder magneten sin egen dvs magnetfältet svänger runt magneten till baksidan och väldigt lite kommer att gå genom spolen framför magneten. men med lite fakta varför du vill köra plast så kan kanske en kompromiss låta sig göras. kanske du kan använda en ring av järn bakom magneterna på plastskivan och en magnetlös plastskiva med en järnring på andra sidan statorn.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Rotor av metall?

Inläggav Gorlov 19 mar 2013 17:18

Aha, om jag försöker uttrycka det i lekmannatermer. Med hjälp av rotor i metall så trycks magnetfältet "ner/fram" mot spolarna istället?

På samma sätt som den där effekten (minns inte vad den heter, men har läst om den i forumet, börjar på H tror jag...) samma som kylskåpsmagneter har, typ bara magnetiska på 1 sida.

Anledningen att jag vill köra plast är för att det är så lätt för mig att tillverka en rotorplatta, bara cadda upp och printa ut mha min 3Dprinter.
men ska överväga en kompromiss enligt ditt förslag.
Tack för infon!! :)
Användarvisningsbild
Gorlov
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 13 mar 2013 11:13

Re: Rotor av metall?

Inläggav smidy 19 mar 2013 19:33

är ju lite synd att man inte kan printa i vilket material man vill :? tänk vad enkelt det skulle vara då :!: men ställer mig fortfarande tveksam till hållbarheten på rotorskivor av plast, inte att dom kommer att spricka, utan att dom kommer att flexa/formförändras över tid med ett magnetfält som strävar att dra ihop skivorna 24/7. nu har jag ingen aning vad det är för slags plast som används i 3d printrar och vilka egenskaper den har...
njäe inte trycks fram, utan dras, magneten dras mot järn eller en annan magnet med annan polaritet och när det fällt av "magnetstrålar" passerar en ledare (eller flera som i en spole) uppstår spänning, inga "magnetstrålar" ingen spänning, ju starkare "magnetstrålar" desto mera spänning. ju hårdare magneten dras mot (med statorn imellan) sin motpol (annan magnet eller järn) ju mer "magnetstrålar" passerar statorn, så enkelt förklarat "vill" inte magneten sugas mot statorn kass strömproduktion...
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Rotor av metall?

Inläggav Gorlov 20 mar 2013 15:02

Det finns 3D-printrar för metall/metallpulver.

Nu kommer jag antagligen bara köra med 1 rotorskiva. Dvs inga magneter som dras mot varandra.
Men hakar jag på en rotor till så måste jag såklart beakta hållfastheten kontra den magnetiska dragningskraften.
Användarvisningsbild
Gorlov
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 13 mar 2013 11:13

Re: Rotor av metall?

Inläggav Gunnar lindgren 20 mar 2013 19:49

Gorlov skrev:Det finns 3D-printrar för metall/metallpulver.

Nu kommer jag antagligen bara köra med 1 rotorskiva. Dvs inga magneter som dras mot varandra.
Men hakar jag på en rotor till så måste jag såklart beakta hållfastheten kontra den magnetiska dragningskraften.
Kan du fylla dom tomma facken med en blandning av mettaliska blästerkulor och epoxi (bara en tanke)
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron